تیم ملی با تغییر نسل آماده جام جهانی ۲۰۲۶ می‌شود

کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند باید تغییر نسل تیم ملی فوتبال را آغاز کنیم تا انرژی تازه‌ای به تیم فوتبال کشورمان تزریق شود، در واقع جوانان باید با انرژی و اراده‌ خود آینده تیم ملی را تضمین کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ شنبه _بیست‌ویکم بهمن_ با قهرمانی تیم قطر به پایان رسید و تیم ملی فوتبال کشورمان نیز با شکست برابر عنابی‌پوشان در مرحله نیمه نهایی با دست خالی این جام را ترک کرد. شاگردان قلعه‌نویی در این دوره نسبت به سال‌های گذشته نمایش بهتری ارائه دادند و با این وجود به احتمال فراوان باید در اردوهای بعدی شاهد تغیر نسل تیم ملی باشیم تا در جام جهانی ۲۰۲۶ و سایر تورنمنت‌های بین‌المللی موفق به کسب نتیجه مطلوب شویم.

برای تغییر نسل اکنون نیز دیر است

حسن اشجاری، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این دوره یک تیم ملی متفاوت داشتیم، چراکه تفکرات امیر قلعه‌نویی هجومی بود و شاگردان ژنرال نیز با شرایط خوبی جام ملت‌های آسیا را شروع کردند، اما بعضی از مشکلات در ساختار دفاع تیمی وجود داشت و باعث آسیب‌پذیری تیم ملی شده بود. به‌طور کلی با توجه به اینکه در سال‌های گذشته فوتبال جذابی را از تیم ملی تماشا نمی‌کردیم، خلق موقعیت و ارائه فوتبال زیبا نقطه امیدوارکننده‌ای در این دوره به‌شمار می‌رفت. هر چند که گاهی روند سینوسی وجود داشت.

وی می‌افزاید: از نظر من باید پیش از جام ملت‌های آسیا تغییر نسل را آغاز می‌کردیم و اکنون نیز بسیار دیر است، چراکه در ماه‌های آینده باید مقدماتی جام جهانی را پشت سر بگذاریم، بنابراین از همین لحظه باید تغییر بازیکن به‌ویژه در خط دفاعی که تمام اهالی فوتبال را نگران کرده است ایجاد و فضای لازم برای مطرح شدن بازیکنان جوان فراهم شود.

موافق استفاده از مربی ایرانی هستم

اشجاری با اشاره به تفاوت مربیان ایرانی و خارجی تصریح می‌کند: با اینکه با امیر قلعه‌نویی نیز موفق به کسب قهرمانی نشدیم، اما وضعیت بهتری را تجربه کردیم. در دوره‌های گذشته مربیان خارجی پا به ایران می‌گذاشتند و با وجود اینکه امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت، اما پس از نتیجه نگرفتن از هدایت تیم ملی کناره‌گیری و غرامت‌های دلاری دریافت می‌کردند. شاید موافق قلعه‌نویی نباشم، اما موافق استفاده از مربی ایرانی هستم و در حال حاضر نیز در فوتبال روز دنیا بسیاری از مربیان داخلی دستیاران مطرحی را برای خود انتخاب می‌کنند و در نتیجه‌گیری نیز موفق هستند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه دیدگاه ما استفاده از مربیان خارجی است و از نظر من تاکنون هیچ‌کدام از مربیان خارجی که استفاده کرده‌ایم عملکرد چشمگیری نداشته‌اند و از طرفی نیز لقمه آماده در دهان آن‌ها گذاشته شده است، زیرا هیچکدام از آن‌ها نسل جدیدی به فوتبال ایران معرفی نکرده‌اند. بیشتر بازیکنان فعلی تیم ملی توسط مربیان داخلی به فوتبال معرفی شده‌اند.

تیم ملی با تغییر نسل آماده جام جهانی ۲۰۲۶ می‌شود

کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با رزومه کادر فنی تیم ملی خاطرنشان می‌کند: مربیان بزرگ جهان نفراتی را در کنار خود قرار می‌دهند که به آن‌ها کمک کنند. در میان دستیاران قلعه‌نویی تنها سعید الهویی از این جهت که با تفکرات سرمربی آشنایی داشت و بهترین گزینه بود. به‌طور کلی اگر جای قلعه‌نویی بودم افرادی را انتخاب می‌کردم که بتوانند به من کمک کنند.

وی یادآور می‌شود: ای کاش به ترکیب برنده دست زده نمی‌شد و اگر قرار بود آزمون و طارمی کنار یکدیگر بازی کنند، طارمی به عنوان مهاجم نوک بازی می‌کرد. در هر صورت در اردوی تیم ملی حضور نداشته‌ایم و نمی‌دانیم نکات فنی چه بوده است، اما بی‌تردید ترکیب ما برای دیدار با قطر مشکل داشت.

