اصفهان به بیش از ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در یک شرایط کامل برای انتقال آب، حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است، گفت: استان اصفهان به بیش از ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد تا بتواند رودخانه و محیط زیست خود را حفظ کند.

مجید نادرالاصلی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت تأمین آب زاینده‌رود و حقابه مردم شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از مسائلی که ذهن مدیران استان و وزارت نیرو را درگیر کرده است، مسئله تونل سوم کوهرنگ است.
وی با اشاره به تونل ۲۴ کیلومتری که برای انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد حفر شده بود، افزود: حفر این تونل ۲۴ سال گذشته طول کشیده و حدود ۲۲ سال است که ۷۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب آب به‌صورت سالانه از استان (بدون تأمین هیچ نوع ورودی) خارج می‌شود؛ یعنی مصارف بر منابع ترجیح داده شده است.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از مشکلات اساسی برای ایجاد تونل، تهیه آبگیر مناسب بود؛ این آبگیر سدی است که با یک ارتفاع قابل توجه و دقت در مسائل فنی و محیط زیستی ایجاد می‌شود، اما این سد نیز تاکنون احداث نشده است.
نادرالاصلی ادامه داد: تنها راهی که مجموعه وزارت نیرو در نظر داشت، این بود که آب باید از یک ارتفاع مشخصی با پمپ‌های برقی به داخل تونل پمپاژ شود که این مسئله اعتراض برخی مدیران محلی را به‌دنبال داشت و مسئولان را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد و به همین دلیل برای مدتی قطع شد.
وی با اشاره به پمپاژ آب در تونل اضافه کرد: این پمپاژ باید ۴۰ میلیون متر مکعب آب را به داخل تونل منتقل کند که به‌عنوان حقابه اصفهان و آبی که از زاینده‌رود به استان دیگری منتقل شده بود، در نظر گرفته شود، اما این مسئله نیز با چالش جدی روبه‌رو شد و در نهایت جریان آن قطع شد.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: چند روز گذشته دوباره مسیر انتقال آب به وسیله پمپاژ به سمت تونل به جریان افتاده است که به دلیل سرمای شدید هوا و نبود آب قابل توجه در حال حاضر تنها بستر آن آماده شده است.
نادرالاصلی با اشاره به انتقال آب به تونل ادامه داد: اینکه چه مقداری از آب به‌صورت واقعی وارد تونل می‌شود، موضوع دیگری است که به آبی که در پایین دست تونل جاری است، بستگی دارد، زیرا باید مقداری آبی وجود داشته باشد که بتواند با یک شرایط خوب منتقل شود؛ در همین راستا وزارت نیرو باید یک راستی آزمایی انجام دهد و مقدار آب مورد نیاز را به صورت واضح به مردم اعلام کند.
وی تصریح کرد: در یک شرایط کامل برای انتقال آب، حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است که استان اصفهان به بیش از ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد تا بتواند رودخانه و محیط‌زیست خود را حفظ کند، مدیریت وزارت نیرو در این زمینه باید چاره‌اندیشی کند و برای مردم اصفهان راستی آزمایی صحیحی را انجام دهد.
کد خبر 726722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.