آرزوی فینال تمام عربی برای اردن به حقیقت پیوست

تیم‌های ملی فوتبال اردن و قطر با پیروزی مقابل کره‌جنوبی و ایران به فینال جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا صعود کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا صورت گرفت و تیم‌های ملی فوتبال اردن و قطرِ میزبان به‌ترتیب با پیروزی مقابل کره‌جنوبی و ایران به فینال هجدهمین دوره مسابقات ملی قاره‌کهن راه پیدا کردند. همه فوتبال‌دوستان پیش‌بینی یک جدال سراسر هیجان میان کره‌جنوبی و ایران را در فینال جام ملت‌های آسیا می‌کردند اما فوتبال همه معادلات را به‌هم زد تا دو تیم عربی باقی‌مانده در جام فینالیست شوند و روز شنبه در ورزشگاه لوسیل دیدار پایانی را برگزار خواهند کرد.

اردن ۲ - کره‌جنوبی صفر

تیم‌های ملی فوتبال اردن و کره جنوبی در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا روز _سه‌شنبه هفدهم بهمن_ از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در ورزشگاه احمد بن‌علی با قضاوت محمدحسن عبدالله حسن‌محمد به‌مصاف همدیگر رفتند که تیم ملی اردن موفق شد با ارائه یک دیدار برتر و در اوج شگفتی‌سازی با نتیجه دو بر صفر مقابل کره‌جنوبی مدعی قهرمانی به برتری برسد و برای نخستین‌بار در تاریخ خود فینالیست شود.

تیم ملی فوتبال اردن نخستین حضور خود را در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کرد و کره‌جنوبی هم در شرایطی پا به میدان می‌گذاشت که امیدوار بود با رسیدن به دیدار نهایی و کسب قهرمانی، طلسم شش دهه ناکامی در این مسابقات را بشکند.

آرزوی فینال تمام عربی برای اردن به حقیقت پیوست

تیم فوتبال اردن بازی را تهاجمی آغاز کرد و در دقایق ابتدایی بازی توپ و میدان را در اختیار داشت. در دقیقه ۵ «احسان حداد» کاپیتان تیم ملی اردن با یک شوت از راه دور دروازه کره را تهدید کرد که توپ او با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت. در دقیقه ۱۸ و در حالی که بازیکنان اردنی همچنان به حملات خود ادامه می‌دانند «نور الروابده» در پشت محوطه جریمه صاحب یک توپ ریباند شده شد اما شوت او با مهار دروازه بان کره‌ای مواجه شد.

در دقیقه ۱۹ «سون هیونگ‌مین» از روی یک پاس در عمق صاحب توپ شد و توانست دروازه اردن را باز کند اما به این دلیل که چندین متر در آفساید قرار داشت کمک داور گل او را مردود اعلام کرد. بعد از این گل مردود بازی متعادل‌تر دنبال شد و بازیکنان اردن عقب کشیدند و کره جنوبی فرصت تصاحب توپ را به دست آورد. در دقیقه ۲۴ بازیکن کره جنوبی از سمت چپ صاحب توپ شد و ارسال بلندی روی دروازه اردن انجام داد که این توپ را دروازه بان اردن، یزید ابولیلا، برگشت داد و «سون هیونگ مین» توپ برگشتی را با یک شوت بی‌دقت از بالای دروازه به بیرون زد.

در دقیقه ۲۶ باز هم بازیکنان اردن بودند که به سمت دروازه کره جنوبی یورش بردند که ضربه بازیکنان این تیم باز هم با مهار دروازه بان اردن مواجه شد. در دقیقه ۳۰ بازیکنان کره جنوبی در محوطه جریمه اردن صاحب شدند که در یک درگیری با مدافع اردن، داور ابتدا خطای پنالتی مدافع اردنی را اعلام کرد اما پس از بازبینی صحنه در اتاق کمک داور ویدئویی، تصمیم به لغو این خطای پنالتی گرفت.

