۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
معرفی ساندویچ پانل

آشنایی با ساندویچ پانل و بکارگیری آن به منظور ساخت دیوارها و سقف باعث افزایش بهره‌وری در ساخت و کاهش اتلاف هزینه می‌شود.

در قرن گذشته میلادی تعداد قابل‌توجهی مصالح ساختمانی جدید از جمله انواع گوناگونی از ساندویچ پانل تولید شدند و به مرور جای خود را در صنعت ساختمان پیدا کردند. این متریال‌های نوین به طور کامل جایگزین مصالح بنایی نشده‌اند اما رقیبی جدی برای آنها محسوب می‌شوند. ساختمان‌های امروزی از جنبه‌های مختلف متمایز از ابنیه سنتی هستند و ساختار سازه‌ای و اولویت‌های عملکردی متفاوتی دارند. از همین رو آجر، سنگ و سفال نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای ساخت‌وسازهای امروزی باشند.

ساندویچ پانل از میان متریال‌های جدید و صنعتی بیشترین رواج را در سالیان اخیر داشته و در برخی از مناطق دنیا به انتخاب اول سازندگان برای احداث جداره‌ها تبدیل شده است. اما همچنان برخی از فعالان حوزه ساختمان ترجیح می‌دهند از سفال و آجر استفاده کنند و دیوارها و سقف را با روش بنایی بسازند. این گروه نسبت به قابلیت‌های ساندویچ پانل تردید دارند. این شک و تردید به علت عدم آشنایی کافی با ساختار، ویژگی‌ها و مزیت‌های پنل‌های ساندویچی می‌باشد.

ساندویچ پانل چیست و چه تفاوتی با سایر مصالح دارد؟

ساندویچ پانل متریالی نوین است که به صورت صنعتی و در کارخانه تولید می‌شود. روش تولید در کارخانه‌های مختلف یکسان نیست و دو روش پیوسته و ناپیوسته را می‌توان به کار گرفت. این متریال چندلایه می‌باشد. لایه میانی همواره از یک ماده عایق حرارت تشکیل می‌شود. ماده مورد استفاده برای لایه میانی توانایی بالایی در جلوگیری از عبور حرارت دارد. لایه‌های جانبی که در دو سوی بخش مرکزی قرار دارند بسته به نوع پنل می‌توانند از جنس‌های مختلف باشند. این لایه‌ها بخش مرکزی را در بر می‌گیرند و از آن در برابر عوامل بیرونی محافظت می‌کنند. لایه‌های خارجی در واقع به ساندویچ پانل شکل و چارچوب می‌بخشند.

ساختار کامپوزیتی و چندبخشی ساندویچ پانل وجه تمایز اصلی آن با سایر مواد ساختمانی محسوب می‌شود. دو ماده اولیه مختلف در تولید این متریال به کار می‌روند. این در حالی است که سایر مصالح از یک ماده اولیه تشکیل شده و ساختاری یک بخشی دارند. همین ساختار چندلایه پنل ساندویچی موجب می‌شود که عملکردی چندگانه داشته باشد و بتواند به تنهایی به اندازه چندین ماده مختلف دیگر سودمند باشد. اکثر مزایای پنل‌ها هم نتیجه همین ساختار خاص می‌باشند.

از جمله تفاوت‌های دیگر ساندویچ پانل با سایر مصالح ساختمانی می‌توان امکان تولید آن در انواع گوناگون و در نتیجه انعطاف بالا در سازگاری با شرایط مختلف را عنوان کرد. مثلاً آجر به علت ظرفیت حرارتی بالا تناسب چندانی با شرایط محیطی مناطق مرطوب ندارد و در مقابل سنگ در نواحی خشک دارای کارایی لازم نیست. اما ساندویچ پانل را می‌توان در هر شرایط آب‌وهوایی به کار برد و بهترین نتایج را گرفت. فقط در هر منطقه باید نوعی از پنل را که هماهنگی بیشتری با شرایط دارد به کار برد.

معرفی ساندویچ پانل

مشخصات فنی و مزیت‌های ساندویچ پانل

یکی از مهم‌ترین مشخصات هر متریال ابعاد آن است که در واقع همان طول، عرض و ضخامت می‌باشند. طول شیت ساندویچ پانل هیچ محدودیتی ندارد و پنل‌ها بنا بر درخواست مشتری در هر طولی قابل تولید هستند اما با توجه به اینکه ظرفیت تریلرهای حمل بار محدود می‌باشد این متریال در طول حداکثر ۱۳.۶ متر تولید می‌شود. پنل دیواری دارای عرض ۱۱۶ سانتی‌متر می‌باشد و ساندویچ پانل سقفی عرضی معادل ۱۰۷ سانتی‌متر دارد. البته عرض مفید آنها پس از نصب به ترتیب ۱۱۴ و ۱۰۰ سانتی‌متر است. با توجه به اینکه پنل‌های ساندویچی توانایی عایق‌بندی بالایی دارند نیازی به تولید آنها در ضخامت‌های زیاد نیست و انواع ساندویچ پانل در ضخامت‌های گوناگون از ۳ تا ۱۵ سانتی‌متر تولید شده و عرضه می‌گردند.

