روز جهانی بلندخوانی و بازی در مدرسه + تاریخچه و مزایا

روز جهانی بلندخوانی هر سال در اولین چهارشنبه ماه فوریه جشن گرفته می‌شود که امسال با ۷ فوریه (۱۸ بهمن ۱۴۰۲) مصادف است. این روز به خواندن و هنر و تمرین بلندخوانی اختصاص دارد و به‌دنبال افزایش پیوندهای اجتماعی و همدلی است. روز جهانی بلندخوانی هم‌زمان با روز جهانی بازی در مدرسه برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، داستان‌ها حتی قبل از اختراع نوشتن از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شدند. در واقع اشکال شفاهی داستان‌سرایی، نخستین راه برای حفظ دانش، بینش و خلاقیت بشر بوده است. به همین دلیل تعیین مناسبتی در قالب «روز جهانی بلندخوانی» به بشر کمک می‌کند ضمن ترویج سواد، این سنت کهن را برای نسل کنونی بازگرداند. این مناسبت امروزه در ۱۷۳ کشور سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

افزایش سطح سواد در جهان

جهان امروز باسوادتر از هر زمان دیگری است و بر اساس گزارش یونسکو، نرخ باسوادی در جهان از سال ۱۹۵۰، هر دهه پنج درصد افزایش داشته است. در این میان نرخ باسوادی جوانان شاهد افزایشی قابل‌توجه بوده و منحنی صعودی چشمگیری برای نرخ باسوادی بزرگسالان در سراسر جهان وجود دارد، با این حال هنوز تفاوت‌های قابل‌توجهی در سطح سواد در سراسر جهان وجود دارد، به‌طوری‌که نرخ سواد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بدترین وضعیت را در سراسر جهان دارد. کشورهای آسیای جنوبی نیز در رتبه بعدی قرار دارند.

روز جهانی بلندخوانی یکی از ابتکاراتی است که به دنبال رفع این نابرابری‌ها توسعه یافته است و هم‌زمانی این روز با روز جهانی بازی در مدرسه می‌تواند نقش چشمگیری در توسعه مزایای منتسب به آن داشته باشد، زیرا تلفیق بازی و بلندخوانی می‌تواند اثرات مثبت هر یک از این دو را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

روز جهانی بلندخوانی و بازی در مدرسه + تاریخچه و مزایا

مزایای بلندخوانی

بلندخوانی فواید بسیاری دارد. خواندن با صدای بلند راهی برای فرار عاطفی محسوب می‌شود، چگونگی تنظیم و کنترل احساسات، همچنین نحوه درست بیان کردن مفاهیم، مضامین و نظرات را به کودکان آموزش می‌دهد، توانایی درک افراد و فرهنگ‌های مختلف را تقویت می‌کند، احساس همدلی را بالا می‌برد و مهارت‌های تخیل افراد را عمیق‌تر می‌کند. مطالعات همچنین ثابت کرده است که بلند خواندن دروس باعث بهبود عملکرد در آزمون‌های درک مطلب می‌شود و توانایی فهم عمیق‌تر مطالب و توضیح سریع‌تر موضوعات را بهبود می‌بخشد.

خواندن با صدای بلند در کلاس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در گفت‌وگوهای معنادار شرکت کنند. از سوی دیگر والدینی که برای فرزندان خود کتاب می‌خوانند، تنظیم عاطفی بهتر و پیوندهای قوی‌تری با فرزندان خود دارند و نوجوانانی که با صدای بلند کتاب می‌خوانند، با بهبود هوش هیجانی‌اجتماعی و تعمیق درک خود از دنیای اطرافشان روبه‌رو می‌شوند. در حالت کلی بلندخوانی برای افراد در هر رده سنی و با هر فرهنگ و جنسیتی دارای مزایای بسیار است.

تاریخ روز جهانی بلندخوانی و روز جهانی بازی در مدرسه در سال ۱۴۰۲

روز جهانی بلندخوانی هر سال هم‌زمان با روز جهانی بازی در مدرسه در اولین چهارشنبه ماه فوریه مصادف با هجدهم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. خواندن با صدای بلند راهی برای کمک به تحریک مغز، ایجاد پیوند با دوستان و خانواده و بهترین بهانه برای گرد هم آمدن است.