در دقیقه ۳۲ ارسال بلند بازیکن کره جنوبی از سمت راست و ضربه «لی جائه سونگ» به تیر دروازه اردن اصابت کرد. در دقیقه ۴۲ «یازان النعیمات» از تیم اردن در محوطه جریمه کره جنوبی صاحب توپ شد و با یک حرکت انفرادی و عبور در دو مدافع کره جنوبی در موقعیت تک به تک قرار گرفت اما ضربه او را دروازه‌بان کره مهار کرد و نیمه اول این دیدار در نهایت با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

آرزوی فینال تمام عربی برای اردن به حقیقت پیوست

در نیمه دوم این دیدار برخلاف نیمه اول، کره جنوبی بازی را تهاجمی‌تر آغاز کرد و مالکیت توپ را در اختیار داشت اما این اردن بود که با یک ضدحمله موفق شد به گل برسد. در دقیقه ۵۲ در حالی که کره جنوبی جلو کشیده بود بازیکنان اردن با یک توپ ربایی، ضد حمله سریعی را آغاز کردند و «موسی التعمری‌» با یک پاس در عمق دیدنی «یازان النعیمات» را در موقعیت تک به تک قرار داد و او هم با یک ضربه چیپ دقیق توپ را وارد دروازه کرد تا اردن یک بر صفر پیش بیفتد.

در دقیقه ۶۵ موسی التعمری در میانه‌های میدان صاحب توپ شد و با یک حرکت انفرادی جلو آمد و در پشت محوطه جریمه با یک ضربه پای چپ دقیق، توپ را به کنج دروازه کره جنوبی فرستاد تا بازی دو بر صفر شود. در ادامه این دیدار کره جنوبی تلاش کرد حملات خود را تشدید کند و بتواند اختلاف را به حداقل برساند اما موفق به این کار نشد و این دیدار در نهایت با برتری ۲ بر صفر اردن به پایان رسید. با این نتیجه تیم اردن راهی دیدار نهایی شد تا شگفتی بزرگ فوتبال آسیا را در دوحه رقم بزند.

آرزوی فینال تمام عربی برای اردن به حقیقت پیوست

اردنی‌ها توانسته بودند پس از اینکه در گروه پنجم جایگاه سوم را کسب کنند در مرحله یک‌هشتم نهایی عراق را در یک بازی جذاب و پرحرف‌وحدیث شکست دهند و سپس در مرحله یک‌چهارم نهایی تاجیکستانِ شگفتی‌ساز را کنار زدند تا به کره‌جنوبی برسند. شاگردان حسین عموته به تیم یورگن کلینزمن هم رحم نکردند و با خلق نتایج استثنایی در حضور تیم‌های ملی بزرگ و پرقدرت فینالیست قاره‌کهن شدند.

ایران ۲ - قطر ۳

تیم ملی فوتبال کشورمان شب گذشته _چهارشنبه هجدهم بهمن_ در چارچوب مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا و در یک تقابل حساس از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در ورزشگاه الثمامه شهر دوحه به‌مصاف تیم ملی قطر که مدعی عنوان قهرمانی و میزبان این مسابقات است رفت و با قبول شکست سخت و باورناپذیر سه بر دو از رسیدن به فینال بازماند.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در این دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا به‌ترتیب به‌عنوان صدرنشین گروه‌های سوم و اول پا به مرحله حذفی گذاشتند و ملی‌پوشان کشورمان در مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی به ترتیب از سد سوریه و تیم قدرتمند و چغر ژاپن عبور کردند و تیم ملی فوتبال قطر هم به‌سختی فلسطین و ازبکستان را شکست داد.

آرزوی فینال تمام عربی برای اردن به حقیقت پیوست

ایران دقیقه چهارم این بازی به گل نخست رسید. گلی که سردار آزمون با ضربه آکروباتیک از داخل محوطه جریمه وارد دروازه قطر کرد، محصول ذهنی آرام و هنرمند بود. پس از این گل به نظر می‌رسید که ایران آماده پیروزی ساده و احتمالاً پرگلی خواهد شد. این قطعاً بهترین اتفاق برای تیمی بود که با سه هافبک تخصصی دفاعی مقابل قطر بازی می‌کرد.

مشابه‌سازی ژاپن با قطر جایی خطرناک می‌شد که می‌دانستیم خط دفاعی قطر مانند ژاپن متزلزل نیست و خط میانی این تیم هم مانند ژاپن میلی به تصاحب توپ و استفاده از پاس‌های کوتاه نخواهد داشت. از سویی دیگر حرکات تیمی بازیکنان قطر آرام‌آرام نشان داد که آن‌ها با آنالیزی کامل و بسیار دقیق‌تر از آن‌چه تصور می‌شد برای دیدار با ایران وارد زمین شده‌اند.

