افزایش ۴۲ درصدی ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی در اصفهان

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: به نسبت انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان ۱۲۴۲ نفر بوده، آمار ثبت‌نام‌کنندگان نهایی حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی سلیمانی صبح امروز _دوشنبه بیست‌وسوم بهمن_ در نشست خبری رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان اصفهان، حلول ماه شعبان و حماسه حضور مردم در راهپیمایی روز گذشته را گرامی داشت و اظهار کرد: در قانون انتخابات جدید با یک سری نوآوری در انتخابات مواجهیم که در انتخابات‌های گذشته وجود نداشت؛ اولین نکته زمان اندکی بود که از شانزدهم مرداد وارد فرایند پیش‌ثبت‌نام انتخابات شدیم و با رشد ۱۸۷ درصدی نسبت به ثبت نام انتخابات دوره گذشته مجلس در استان مواجه شدیم.

وی افزود: در این دوره ۳۵۷۱ نفر در مرحله پیش ثبت نام در استان ثبت‌نام خود را نهایی کردند؛ همچنین فرایندی که برای پیگیری مراجع شش‌گانه در خصوص مدارک آن‌ها اتفاق افتاد و بعد ثبت‌نام بررسی صلاحیت‌ها و الان از لحاظ تعداد داوطلبان مجلس در استان یک وضعیت روشنی داریم و در مجموع ۷ نفر در مراحل قبلی تأیید شده بودند که توسط شورای نگهبان بیستم بهمن صلاحیت آن‌ها تأیید یا عدم احراز شده است و فرصت قانونی اعتراض داشتند و اگر تغییری در حوزه تعداد داوطلبان داشته باشیم که به آمار ما اضافه شود، همین عدد هفت نفر است.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان ابراز کرد: آگهی مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی را در اول اسفندماه از طریق فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه اعلام خواهیم کرد و وارد ادامه فرایند انتخابات خواهیم شد.

وی با بیان اینکه با تشکیل ستاد انتخابات از نوزدهم فروردین در قالب کمیته هماهنگی و آمادگی انتخابات کار خود را در استان آغاز کردیم، گفت: با توجه به اینکه بیستم اردیبهشت وزیر کشور ابلاغ تشکیل ستاد انتخابات را اعلام کرد قبل از این تاریخ تحت عنوان کمیته با چهار جلسه خدمت اعضای ستاد بودیم، پس از آن از بیست‌ویکم اردیبهشت ستاد انتخابات استان تشکیل شد و تاکنون ۳۵ جلسه ستاد انتخابات به صورت هفتگی در روزهای یکشنبه برگزار شده است و بر اساس تفویض استاندار، معاون سیاسی استاندار به عنوان رئیس ستاد انتخابات تعیین شد و اقدامات بین فرمانداری و بخشداری‌ها انجام شد.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: در مجموع در ستاد انتخابات استان هفت کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته حراست و استعلامات، کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته حقوقی، کمیته فناوری اطلاعات، کمیته آموزش انتخابات و کمیته امنیتی تشکیل شده است.

وی افزود: علاوه بر آن در حوزه کمیته‌های ستاد انتخابات با توجه به شأن و جایگاه حوزه امنیتی جایگاه کمیته امنیتی به عنوان ستاد امنیت انتخابات با مسئولیت دبیر ستاد انتخابات ایجاد شده است و در شهرستان‌ها نیز متناظر با ستاد انتخابات استان، کارگروهی با عنوان کارگروه اجرای انتخابات تشکیل شده است؛ همه عناوین کمیته‌های شهرستان‌ها نیز مانند عناوین کمیته‌های ستاد انتخابات استان است و دو کمیته اجرایی و مشارکت همگانی نیز در شهرستان‌ها اضافه بر کمیته‌های ستاد انتخابات استان داریم.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان تاکید کرد: از لحاظ کلیات انتخابات استان، ما مجموعاً ۱۶ حوزه انتخابیه در استان و در ۱۵ حوزه جغرافیایی داریم؛ تنها حوزه انتخابیه اصفهان پنج نماینده دارد و شانزدهمین حوزه انتخابیه اصفهان که در مرکز فرمانداری اصفهان است مربوط به حوزه مسیحیان ارمنی جنوب ایران است که یک حوزه فرعی هم در شیراز دارند.

