روز جهانی ازدواج + کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین آمار ازدواج

روز جهانی ازدواج هر سال در دومین یکشنبه ماه فوریه با هدف تأکید بر زیبایی ازدواج و تکریم زن و شوهر به‌خاطر وفاداری و فداکاری‌هایشان جشن گرفته می‌شود و گاهی مصادف با روز ولنتاین است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی ازدواج وعده اتحاد زناشویی و زیبایی یک زوج قانونی را برجسته می‌کند. هدف آن بهبود زندگی زناشویی زوج‌هایی است که با مشکل مواجه شده و حتی به متارکه فکر می‌کنند. این روز اخلاق ازدواج را تشویق می‌کند و فداکاری و وفاداری زن و شوهر به یکدیگر را گرامی می‌دارد. زوج‌های کاتولیک این روز را با شرکت در مراسم عشای ربانی روز یکشنبه و تعهد مجدد به ارزش‌های نهاد ازدواج جشن می‌گیرند.

تاریخ روز جهانی ازدواج ۱۴۰۲

روز جهانی ازدواج که به‌طور رسمی در سال ۱۹۸۳ در ایالات متحده آمریکا آغاز شد، امسال در ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن ۱۴۰۲) گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی ازدواج + کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین آمار ازدواج

چیستی روز جهانی ازدواج

روز جهانی ازدواج شاخه‌ای از ملاقات جهانی ازدواج با مأموریت کمک به زوج‌ها برای بهره‌مندی از ازدواج‌های سعادتمندانه و شاد است. این روز در هسته خود از زن و شوهر به‌عنوان پایه و اساس خانواده تجلیل می‌کند و خانواده را به‌عنوان واحد اساسی جامعه می‌بیند. علاوه بر این، روز جهانی ازدواج به زیبایی وفاداری، فداکاری، تعهد و شادی ارج می‌نهد.

تعریف ازدواج در طول تاریخ دستخوش تحولات شگرفی بوده است. از نظر کاتولیک‌ها، زندگی زناشویی فراتر از پیوند دو نفر و شالوده بشریت و مهد تمدن است، بر همین مبنا در سال ۱۸۸۲ چندهمسری در آمریکا غیرقانونی تلقی شد.

روز جهانی ازدواج جامعه را ترغیب می‌کند که زندگی زناشویی خود را با شادی و ایمان ادامه و زندگی خانوادگی را بزرگ‌ترین اولویت خود قرار دهند. از طریق این روز نور ویژه‌ای بر زوال ارزش‌های خانواده در جوامع مدرن می‌تابد. این روز از مراکز دینی می‌خواهد تا زوج‌های متأهل را در هر قدم همراهی و آن‌ها را متقاعد کنند که به پیوند مقدس ازدواج پای‌بند بمانند، چراکه نهاد ازدواج، تلفیق میراث‌ها و قومیت‌های مختلف است که بر عظمت خلقت خداوند می‌افزاید.

روز جهانی ازدواج + کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین آمار ازدواج

تاریخچه روز جهانی ازدواج

منشأ روز جهانی ازدواج به سال ۱۹۸۱ بازمی‌گردد که زوج‌های متأهل در باتون‌روژ لوئیزیانا از شهردار شهر، فرماندار ایالت و اسقف کلیسا خواستند که ۱۴ فوریه (روز ولنتاین) را روز «ما به ازدواج باور داریم» اعلام کنند. پس از موفقیت این رویداد، ایده جشن گرفتن این روز به رهبری ملی ازدواج در سراسر جهان ارائه و توسط آن پذیرفته شد و ۴۳ فرماندار در ایالات متحده در سال ۱۹۸۲ این روز را با این عنوان تصویب و به‌طور رسمی اعلام کردند. در نهایت بعضی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در بسیاری از کشورهای خارجی به جشن‌های این روز پیوستند.

این روز در سال ۱۹۸۳ شاهد دو تغییر عمده بود که شامل تغییر نام آن به روز جهانی ازدواج و جشن گرفتن آن در دومین یکشنبه فوریه هر سال بود. یک دهه بعد در سال ۱۹۹۳ کلیسای کاتولیک حمایت خود را از این روز اعلام کرد و هفتم تا چهاردهم فوریه هر سال را هفته جهانی ازدواج نامید.

روز جهانی ازدواج تا به امروز هر دومین یکشنبه ماه فوریه در بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه در کلیسای کاتولیک جشن گرفته می‌شود و گاهی مانند نسخه اولیه خود با روز ولنتاین در چهاردهم فوریه مصادف می‌شود.

روز جهانی ازدواج + کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین آمار ازدواج

شعار روز جهانی ازدواج در سال ۲۰۲۴

شعار روز جهانی ازدواج در سال ۲۰۲۴ «عشق فراتر از کلمات» تعیین شده است، چراکه عشق دائمی، وفادار و مثمر ثمر در یک ازدواج مقدس واقعاً فراتر از گفتار است.

کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین نرخ ازدواج

کشورهایی با بالاترین نرخ ازدواج سالانه در سرتاسر جهان، کرانه باختری و غزه، فیجی، مصر، باهاما و ازبکستان هستند که هر کدام بیش از ۹ ازدواج به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دارند. کرانه باختری و غزه با ۱۰ ازدواج به ازای هر هزار نفر تا سال ۲۰۱۸ در صدر رده‌بندی قرار دارند. در مقابل، پایین‌ترین میزان ازدواج سالانه در قطر، گویان فرانسه و پرو مشاهده می‌شود. این کشورها نه‌تنها کم‌ترین نرخ ازدواج، که برخی از پایین‌ترین نرخ‌های طلاق را نیز در جهان دارند.

کودک‌همسری

ازدواج در مناطق مختلفی از جهان شامل ویژگی‌ها، وضعیت قانونی، شیوه‌های جشن گرفتن، فاکتورهای اجتماعی و آداب و رسومی متفاوتی است. به‌عنوان مثال با وجود کنوانسیون‌های بین‌المللی که حداقل سن ازدواج را ۱۸ سال تعیین می‌کند، ازدواج کودکان به‌ویژه در آفریقا، آسیای جنوبی و آمریکای مرکزی همچنان یک مشکل جهانی است. نیجر بالاترین نرخ ازدواج کودکان را در جهان دارد. در این کشور ۷۵ درصد از دختران زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند که ۳۶ درصد آن‌ها زیر ۱۵ سال سن دارند.

روز جهانی ازدواج + کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین آمار ازدواج

گران‌ترین کشورها برای ازدواج

مراسم ازدواج نیز به روش‌های مختلف در سراسر جهان برگزار می‌شود، اما نکته مشترک میان آن‌ها این است که عروسی‌ها معمولاً گران هستند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که زوج‌ها در ایالات متحده با هزینه متوسط ۲۹ هزار و ۲۰۰ دلار، بیشترین هزینه را برای عروسی می‌کنند و پس از آن اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با ۲۳ هزار و ۴۰۰ و ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار قرار دارند. در ایالات متحده، بیشترین هزینه‌ها صرف محل برگزاری و حلقه‌های نامزدی و کم‌ترین هزینه برای غذا، با قیمت پذیرایی برای هر نفر حدود ۷۵ دلار می‌شود.

کد خبر 727334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 0
    باسلام واحترام ، لطفا زندگی انسانی را در جهان برقرارکنید(انسانیت-برابری) تا همه مردم دنیا ازدواج کنند و تصاویر زشت در رسانه ها و وب سایت ها منتشر نکنید ، بجای خوراکی های بد لطفا خوراکی های خوب را تولید کنید. با آرزوی سلامتی برای جهانیان *