قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

ایران، چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آسیا که در سال ۲۰۰۰ کمتر از یک‌سوم تولید ناخالص داخلی جهان را از نظر برابری قدرت خرید به خود اختصاص داده بود، با روند فعلی تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۵۰ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل و حدود ۴۰ درصد از مصرف جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

مسابقه قدرت در آسیا

آسیا امروزه خانه بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مانند شرکت تویوتا موتور است که هر یک جایگاه مهمی در بازار جهانی دارند. طبق گزارش‌ها، شرکت‌های آسیایی سالانه حدود ۱۹ تریلیون دلار به اقتصاد جهان کمک می‌کنند.

علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ چین به‌تنهایی ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل دهد، هند با پیشی گرفتن از ایالات‌متحده به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود و اندونزی چهارمین قدرت اقتصادی بزرگ باشد.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

از سوی دیگر چندین نیروی اقتصادی در آسیا شروع به استفاده از قدرت مالی خود برای افزایش قابلیت‌های نظامی خود کرده‌اند. هزینه‌های دفاعی در این قاره طی دهه گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش در آسیای جنوبی (۴۶ درصد) و آسیای شرقی (۵۰ درصد) مشاهده شده است. کشورهای نفت‌خیز در خاورمیانه نیز در حال افزایش توان دفاعی خود هستند.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی

چهار معیار برای رتبه‌بندی قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است. این معیارها شامل قدرت اقتصادی (۴۰ درصد)، قدرت نظامی (۳۵ درصد)، قدرت سیاسی (۱۵ درصد) و نفوذ فرهنگی (۱۰ درصد) می‌شود. اطلاعات مربوط به قدرت نظامی نیز از داده‌های بررسی ۲۴ قدرت نظامی برتر جهان در سال ۲۰۲۴ گرفته شده است. برای تعیین رتبه اقتصادی ارقام صندوق بین‌المللی پول در مورد تولید ناخالص داخلی اسمی برای سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار گرفته، در بخش سیاسی شاخص جهانی قدرت نرم برند فاینانس در سال ۲۰۲۳ بررسی و برای نفوذ فرهنگی از رتبه‌بندی مجله CEO World استفاده شده است.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

ایران

ایران با وجود تحریم‌ها از سوی بعضی از نقاط جهان، همچنان یکی از قدرتمندترین کشورهای آسیایی محسوب می‌شود و اقتصاد آن توسط صندوق بین‌المللی پول ۳۶۶ میلیارد دلار ارزش اسمی دارد. این کشور به‌رغم چندین دهه تحریم، یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان بدون تسلیحات هسته‌ای است که به‌واسطه ناوگان بزرگی از تانک‌ها، جت‌های جنگنده، زیردریایی‌ها و تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر از نیروهای فعال نظامی شناخته شده است. این کشور با موفقیت چند ماهواره نظامی را در مدار قرار داده است.

بر اساس گزارش‌ها، ایران به دلیل تاریخ و میراث غنی خود پنجمین کشور تأثیرگذار از نظر فرهنگی در آسیا محسوب می‌شود و بر اساس شاخص ملی قدرت سایبری مرکز بلفر در سال ۲۰۲۲، دهمین کشور پیشرفته در قابلیت‌های امنیت سایبری است.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

چین

چین با تولید ناخالص داخلی ۱۷.۷ تریلیون دلار و قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و نفوذ فرهنگی بالا، دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده است. پیش‌بینی می‌شود این کشور تا سال ۲۰۵۰ بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باشد و به‌تنهایی ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل دهد. از نظر نظامی نیز، از نظر قابلیت‌های فناوری بالا برخوردار است و با دو میلیون و ۳۵ هزار نیرو دارای بزرگ‌ترین ارتش جهان از نظر نیروی انسانی است. هزینه‌های دفاعی این کشور ۲۹۲ میلیارد دلار و تعداد سلاح‌های هسته‌ای آن ۳۵۰ عدد است.

چین دو هزار و ۸۴ جت جنگنده، ۱۲۵ ماهواره نظامی در مدار، دو ناو هواپیمابر، ۶۱ زیردریایی و یک پایگاه خارج از کشور دارد، دارای رتبه امنیت سایبری و رتبه پیشرفت تکنولوژی بالایی است و در حال حاضر دومین کشور با نفوذ سیاسی در آسیا است و از نظر نفوذ فرهنگی در رتبه چهارم قاره قرار دارد.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