مزیت هر مصالح در واقع ویژگی‌های شاخص و مثبت آن است که سبب تمایز آن با سایر متریال‌ها می‌شود. بیشتر متریال‌های ساختمانی یک یا حداکثر دو مزیت اصلی و اساسی دارند اما ساندویچ پانل دارای مزایای گوناگون و متعددی می‌باشد. مهم‌ترین مزیت‌های پنل که موجب تمایز و برتری آن هستند عبارت‌اند از:

  • روش نصب مشخص و ساده و اجرای سریع دیوارها و سقف
  • ابعاد استاندارد و امکان حمل سریع از کارخانه به سایت پروژه
  • بیشترین میزان عایق‌بندی حرارتی در میان مصالح ساختمانی
  • تولید در رال رنگ‌های مختلف و امکان ساخت نماهای زیبا
  • وزن و ضخامت کمتر و کارایی بیشتر نسبت به متریال‌های دیگر
  • قابلیت تغییر مکان و جابه‌جایی جداره‌ها با توجه به امکان دمونتاژ

انواع ساندویچ پانل و ویژگی‌های خاص هر یک

علاوه بر مزیت‌های عمومی پنل‌های ساندویچی، هر یک از انواع ساندویچ پانل دارای برخی ویژگی‌های خاص و مزیت‌های اختصاصی نیز هستند. این مزایای ویژه بیشتر مرتبط با جنس مواد اولیه به کار رفته در تولید متریال می‌باشند. برای لایه‌های جانبی از مواد مختلفی استفاده می‌شود. ورق‌های فلزی، ورق فایبرگلاس و حتی نایلون را می‌توان در تولید ساندویچ پانل به کار برد. ورق‌های فلزی شامل گالوانیزه، آلومینیوم و آلوزینک به علت استحکام بالا، دوام کافی و زیبایی سطحی بیشتر از سایر گزینه‌ها مقبولیت دارند. ساندویچ پانل با ورق آلوزینک یا ورق آلومینیوم یک مزیت خاص و بسیار کاربردی دارد. این نوع پنل در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و سایر آسیب‌های ناشی از شرایط محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد و جداره‌های ساخته شده با آن عمر مفید و ماندگاری طولانی دارند.

معرفی ساندویچ پانل

برای بخش مرکزی پانل که محل قرارگیری ماده عایق حرارت است چندین ماده مختلف شامل پلی استایرن، پشم‌های معدنی و پلی یورتان را می‌توان به کار گرفت. هر کدام از این مواد در چندین نوع گوناگون تولید می‌شوند. پشم‌های معدنی دو نوع اصلی دارند که پشم سنگ و پشم شیشه هستند. پلی استایرن منبسط، پلی استایرن اکسترود، پلی اورتان معمولی و پلی یورتان کندسوز (پلی ایزوسیانورات) هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. ساندویچ پانل پشم سنگ و پنل پلی ایزوسیانورات متریال‌های ضد حریق محسوب می‌شوند. سایر انواع هم هر یک دارای چند مزیت خاص هستند.

قیمت ساندویچ پانل و تأثیر آن روی هزینه‌های ساخت

قیمت ساندویچ پانل بسته به نوع آن متفاوت است. برای تعیین قیمت پنل باید تمام مشخصات آن شامل دیواری یا سقفی بودن، ضخامت کلی، جنس و ضخامت ورق و جنس ماده عایق حرارت را تعیین نمود. هر از فاکتورهای مذکور بر روی قیمت متریال تأثیر می‌گذارند. ساندویچ پانل سقفی از پنل دیواری با مشخصات مشابه گران‌تر است. از بین ورق‌های فلزی، گالوانیزه ارزان‌ترین و آلومینیوم گران‌ترین می‌باشد. در نتیجه ساندویچ پانل گالوانیزه قیمت کمتری دارد و خرید و استفاده از آن در مناطقی که رطوبت بالا نیست به‌صرفه‌تر از سایر انواع می‌باشد. پلی ایزوسیانورات کمی گران‌تر از پلی اورتان معمولی می‌باشد. اما در مجموع هر دوی این مواد قیمت متعادلی دارند و ارزان‌تر از پشم سنگ هستند.

تأثیر بکارگیری ساندویچ پانل بر روی هزینه‌های ساخت بستگی به نوع پنل مورد استفاده دارد. اما به طور کلی بهره از این متریال باعث افزایش سرعت عملیات ساختمانی شده و امکان به بهره‌برداری رساندن ساختمان در زمانی کوتاه‌تر را فراهم می‌کند. هر چقدر مدت زمان اجرای پروژه کمتر شود هزینه‌های مربوط به دستمزد نیروی انسانی کاهش می‌یابند و همچنین آغاز سریع‌تر بهره‌برداری به معنای دستیابی به بازدهی اقتصادی بیشتر است. در مورد اکثر ساختمان‌ها علاوه بر هزینه ساخت، هزینه‌های جاری هم مهم هستند. ساندویچ پانل با جلوگیری از اتلاف انرژی موجب کاهش هزینه‌های جاری مربوط به مصرف انرژی (برق و گاز) می‌شود.

کد خبر 727116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.