سلیمانی تشریح کرد: تعداد ثبت نام کنندگان در استان به ۱۷۶۸ نفر رسید که به نسبت انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی که تعداد ثبت نام کنندگان ۱۲۴۲ نفر بوده آمار ثبت‌نام‌کنندگان نهایی حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان یادآور شد: در فرایند بعدی بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی صورت گرفت، بعد در مهلت قانونی توسط هیبت نظارت استان با کسب نظر هیئت مرکزی نظارت بررسی صلاحیت‌ها و بعد شورای نگهبان اتفاق افتاد، در این مرحله مربوط به بازنگری شورای نگهبان در خصوص هفت نفری است که تغییر وضعیت پیدا می‌کنند و تا سی‌ام بهمن به ما ابلاغ خواهد شد که به داوطلبان اعلام خواهیم کرد.

رقابت ۱۱ نفر در انتخابات خبرگان رهبری

وی ادامه داد: در حوزه انتخابات ششمین دوره خبرگان رهبری هم ۳۷ نفر در استان ثبت نام کردند، بررسی صلاحیت‌ها توسط فقهای شورای نگهبان صورت گرفت، آمار نهایی شورای نگهبان حاکی است ۱۳ نفر از داوطلبان صلاحیتشان مورد تأیید قرار گرفته که بعد از نهایی شدن تأیید صلاحیت‌ها دو نفر به استان‌های دیگر نقل مکان کردند و الان در استان ۱۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت که اسامی آنها اطلاع رسانی شده است.

سلیمانی ابراز کرد: با توجه به مبانی قانونی از ساعت ابتدایی روز چهارشنبه شروع تبلیغات نامزدهای خبرگان رهبری را داریم، ۱۵ روز مهلت قانونی تبلیغات آنهاست که تا هشت صبح روز دهم اسفندماه آخرین مهلت تبلیغات آنها خواهد بود.

وی در خصوص تفاوتی که در حوزه تبلیغات انتخابات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری وجود دارد را مدت تبلیغات دانست و گفت: مهلت تبلیغات نامزدهای مجلس هفت روز است و از سوم اسفند آغاز خواهد شد که مهلت پایانی تبلیغات آن‌ها با خبرگان یکی است.

وی در خصوص تبلیغات نامزدها ابراز کرد: در حوزه مکان‌های تبلیغاتی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شده که مکان‌هایی مانند دوره‌های قبل در اختیار نامزدها قرار گیرد، ظرفیتی برای مجلس توسط هیبت استانی تبلیغات ایجاد و این امکان فراهم شده که از امکانات دستگاه‌های دولتی استفاده شود، به همین دلیل طبق استعلام‌های صورت گرفته قریب ۱۴۰۰ مکان و امکان از مکان‌های روباز و سالن‌های اجتماعات به فرمانداران اعلام شده است و نامزدها می‌توانند به صورت مساوی از این مکان‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در حوزه ستادهای انتخاباتی شفافیت بیشتری از قانون انتخابات گذشته ایجاد شده به این نحو که در هر مرکز حوزه انتخابیه نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی و در هر شهر، روستا یا منطقه شهرداری یک ستاد فرعی برای آقایان و یک ستاد فرعی برای بانوان داشته باشد، اما باید این مکان‌ها را حتماً به فرمانداری اعلام کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ستادها اجازه داده شده هر نامزد یک ستاد مجازی و تارنمای اینترنتی داشته باشد و اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی را در آن تارنما در اختیار مردم قرار دهد، با این حال فعالیت رسمی و قانونی همه این ستادها از سوم بهمن آغاز خواهد شد و قبل از آن هر گونه فعالیت تبلیغاتی جرم است.

وی گفت: ممنوعیت در حوزه تبلیغات انتخاباتی، فعالیت خارج از زمان غیرقانونی، استفاده از اماکن دولتی خارج از بستر معرفی شده، الصاق تبلیغات در مکان‌های غیرمجاز مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تبلیغات با بیش از اندازه ۷۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر و درج نشدن تاریخ چاپ و چاپخانه از دیگر موارد تخلف در تبلیغات انتخاباتی است.

وی بیان کرد: در قانون افراد حقیقی و حقوقی از پرداخت کمک به نامزدها بیش از ۲۰ درصد هزینه‌ها منع شده‌اند، همچنین نامزدها باید حساب غیرتجاری معرفی کنند که اخذ شده و طراحی سامانه توسط وزارت کشور صورت گرفته است و به زودی رونمایی خواهد شد، علاوه بر آن سقف حداکثر تبلیغات انتخاباتی اعلام خواهد شد و ملاک تعیین آن بر اساس جمعیت و گستردگی جغرافیایی حوزه انتخابیه نامزدها است و به‌یقین در استان اصفهان با سه یا چهار سقف هزینه مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: نامزدها نمی‌توانند از افراد غیرایرانی و دارای سابقه محکومیت به جرایم اقتصادی کمکی برای تبلیغات انتخاباتی دریافت کنند و هرگونه هزینه‌کردی باید به اجازه نامزد انجام شود.

کد خبر 727576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.