بستر فراهم شود تا بهانه نباشد

اشجاری پیرامون برنامه‌ریزی برای تیم ملی بیان می‌کند: به‌طور قطع زمانی‌که از مربی انتظار نتیجه‌گیری وجود دارد باید بسترهای لازم فراهم شود. دیدارهای تدارکاتی ایران پیش از جام ملت‌های آسیا را با جدال‌های دوستانه تیم‌هایی همچون ژاپن، کره، قطر و عربستان مقایسه کنید. زمانی‌که با تیم‌های رده ۱۲۰ یا ۱۳۰ فیفا بازی می‌کنیم و برنده می‌شویم، مشکلات تیم برطرف نمی‌شود. باید با تیم‌های بزرگ به تقابل پرداخت و حتی اگر لازم است ببازیم تا مشکلات تیمی برطرف شود. از نظر من اگر قرار است قلعه‌نویی کنار تیم حضور داشته باشد باید برای وی زمینه‌های لازم فراهم شود.

وی می‌افزاید: امیدوارم همه‌چیز برای تیم ملی فراهم شود تا فرصت بهانه‌گیری برای هیچ‌کدام از اعضای آن وجود نداشته باشد و اهالی فوتبال نیز به‌راحتی بتوانند آن‌ها را سوال و جواب کنند. تا زمانی‌که بسترهای لازم در اختیار تیم فوتبال کشورمان قرار نگیرد، نمی‌توانیم به هیچ‌کس انتقاد کنیم. تیم ملی با این نفرات تنها مدیریت مطلوب می‌خواهد. از نظر من قلعه‌نویی و بازیکنان دست به یکدیگر دادند و این نتایج را کسب کردند.

تیم ملی با تغییر نسل آماده جام جهانی ۲۰۲۶ می‌شود

تیم ملی با قلعه‌نویی؟ بهتر از قبل بودیم

فراز فاطمی، کارشناس فوتبال کشورمان، در خصوص عملکرد تیم ملی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تیم ملی ایران در این دوره از رقابت‌ها نسبت به سال‌های گذشته عملکرد قابل قبول‌تری داشت و اگر کمی در جدال با قطر دچار بدشانسی نمی‌شدیم، حتی می‌توانستیم پیروز میدان باشیم. از نظر من بازیکنان در نیمه‌نهایی تمرکز لازم را نداشتند، اما به‌طور کلی عملکرد شاگردان ژنرال قابل قبول بود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه مربی ایرانی شناخت بسیار خوبی از بازیکنان ایرانی دارد بهتر می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. شاگردان قلعه‌نویی در مرحله گروهی نمایش مطلوبی داشتند و تنها برابر سوریه تمرکز لازم را نداشتند. در مرحله حذفی نیز در جدال با قطر کمی خط دفاع ایران متزلزل ظاهر شد. به‌طور کلی عملکرد امیر قلعه‌نویی در قامت سرمربی تیم ملی مطلوب‌تر از مربیان دوره‌های قبل همچون کی‌روش بود، چراکه در زمان این مربی پرتغالی با اختلاف سه گل از ژاپن شکست می‌خوردیم، اما در زمان قلعه‌نویی چنین چیزی وجود نداشت.

باید انرژی تازه به تیم ملی تزریق شود

فاطمی با اشاره به تغییر نسل تیم ملی اضافه می‌کند: از نظر من باید تغییر نسل تیم ملی را آغاز کنیم تا انرژی تازه‌ای به تیم فوتبال کشورمان تزریق شود. در واقع جوانان باید با انرژی و اراده‌ای که دارند آینده تیم ملی را تضمین کنند. از نظر من از اولین اردو باید تغییر نسل آغاز شود. حضور قلعه‌نویی تا جام جهانی ۲۰۲۶ بهترین تصمیم فدراسیون بود، چراکه تغییر مربی در این برهه زمان‌بر است و آشنا شدن وی با بازیکنان سبب از دست رفتن زمان می‌شود. ضمن اینکه اعتقاد دارم اگر در کادر فنی تیم ملی مربی خارجی با تجربه حضور پیدا کند، می‌تواند برای تیم مفید باشد.

تیم ملی با تغییر نسل آماده جام جهانی ۲۰۲۶ می‌شود

به گزارش ایمنا، با وجود اینکه تیم ملی فوتبال ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی موفق به کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا و حتی حضور در فینال مسابقات نشد، اما عملکرد قابل قبول وی برابر تیم‌هایی همچون ژاپن سبب شد فدراسیون فوتبال کشورمان خبر از حضور ژنرال در رأس کادر فنی تیم فوتبال کشورمان تا جام‌جهانی ۲۰۲۶ دهد، بنابراین باید به کسب نتیجه‌گیری در تورنمنت‌های بین‌المللی با نسل تازه فوتبال ایران و دانش مربی ایرانی باشیم.

کد خبر 727332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.