«پرویز خان» یک خاطره بازی درست/ کسانی که اهل فوتبال نیستند عاشق فوتبال خواهند شد!

فیلم پرویز خان بیش از آنکه از سینما و واقعیت استفاده کند از فوتبال و موسیقی بهره برده است و جذابیت پایان بندی آن وامدار فوتبال است نه سینما.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی اولین تجربه کارگردانی وی است که با بازی سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، روزبه رئوفی، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، اسکندر کوتی به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر راه یافته است.

فیلم پرویز خان روایتی فوتبالی تاریخی است که گذری بر حال و هوا و اتفاقات فوتبال دهه ۶۰، استعفای ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی و اوایل جنگ تحمیلی دارد؛ این فیلم یادآور سرمربیگری پرویز خان دهداری در تیم ملی فوتبال ایران و سال‌هایی که او تیم ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول آماده می‌کرد.

همه ما می‌دانیم فوتبال ترکیبی از چاشنی غم و شادی است در همین راستا یکی از نکات جالب فیلم پرویز خان در روزهای پایانی جشنواره این بود که حال همه را خوب کرد و کمتر کسی در سالن برای گل پیروزی دست نزد، جیغ و هورا نکشید، از این رو همین حس و حال نقطه قوتی برای فیلم به حساب می‌آید چراکه مردم با دیدنش احساس خوبی را پس از ترک سینما داشتند و گویا فوتبال را به صورت زنده دیده‌اند.

«پرویز خان» یک خاطره بازی درست/ کسانی که اهل فوتبال نیستند عاشق فوتبال خواهند شد!

همچنین توجه به جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، موسیقی خوب، متن خوب، ریتم تند و منظم، شروع پر قدرت، به تصویر کشیدن پیوسته اتفاق‌ها و وجود چندین نقطه اوج و فرود، تماشاگر را به خوبی میخکوب صندلی کرد و تا پایان فیلم آن را با هیجان و بدون احساس خستگی دید.

به کارگیری طنز و استفاده از چهره‌های شاخصی چون دهداری، اسکندر کوتی در مقام گزارشگر و دروازه‌بان محمدرضا عابدزاده و زنده کردن خاطرات آن دوران برای دهه شصتی‌ها و آشنایی جوانان کنونی با سابقه فوتبال ایران به ارزشمندی و شیرینی است فیلم اضافه می‌کرد.

اگر بخواهیم نگاهی کلی به فیلم «پرویزخان» داشته باشیم باید آن را اینگونه توصیف کنیم:

در دهه ۶۰ بود که ستاره‌های تیم ملی به دهداری پشت کردند و او تصمیم گرفت تیم ملی جدیدی را با بازیکنانی گمنام تشکیل دهد؛ پرویز خان در این مسیر با مشکلات و سنگ‌اندازی‌های بسیاری روبه‌رو شد اما از هدف خود کوتاه نیامد و مسیر را ادامه داد، سرانجام وی پس بررسی میان بازیکنان شهرستانی و انتخاب بهترین‌ها تیم ملی را تشکیل داد و آن‌ها را آماده برای مسابقات کرد اما پس از تشکیل تیم نیز شاهد حمایت نکردن افراد از این تیم نو پا بود چراکه آن‌ها معتقدند این تیم خیلی جوان و کم تجربه است و آمدگی بازی با تیم عربی را به ویژه در زمان جنگ ندارد و هر خطای آن‌ها موجب تضعیف روحیه جامعه و سربازان می‌شود و در جنگ با عراق تأثیر گذار است.

«پرویز خان» یک خاطره بازی درست/ کسانی که اهل فوتبال نیستند عاشق فوتبال خواهند شد!

سرانجام پس از اتفاقات گوناگونی که رخ داد این تیم به استقبال بازی با عرب‌ها رفت و بر خلاف نتیجه‌ای که فدراسیون و… داشتند تیم ملی فوتبال ایران در این بازی برنده و پیروزی را از آن خود کرد؛ لازم به ذکر است که بعد از این واقعه تعدادی از بازیکنان همچون احمدرضا عابدزاده، مجتبی محرمی، جواد زرینچه و صمد مرفاوی جزو ستاره‌های بزرگ فوتبال شدند.

کد خبر 727228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.