شهر بجنورد رکوردار آلودگی در کشور / هوای ۱۲ کلان‌شهر پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای چهار شهر ناسالم و تعداد ۱۲ کلان‌شهر پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _شنبه بیست‌ویکم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، امروز سنجش کیفی هوا در شهرهای اصفهان با شاخص ۱۰۲، تهران با شاخص ۱۱۰، بجنورد با شاخص ۱۴۵ و زنجان با شاخص ۱۲۰، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای اهواز و زنجان در موقعیت ناسالم برای گروه‌های (نارنجی) ثبت شدند.

در همین راستا، امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای کلانشهرهای تبریز با شاخص ۹۰، کرج با شاخص ۵۹، بوشهر با شاخص ۵۱، مشهد با شاخص ۷۳، اهواز با شاخص ۸۹، زاهدان با شاخص ۶۲، شیراز با شاخص ۶۲، قزوین با شاخص ۵۳، کرمان با شاخص ۵۵ و اراک با شاخص ۶۲، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیستم بهمن، شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، تهران، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، کرمان، کرمانشاه، خرم‌آباد و اراک وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه شهرهای ارومیه با شاخص ۴۰، ایلام با شاخص ۲۹، شهرکرد با شاخص ۴۱، بیرجند با شاخص ۳۵، سمنان با شاخص ۴۰، قم با شاخص ۴۳، سنندج با شاخص ۴۳، کرمانشاه با شاخص ۴۰، رشت با شاخص ۳۱، خرم‌آباد با شاخص ۵۸، همدان با شاخص ۲۹ و یزد با شاخص ۲۳، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

در همین راستا، روز گذشته شهرهای بوشهر، بیرجند، شیراز، قم، سنندج، یاسوج، رشت، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

بر این اساس، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، اما روز گذشته شهرهای اردبیل، ایلام، شهرکرد، قزوین، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) نشدند، اما چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۲ شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر سالم (زرد)، ۹ شهر پاک (سبز) و هفت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 727206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.