تعداد زمین‌لرزه‌ها در هفته دوم بهمن کاهش یافت / خراسان رضوی رکورددار زلزله‌های کشور

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از هفتم تا سیزدهم بهمن‌، ۱۰۶ زمین‌لرزه به ثبت رسیده و زمین‌لرزه شاخص این هفته، با بزرگی چهار ریشتر در شهرستان آقاجری استان خوزستان ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور در بازه زمانی هفتم تا سیزدهم بهمن، ۱۰۶ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته و این در حالی است که تعداد زمین‌لرزه‌های رخ داده در هفته اول بهمن، ۱۱۹ مورد بوده است.

در این بازه زمانی، ۹۳ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۱۲ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، بافق در استان یزد و گهرو در استان چهارمحال و بختیاری با رخداد چهار زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین مناطق کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، یک زمین‌لرزه در استان در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در استان در آذربایجان غربی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، ۱۱ زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در بوشهر، یک زمین‌لرزه در تهران، ۱۰ زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۳ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، دو زمین‌لرزه در خراسان شمالی، ۹ زمین‌لرزه در خراسان جنوبی، چهار زمین‌لرزه در خوزستان و سه زمین‌لرزه در سمنان، به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، پنج زمین‌لرزه در فارس، سه زمین‌لرزه در قم، ۱۲ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در گیلان، یک زمین‌لرزه در لرستان، پنج زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در استان مرکزی، یک زمین‌لرزه در هرمزگان و هشت زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، ایلام، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از تعداد زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی با ۱۳ زمین‌لرزه، کرمان با ۱۲ زمین‌لرزه و اصفهان با ۱۱ زمین‌لرزه و کمترین تعداد مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، تهران، کرمانشاه، گیلان، لرستان و هرمزگان با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز دوشنبه، نهم بهمن ساعت ۱۱:۵۷:۲۴ با بزرگی ۴ ریشتر در آقاجری استان خوزستان بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۷ بهمن

نهبندان استان خراسان جنوبی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری نهبندان و ۲۵ کیلومتری شوسف استان خراسان جنوبی و ۹۳ کیلومتری سفیدابه استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسید.

در فراشبند استان فارس زلزله ۲.۷ رخ داد.

شول‌آباد استان لرستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ در عمق ۱۷ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۹ کیلومتری شول‌آباد و ۳۲ کیلومتری سپیددشت استان لرستان و ۵۴ کیلومتری سالند استان خوزستان بوده است.

یکشنبه ۸ بهمن

در گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

دوشنبه ۹ بهمن

در ارزوئیه استان کرمان زلزله ۲.۶ و تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

جندق استان اصفهان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ در عمق هفت کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۸۸ کیلومتری جندق استان اصفهان، ۱۰۸ کیلومتری سرخه و ۱۱۵ کیلومتری سمنان استان سمنان گزارش شد. زلزله ۲.۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

آقاجری استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی چهار در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در سه کیلومتری آقاجری، ۱۵ کیلومتری امیدیه و ۱۸ کیلومتری جایزان استان خوزستان به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۱۰ بهمن

در هشتپر استان گیلان زلزله ۲.۶، اندوهجرد استان کرمان زلزله ۲.۶، پل سفید استان مازندران زلزله ۲.۹، بالاده استان فارس زلزله ۲.۶ رخ داد.

چهارشنبه ۱۱ بهمن

اسلامیه استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۰ کیلومتری اسلامیه و ۲۵ کیلومتری فردوس استان خراسان جنوبی و ۲۲ کیلومتری کاخک استان خراسان رضوی بوده است.

در مجن استان سمنان زلزله ۲.۶، چلمردی استان مازندران زلزله ۲.۵، گزیک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹ و رامیان استان گلستان زلزله ۲.۷ رخ داد.

شیراز با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ در عمق پنج کیلومتری لرزید و کانون آن در هفت کیلومتری شیراز، ۳۰ کیلومتری زرقان و ۳۷ کیلومتری داریان استان فارس بوده است.

در بندرخمیر استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی سه در عمق هشت کیلومتری رخ داد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری بندرخمیر، ۳۱ کیلومتری لافت و ۶۱ کیلومتری کنگ استان هرمزگان بوده است.

اردکان استان فارس با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ در عمق هفت کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۹ کیلومتری اردکان، ۲۹ کیلومتری کامفیروز و ۳۵ کیلومتری مصیری این استان به ثبت رسید.

پنجشنبه ۱۲ بهمن

دو زلزله به بزرگی ۲.۷ و ۲.۸ در افغانستان به ثبت رسید.

جمعه ۱۳ بهمن

در جهرم استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

کد خبر 727021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.