«آپاراتچی» روایتگر سینما برای سینما

فیلم آپاراتچی روایتی از یک نقاش ساختمان عاشق سینمایی است که در آرزوی ساخت فیلم سینمایی خود به سر می‌برد و می‌خواهد با جادوی سینما مسیر صدساله را یک‌شبه طی کند، از این‌رو موضوع فیلم خود را ساخت زندگینامه شهید نوری می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم «آپاراتچی» اولین و جدیدترین تجربه ساخته فیلم علی طاهرفر در سینما است که با بازی بازیگرانی چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی، وحید مبصری، امین گلستانه، حسین عابدینی، ولی فروتن، علیرضا استادی تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی به چهل‌ودومین دوره از جشنواره فجر رسید.

فیلم آپاراتچی روایتی از یک نقاش ساختمان عاشق سینمایی است که در آرزوی ساخت فیلم سینمایی خود در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است و می‌خواهد با جادوی سینما مسیر صدساله را یک‌شبه طی کند از این رو موضوع فیلم خود را ساخت زندگینامه شهید نوری می‌گذرد؛ او به‌طور دائم در تصور این است که فیلم خود را به جشنواره می‌برد و در نهایت برنده فجر می‌شود! در صورتی که شاهد هستیم با موانع بسیاری از جمله حمایت نشدن و سنگ‌اندازی از سوی پدرش روبه‌رو است.

«آپاراتچی» روایتگر سینما برای سینما

این فیلم که در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور دارد، اثری درباره سینما و برای سینما است و رویدادهای آن به اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز مربوط می‌شود و یکی از نکات جالب آپاراتچی فضای حاکم آن بر اساس دیالوگ، چهره‌ها و مدل لباس بازیگران است، چراکه توانسته است برای افرادی که آن دوره زندگی می‌کردند فضا و حرف و حدیث‌ها را تداعی کند و نوجوانان و جوانان این دوره را نیز با آن فضا آشنا سازد.

همچنین لازم به ذکر است فیلم آپاراتچی به‌گونه‌ای خوش‌ریتم است که مخاطب از آن خسته نمی‌شود، چراکه با به‌کارگیری جلوه‌های صوتی و حضور بازیگران طنز آن خنده تا انتها فیلم از مخاطبان دریافت می‌شود و لبخند را بر چهره آن‌ها حفظ می‌کند؛ از طرفی استفاده از زبان شیرین ترکی آذربایجانی و به‌کارگیری جملات و کلمات طنزآمیز این فیلم به شیرینی آن افزوده است.

«آپاراتچی» روایتگر سینما برای سینما

اگر بخواهیم نگاهی کلی به فیلم «آپاراتچی» داشته باشیم باید آن را اینگونه توصیف کنیم:

ابتدای فیلم گذری به خاطرات و آرزوهای جلیل رشیدی (تورج الوند) برای رسیدن به جایزه فجر می‌شود که دست به هر کاری می‌زند تا به این هدف برسد؛ او فردی بی‌سواد است و داستان‌هایش را به افراد دیگری می‌دهد تا بنویسند و در ادامه این مسیر برای تولید فیلم خود از همکاران نقاشش برای بازی در این فیلم کمک می‌گیرد و در ساخت فیلم خود بهره می‌برد، اما در ادامه تصمیم می‌گیرد از بازیگری جدید و شبیه به شهید نوری استفاده کند تا داستانی حقیقی‌تر و مورد رضایت خانواده شهید تولید کند.

«آپاراتچی» روایتگر سینما برای سینما

بازیگر نقش شهید نوری، انسانی عاشق، خلافکار و پرحاشیه است که نسبت به آن انتقادات زیادی می‌شود و این موضوع کار را برای بازیگر این نقش سخت می‌کند؛ چرا که اطرافیان شخص اعدامی با این شهید مشکل داشته و آن‌ها را نسبت به بازی او حساس می‌کرد؛ تمام این موارد به جلیل رشیدی گفته می‌شود، اما جلیل به این حرف‌ها گوش نمی‌دهد و او را با تمام چالش‌های پیش روی خود به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلمش برمی‌گزیند و با او همکاری می‌کند.

سرانجام پس از ساخته شدن فیلم، جلیل آن را برای اخذ مجوز می‌برد اما ناکام می‌ماند و رد می‌شود؛ همین موضوع موجب ناامیدی جلیل می‌شود، اما پس از چند روز خانواده شهید نوری از او درخواست می‌کنند تا فیلم را به صورت عمومی و برای مردم به اکران دربیاورد.

کد خبر 726666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.