روز جهانی مبارزه با کودک سربازی + تاریخچه

روز جهانی مبارزه با استفاده از کودک‌ سربازان (International Day Against the Use of Child Soldiers) در ۱۲ فوریه گرامی داشته می‌شود و به توقف استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه اختصاص دارد. این روز به «دست سرخ» نیز معروف است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ در ژنو، پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد مشارکت کودکان در درگیری‌های مسلحانه را تصویب کرد. سازمان‌های مختلف حقوق بشر و کودکان از این روز برای جلب توجه جهان به موضوع استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه استفاده می‌کنند و نماد دست قرمز را برای این روز تعیین کرده‌اند.

روز جهانی مبارزه با کودک سربازی + تاریخچه

تاریخچه روز جهانی مبارزه با استفاده از کودک سرباز

درگیری‌های مسلحانه بخش جدایی‌ناپذیر از تاریخ بشریت هستند و همواره منجر به تلفات انسانی گسترده می‌شوند. در گذشته از کودکان به عنوان نیروی نظامی زیاد استفاده می‌شد. کودکان در مناطق جنگ‌زده، بدون شغل یا خانواده‌ای که از آن‌ها مراقبت کند به آسانی وارد ارتش‌ها می‌شدند. آنها به اندازه سربازان بزرگسال به سرمایه‌گذاری نیاز ندارند و به همین علت مدیریتشان آسان است.

در عصر مدرن، وضعیت کودکان در مقایسه با گذشته بسیار بهتر شده است. اکنون قوانین بین‌المللی وجود دارد که ارتش‌ها را از استخدام کودکان منع می‌کند. اما برخی ارتش‌های ملی آفریقایی و آسیایی هنوز تعداد زیادی کودک را در اختیار دارند.

روز جهانی مبارزه با کودک سربازی + تاریخچه

در فوریه ۲۰۰۲، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد مشارکت کودکان در درگیری‌های مسلحانه را برای تکمیل کنوانسیون تصویب کرد.

به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، طبق آمار سازمان دست سرخ، ۲۵۰ هزار و شاید تعداد بیشتری از کودکان همچنان به عنوان سرباز می‌جنگند و بیش از ۵۰ کشور از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فقط نام‌نویسی کودکان به عنوان سرباز نیست که نگران‌کننده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها قربانی تجاوز جنسی می‌شوند، ایدز شیوع بالایی در میان آن‌ها دارد و کودک‌سربازان بازگشته از جنگ مجرم می‌شوند یا اغلب در اثر سوءمصرف مواد می‌میرند.

روز جهانی مبارزه با کودک سربازی + تاریخچه

۵ حقیقت درباره کودک سربازان

سن کودک‌سربازان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از سربازان فقط کودکان زیر ۱۰ سال هستند.

سربازان کودک آفریقایی

سازمان ملل گزارش می‌دهد که حدود ۸۵۰۰ کودک به عنوان سرباز در آفریقا استفاده می‌شوند.

نرخ مرگ

بیش از ۲۶۷۰ کودک در سراسر جهان در درگیری‌های مسلحانه کشته می‌شوند.

دختر سرباز

بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کودکان سرباز دختر هستند و در معرض خشونت جنسی قرار دارند.

روز جهانی مبارزه با کودک سربازی + تاریخچه

کد خبر 727558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.