ژاپن

ژاپن به‌دلیل قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی، نقش مهمی در صحنه جهانی ایفا می‌کند. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴.۲ تریلیون دلار بود و ارتش آن به‌عنوان هفتمین ارتش برتر جهان بدون سلاح هسته‌ای رتبه‌بندی شده است. ژاپن تأثیرگذارترین کشور از نظر سیاسی در آسیا محسوب می‌شود، بیش از ۲۴۷ هزار نیروی انسانی فعال و ناوگان بزرگی از تانک‌ها و جت‌های جنگنده دارد. نیروی دریایی این کشور مجهز به دو ناو هواپیمابر و ۲۳ زیردریایی است. ژاپن در زمینه امنیت سایبری و از نظر پیشرفت فناوری رتبه بالایی دارد، با استفاده از دو ماهواره که برای اهداف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود، حضور نظامی خود را در فضا حفظ می‌کند و هزینه‌های دفاعی آن ۴۵.۹۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

هند

این کشور دارای دومین ارتش دائمی بزرگ جهان است که با نیروی انسانی نزدیک به ۱.۵ میلیون نفری پس از چین می‌گیرد. تولید ناخالص داخلی هند در سال ۲۰۲۳ به صورت اسمی ۳.۷ تریلیون دلار بود. اندازه بازار عظیم هند به دلیل جمعیت زیاد به آن قدرت اقتصادی عظیمی بخشیده که به قدرت نظامی نیز تبدیل شده است. این کشور اکنون چهارمین قدرت برتر نظامی در جهان و دومین در آسیا است. تاریخ غنی، سنت‌ها و صنعت فیلم میلیارد دلاری هند در گسترش قدرت نرم و نفوذ فرهنگی آن در جهان بسیار مؤثر بوده است.

این کشور همچنین ناوگان بزرگی از تانک‌های جنگی و جت‌های جنگنده دارد و در بخش نیروی دریایی به دو ناو هواپیمابر و ۱۸ زیردریایی مجهز است. دهلی در حال گسترش حوزه نفوذ خود برای مقابله با حضور چین در اقیانوس هند است و در حال حاضر سه پایگاه نظامی خارج از کشور را در عمان، تاجیکستان و موریس اداره می‌کند. هزینه‌های دفاعی این کشور برابر با ۸۱.۳۶ میلیارد دلار و تعداد سلاح‌های هسته‌ای آن ۱۵۶ عدد تعیین شده است.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

کره‌جنوبی

کره‌جنوبی یکی از قدرتمندترین کشورهای آسیایی با تولید ناخالص داخلی بیش از ۱.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ است. این کشور با نیروی انسانی بیش از ۶۰۰ هزار نفر و ناوگان بزرگی از تانک‌ها، جت‌های جنگنده و زیردریایی‌ها، چهارمین ارتش قوی را در قاره و نهمین ارتش دائمی جهان را دارد. کره جنوبی در فهرست جهانی قدرت نرم جهانی در سال ۲۰۲۳ در رتبه پانزدهم قرار گرفت و یکی از تأثیرگذارترین کشورهای جهان از نظر فرهنگی است، چراکه موسیقی پاپ، مد و غذاهای کره‌ای در سراسر جهان موج می‌زند.

هزینه‌های دفاعی کره ۴۶.۳۶ میلیارد دلار است و این کشور تسلیحات هسته‌ای و پایگاه‌های خارج از کشور ندارد. کره‌جنوبی همچنین از نظر قابلیت‌های تکنولوژیکی در رتبه بالایی قرار دارد که در صنعت دفاعی خود نیز از آن استفاده کرده است. KF-21 Boramae یک جت جنگنده بومی نسل چهارم کره‌جنوبی است که به گفته کارشناسان دفاعی دارای قابلیت رادارگریزی مشابه جنگنده‌های نسل پنجم است.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

ترکیه

ترکیه که در نقطه تلاقی آسیا و اروپا قرار دارد عضو ناتو است که نفوذ ژئوپلیتیکی کافی برای آن فراهم می‌کند. با وجود سقوط قابل‌توجه لیر در برابر دلار آمریکا طی دو سال گذشته، اقتصاد ترکیه قوی و انعطاف‌پذیر باقی ماند و رقم آن طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول ۱.۱۵ تریلیون دلار بود. این کشور با جذب سالانه میلیون‌ها گردشگر و دوبله سریال‌های تلویزیونی خود به چندین زبان بین‌المللی برای جذب مخاطبان بیشتر، نفوذ فرهنگی خود را گسترش داده است.

ترکیه با ۳۵۵ هزار و ۲۰۰ نیرو یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان را دارد. ناوگان بزرگ جت‌های جنگنده آن شامل ۱۵۷ عدد F-16 و چندین هواپیمای نظامی دیگر است. این کشور همچنین دو ماهواره در مدار دارد که برای اهداف نظامی استفاده می‌شود و از طریق پایگاه‌های نظامی خود در قبرس شمالی، قطر و سومالی در سه کشور حضور دارد. هزینه‌های دفاعی ترکیه ۱۰.۶۴ میلیارد دلار برآورد شده است و این کشور تسلیحات هسته‌ای ندارد.

قدرتمندترین کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴

ترجمه از مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 727308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.