قطر در دقیقه هفدهم به گل تساوی و دقیقه ۴۴ به گل دوم رسید. گل دوم قطر، نه تنها نشان‌دهنده سطح آنالیز از ضعف‌های مشهود خط دفاعی ایران و اشتباهات رامین رضائیان در جاگیری و پرس بازیکنان حریف داشت که حتی نشان داد قطری‌ها روی ضعف علی‌رضا بیرانوند برای استفاده از «دست مخالف» هم به شناخت کامل رسیده‌اند.

آرزوی فینال تمام عربی برای اردن به حقیقت پیوست

پایان نیمه نخست و شوک شکست تیم ملی در پایان ۴۵ دقیقه، یادآور یک جمله از قلعه‌نویی پیش از بازی با ژاپن بود. سرمربی تیم ملی مدعی شده بود که «از ماه‌ها قبل» تیم ملی ژاپن را به همراه دستیارانش آنالیز کرده است. همان میزان شناختی که بازیکنان ایران در بازی یک‌چهارم نهایی از بازیکنان و بازی تیمی ژاپن داشتند را در نیمه نخست قطری‌ها مقابل ایران نشان دادند. در نیمه دوم، تیم ملی به روش هجومی‌تری روی آورد. میلاد محمدی برای بستن راه نفوذ بازیکنان قطر جای حاج‌صفی را گرفت و محبی جانشین ابراهیمی شد.

تیم ملی فوتبال ایران دقیقه ۵۱ با تصمیم کمک داور ویدیویی به یک ضربه پنالتی رسید که علیرضا جهانبخش آن را گل کرد. با وجود این‌که بازیکنان تیم ملی در حرکتی انگیزشی، با برداشتن توپ و دویدن به طرف مرکز زمین، عزم خود را برای رسیدن به گل‌های بیشتر نشان دادند، اما تغییری در جریان حرکت تیم ملی صورت نگرفت.

قطر موفق شده بود مرکز زمین را ببندد و همین موضوع باعث می‌شد تمام برنامه‌های هجومی ایران صرف ارسال توپ به کناره‌ها و سانتر برای مهاجمانی شود که اساساً تخصص و هنرشان در «بازی با پا» تعریف شده بود. دلیل انتقال سریع توپ به خط حمله، فقط قرار گرفتن در موقعیت ضدحمله نبود. قطر می‌دانست که دو دفاع میانی ایران با سن بالا و سرعت کم، متزلزل هستند. رضائیان حتی با تاکیدهای فراوان قلعه‌نویی برای جلو نکشیدن و باقی ماندن در زمین خودی باز هم نفوذ می‌کرد و خط دفاعی را تنها می‌گذاشت. قطر از همین ضعف و اشتباهات، برای رسیدن به گل سوم بهره برد.

آرزوی فینال تمام عربی برای اردن به حقیقت پیوست

ضعف خط دفاعی ایران حتی پس از گل سوم قطر هم خودنمایی کرد؛ اخراج شجاع خلیل‌زاده به دلیل دریافت کارت قرمز مستقیم و البته پس از بازبینی صحنه توسط کمک داور ویدیویی دیگر بلایی بود که بر سر ایران آمد. بیش از ۱۰ دقیقه وقت تلف‌شده و حملات گسترده ایران، یک برخورد توپ با تیرک دروازه را به همراه داشت. قطر موفق شده بود حتی در آخرین دقیقه‌ها کناره‌های زمین را هم به روی ایران محدودتر کند و تیم ملی برای رسیدن به هدفش لحظه‌به‌لحظه احساسی‌تر بازی را دنبال می‌کرد.

ایران در نهایت در روزی شکست خورد که نمی‌توانست به هیچیک از تصمیم‌های داور هم اعتراضی داشته باشد و حداقل درون زمین تیم برتر میدان بود اما حریف ماجراهای فوتبالی نشد و بدین ترتیب حسرت رسیدن تیم ملی ایران به فینال جام ملت‌های آسیا برای مدت چهار سال دیگر تمدید شد.

کد خبر 726689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.