روز جهانی بلندخوانی و بازی در مدرسه + تاریخچه و مزایا

تاریخچه روز جهانی بلندخوانی

سازمان غیرانتفاعی LitWorld که در زمینه آموزش و به‌ویژه سوادآموزی فعالیت می‌کند با هدف تقویت کودکان و جوامع از طریق قدرت داستان، روز جهانی بلندخوانی را معرفی کرد. ثابت شده است که خواندن با صدای بلند با بهبود توانایی املانویسی، برای کودکان و مراقبان آن‌ها مفید است، زیرا شنوندگان تلفظ صحیح کلمات را می‌شنوند. این اقدام همچنین به کمک برقراری ارتباط میان شنونده با شخصیت‌های داستان، پیوند اجتماعی و همدلی را افزایش می‌دهد.

روز جهانی بلندخوانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ و به‌منظور ترویج صداها و روایت‌های متنوع در سراسر جهان برگزار شد و اکنون به یک جنبش جهانی مورد تأیید بسیاری از افراد مشهور تبدیل شده است. این روز «لذت و قدرت خواندن و اشتراک‌گذاری داستان» و «گسترش تعریف و دامنه سواد جهانی» را جشن می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان بیستمین سالگرد انتشار مجموعه‌های هری پاتر، توسعه‌دهندگان این روز برای مؤثرتر شدن و نفوذ به فرهنگ مردم سراسر جهان به اقدامی اساسی پرداختند و با خواندن کتاب‌های هری پاتر با صدای بلند در مجامع گوناگون شگفتی‌های داستان سرایی با صدای بلند را برای ساکنان هر نقطه از کره خاکی به ارمغان آوردند.

روز جهانی بلندخوانی و بازی در مدرسه + تاریخچه و مزایا

تاریخچه روز جهانی بازی در مدرسه

روز جهانی بازی در مدرسه توسط گروهی متشکل از ۶ مربی در سال ۲۰۱۵ آغاز شد که متوجه شدند به‌واسطه ورود تکنولوژی به زندگی و افزایش گرفتاری‌های والدین، زمان بازی برای کودکان در خانه و مدرسه هر دو رو به کاهش است که این امر به پیامدهای منفی برای رشد کودکان منجر می‌شود. در این میان مدارس با تعیین تکالیف بیشتر برای کودکان در حال حذف تعطیلات هستند، والدین برای هر لحظه از زندگی کودکان خود برنامه‌ریزی می‌کنند و کودکان به وسایل خود معتاد شده‌اند که این موارد مضطرب‌کننده و سرسام‌آور است. کاهش زمان بازی در مدارس همچنین با افزایش اختلال بیش‌فعالی و گسترش تمایل به بازی‌های ویدئویی یا فضاهای مجازی همراه است که می‌تواند آثار مخرب بسیاری برجای گذارد.

روز جهانی بازی در مدرسه در چهارم فوریه ۲۰۱۸ با مشارکت بیش از ۶۵ هزار کودک برگزار شد که این تعداد در سال ۲۰۲۰ با افزایشی تصاعدی به تقریباً ۶۰۰ هزار کودک در ۷۵ کشور افزایش پیدا کرد. امروزه مشاغل نیز در حال پیوستن به این جنبش هستند.

روز جهانی بلندخوانی و بازی در مدرسه + تاریخچه و مزایا

مزایای بازی

کودکان حین بازی، مهارت خودکنترلی را یاد می‌گیرند، زیرا هنگام بازی با انواع احساساتی مانند انتظار یا ناامیدی مواجه می‌شوند. بازی همچنین موجب رشد سالم و تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی می‌شود و کودکان را تشویق می‌کند تا مهارت‌هایی مانند حل تعارض و بازی دراماتیک تخیلی ایجاد کنند که باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود.

کد خبر 726376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    باسلام و احترام ، این کار بسیار خردمندانه ای هست که علم را دانش آموزان جهان بصورت گروهی در مدارس همخوانی کنند تا هم بازی به حساب آید و هم علم را همزمان یاد می گیرند . موفق باشید **