هنر متعهد با انقلاب اسلامی ایجاد شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه گفت: انقلاب اسلامی بر خلاف تفکر غربی آورنده «هنر متعهد» در ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی شعبانی در این آئین، اظهار کرد: قرن‌ها بود که بشر هر آنچه که می‌دید واقعیت بود، رؤیا را در خواب می‌دید و دیدن آن چیزی که رؤیا بود در واقعیت برای او امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: در اوایل قرن بیستم انسان به تکنیکی دست یافت که با آن می‌توانست بخشی از رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کند و آن سینما بود، فیلم‌ساز با استفاده از امکانات لازم تلاش می‌کرد که معنایی را عینیت ببخشد و در اختیار بیننده خود قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: بیننده به اختیار خود مقابل محصول فیلمساز قرار گرفته بود و آن را تماشا می‌کرد، دیری نپایید که سینماگران عنوان هنرمند را از آن خود کردند.

وی ادامه داد: دلیل دریافت عنوان هنرمند این بود که مند کسی است که می‌تواند خیال تفکر و آنچه که به آن می‌اندیشد را در قالب واقعی در بیاورد و آن را در معرض دید عموم قرار دهد، امروز سینما در کشور ما دارای یک پارادوکس است زیرا یک تکنیک غربی بوده و می‌خواهد هنر را به ما عرضه کند.

شعبانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در جایی فرمود که به نظر بنده کلید حل بسیاری از مشکلات کشور در دست سینماگران است، هنگامی که عنوان هنر متعهد بیان شد بسیاری نقد کردند که مگر می‌شود هنر را نیز متعهد کرد؟ زیرا هنر به معنی جبلان آزادی خیال است که به واسطه هنرمند به تصویر کشیده می‌شود و عینیت می‌یابد.

وی اذعان کرد: تعهد به معنای زنجیر کردن و محدود کردن است، بنابراین آزادی خیال با محدود کردن امکان‌پذیر نیست، اما انقلاب اسلامی هنر متعهد را به عینیت رساند و ثابت کرد که هنر هم می‌تواند متعهد به فرم و هم متعهد به محتوا باشد، این هنر انقلاب اسلامی بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه یادآور شد: امروز در جامعه خود شاهد آسیب‌هایی هستیم که به یادگار مانده از سینمای فارسی گذشته است، بسیاری از خرده فرهنگ‌های غلطی که در جامعه ما شکل گرفته نشان دهنده وجوه سینمای فارسی گذشته است.

وی اضافه کرد: فیلم «آسمان غرب» که امروز آن را تماشا می‌کنیم روایت یک اسطوره است؛ جوامع غربی برای ساختن چنین فیلم‌هایی نیاز به اسطوره سازی دارند، اما ما چنین نیازی نداریم.

شعبانی ابراز کرد: در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس محصولاتی تولید شد که بسیار خوب بوده و می‌تواند فرهنگ جامعه ما را ارتقا دهد، ما امروز به سینمایی مفتخر هستیم که در آن هنر پاک بوده و می‌توانیم به آن افتخار کنیم.

وی تاکید کرد: تغییر و پیشرفت در حوزه سینمای ایران چشمگیر بوده و می‌توان آثار تفکر اسلامی را در این موضوع دید، ما برای هنر پسوند متعهد، دینی، انقلابی و متأثر از اصول انسانی قائل هستیم، هنر انقلابی با تکیه بر اصول اسلامی، دینی و انقلابی کار را پیش می‌برد و ما به آن افتخار می‌کنیم.

به گزارش ایمنا: در این مراسم نادر نوروزی شهردار کرمانشاه، حمید خسروی مدیرکل اجتماعی استانداری کرمانشاه، پژمان پژوهنده شهردار منطقه چهار، ایمان درخشی» رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، مسعود حمید ی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه و میثم ایمانی کارشناس فرهنگی تجلیل شد.

«مجتبی مرادی» بازیگر تئاتر، «شنو قادری» بازیگر توانجوی تئاتر، «پگاه پور کاشفی» بازیگر تئاتر، «اسرا جلیلیان» برای درخشش در برنامه عصر جدید، «آنیسا درخشی» خردسال‌ترین شاهنامه خوان جهان و «صبا عباسی» مربی شاهنامه خوانی تجلیل شدند.

بازیگران و عوامل کرمانشاهی در فیلم سینمایی آسمان غرب توران یاقوتی، ارشیا نوری، کوهیار شهبازی، محمد دهنوی، متین کریمی و بهزاد اسکندری به عنوان مدیر هنروران فیلم آسمان غرب تجلیل شدند.

از «پریا لطفی» هنرمند کرمانشاهی مقیم روسیه، به دلیل ارسال اثر به جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال، تجلیل شد.

کد خبر 727491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.