عیدی یک میلیونی دولت به بیمه‌شدگان روستایی

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: حداکثر عیدی که می‌توان امسال پرداخت کرد یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که این رقم باید تصویب شود. رقم عیدی یک میلیون تومان قطعی است و به سطح یک ما پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «بیت‌الله برقراری» امروز _چهارشنبه هجدهم بهمن _ در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه اجتماعی همگانی است و دولت مکلف است که این را برای آحاد جامعه آن را فراهم کند. بیمه‌های دیگری که وجود دارند اجباری هستند و بسیاری از کشاورزان و عشایران پوشش بیمه‌ای نداشتند؛ چراکه صندوقی برای این کار تأسیس نشده بود.

وی افزود: قانون ساختار و نظام جامع تأمین اجتماعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تأسیس شد تا به واسطه آن کشاورزان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بتوانند خودشان را به صورت اختیاری بیمه اجتماعی کنند.

برقراری تاکید کرد: کسانی که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو می‌شوند و تحت پوشش قرار می‌گیرند خدماتی را دریافت می‌کنند. یکی از خدمات حقوق مستمری است. دومین مزیت این است که فرد می‌تواند مستمری از کارافتادگی دریافت کند. در نهایت اینکه اگر کسی بیمه شد و فوت کرد مستمری وی به بازماندگان تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تصریح کرد: درمان این جامعه هدف توسط بیمه سلامت انجام می‌شود و دولت به این مساله عنایت ویژه‌ای دارد. تنها مورد بیمه تکمیلی بود که این امکان را فراهم کردیم تا در سال آینده همه اعضای صندوق تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند.

برقراری با تاکید بر اینکه اکنون به سمت کفایت مستمری و ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر در حرکت هستیم، افزود: دو قسمت از حق بیمه این صندوق را جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند و به عنوان کارفرما از روستاییان و عشایر حمایت می‌کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تحقق اجتماعی گسترش شرایط بیمه‌ای است. با گسترش این بخش ما می‌توانیم در این حوزه به تحقق عدالت اجتماعی نزدیک شویم. با استقرار دولت مردمی سیزدهم اقدامات بسیار مؤثری انجام شده است. در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما ۴۵ اقدام مهم و راهبردی انجام داده‌ایم.

وی در تشریح این اقدامات گفت: اولین اقدام برنامه مربوط به محاسبات بیمه‌ای است و ریل‌گذاری آن مبتنی بر دانش انجام شده است. برخی از صندوق‌ها با محدودیت و مشکلات مواجه هستند ما برای رفع این چالش‌ها برنامه راهبردی مبتنی بر نگاه علمی را پایه‌ریزی کردیم. نکته دیگر که برای نخستین بار انجام شد محاسبات بیمه‌ای و افزایش پایداری صندوق بود. زمانی که این اتفاق رخ دهد آینده صندوق کاملاً خوب و روشن پیش می‌رود.

برقراری افزود: جذب بیمه شده جدید اقدام دیگری است که انجام شده است. در این مدت توانسته‌ایم ۸۰۰ هزار نفر را به عضویت صندوق دربیاوریم که این معادل ۶۳ درصد عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. قدم دیگر تمدید بیمه‌شدگان است که برای آن نیز فکر کرده‌ایم و به معدل ۸۲ درصد رسیده‌ایم. تحقق تمدید حداکثری شده است. برای مستمری‌بگیران عزیز نیز برنامه داشتیم و آن را در سال گذشته ۴۳ درصد افزایش دادیم.

وی تصریح کرد: ۲۲ هزار فقره وام برای نخستین بار به مستمری‌بگیران خود پرداخت کردیم. مطالبات خود را تا حدود زیادی وصول کردیم و رشد بودجه نسبت به سال گذشته رشد بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که ۱۶۵ درصد در بحث بودجه رشد داشتیم. پوشش اجتماعی زنان را در این دولت به میزان ۴۱ درصد افزایش دادیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: نظارت بر کارگزاری‌ها به صورت برخط انجام می‌شود. تفاهم‌نامه‌های متعددی است که با سازمان‌های همسو منعقد شده است. ساماندهی و توانمندسازی نیز از دیگر اقدامات این صندوق است. معتقدیم یکی از اصولی که برای ارتقا بیمه‌ها باید لحاظ شود تفاهم و همکاری با ذی‌نفعان دولتی است.

برقراری گفت: برای نخستین بار است که در احکام برنامه بودجه برخی از پیشنهادات ما مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است. با تشکیل گفتمان منطقه‌ای سعی کردیم نقطه نظرات تمام مناطق را جذب کنیم که این به کارآمدی صندوق کمک می‌کند.

وی درباره میزان عیدی این صندوق گفت: عیدی که به اعضای صندوق تعلق می‌گیرد، عیدی سطح یک به مبلغ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که هیأت مدیره آن را ظرف مدت یک هفته به تصویب می‌رسانند و واریز می‌شود. ۱۹۲ هزار نفر مشمول عیدی خواهند شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاکید کرد: روستاییان، کشاورزان، عشایر، شهرهای زیر ۲۰ سال، رانندگان شهری و تعدادی دیگر از افراد جزو جامعه هدف ما هستند که تعداد آن‌ها به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد. بر اساس قانون نمی‌توانیم افراد بالای ۵۰ سال و زیر ۱۸ سال را در صندوق ثبت‌نام کنیم که این مساله جامعه هدف ما را به حدود ۱۰ میلیون می‌رساند.

برقراری گفت: اکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عضو صندوق هستند و بقیه افراد ممکن است در جای دیگری بیمه باشند. برای پیوستن دیگران به این صندوق نیز در حال گفتگو هستیم تا به عضویت ترغیب شوند چرا که این بیمه اختیاری است و امکانی است که توسط جمهوری اسلامی ایران برای رفاه زندگی همه مردم ایجاد شده و می‌توانند با سهولت از آن استفاده کنند.

وی درباره قانون جوانی جمعیت و نمود آن در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: در ماده ۲۱ قانون اشاره شده که زنان غیرشاغل عشایرو روستایی که سه فرزند یا بیشتر دارند به صورت رایگان بیمه شوند. برای تحقق این موضوع در حال پیگیری هستیم تا به نتیجه برسد و در سال جاری برای اجرایی شدن این طرح، مبلغی را درنظر بگیرند. ما تمام بسترها و بخش‌نامه‌ها را آماده کرده‌ایم تا انشالله قطعی شود و آن را اعلام کنیم. امیدواریم با تصویب بودجه برای این کار بتوانیم مادران غیرشاغل که ۵۰۰ هزار نفر هستند و به جوانی جمعیت کمک می‌کنند را به شکل رایگان تحت پوشش قرار دهیم.

منبع: ایرنا
کد خبر 726384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.