هدف جدید اروپا؛ کاهش ۹۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۴۰

هدف جدید اقلیمی اتحادیه اروپا توسط بروکسل، کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۴۰ معرفی شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بروکسل در توصیه‌ای با هدف اطمینان از تحقق بی‌طرفی آب‌وهوایی تا اواسط قرن حاضر اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۴۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را ۹۰ درصد در مقایسه با سطوح دهه ۱۹۹۰ کاهش دهد. کاهش ۹۰ درصدی به‌عنوان سقف حداکثر به‌جای یک کف حداقلی در نظر گرفته شد. دستیابی به این هدف مستلزم استقرار گسترده سیستم‌های تجدیدپذیر، لغو برگشت‌ناپذیر زغال‌سنگ، ناپدید شدن تقریباً کامل گاز از سیستم انرژی سراسر بلوک و تغییرات عمیق در حمل‌ونقل، غذا، ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و مدیریت پسماند است.

تعیین هدف اقلیمی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰

کمیسیون در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که تعیین یک هدف اقلیمی تا سال ۲۰۴۰ به صنعت، سرمایه‌گذاران، شهروندان و دولت‌های اروپایی کمک می‌کند تا در این دهه تصمیماتی برای حفظ اتحادیه اروپا در مسیر دستیابی به هدف بی‌طرفی آب‌وهوایی در سال ۲۰۵۰ اتخاذ کنند. این امر سیگنال‌های مهمی را در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مؤثر در بلندمدت ارسال می‌کند. روند قانون‌گذاری پیش رو قطبی بودن تصمیمات را تضمین می‌کند، زیرا توافق سبز با واکنش فزاینده محافظه‌کاران، کشاورزان و صنعت مواجه شده است که همه از فشار بیش از حد مقررات زیست‌محیطی شکایت دارند.

هدف تعیین‌شده برای هم‌سویی اتحادیه اروپا با توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ ضروری است که کشورها را متعهد می‌کند میانگین طولانی‌مدت دمای زمین را زیر دو درجه سانتی‌گراد و به‌طور ترجیحی زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نگه دارند که البته سال به سال، هدفی دور از دسترس به‌نظر می‌رسد. احساس فوریت برای اقدام در این زمینه زمانی افزایش پیدا کرد که ۲۰۲۳ به‌عنوان گرم‌ترین سال از زمان شروع رکوردها در سال ۱۸۵۰ اعلام شد و عمق تأثیرات بحران آب‌وهوایی را نشان داد.

هدف جدید اروپا؛ کاهش ۹۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۴۰

آرام کردن جو مخالفت‌ها با اهداف آب‌وهوایی

مخالفت‌ها با اهداف آب‌وهوایی اتحادیه اروپا از زمانی آغاز شد که بروکسل به راه‌اندازی Fit for 55 پرداخت که شامل مجموعه قوانین گسترده‌ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا حداقل تا ۵۵ درصد قبل از پایان این دهه بود. این بسته اقدامات بی‌سابقه‌ای مانند مالیات بر «تنظیم مرز کربن» و ممنوعیت تدریجی وسایل‌نقلیه با سوخت‌های فسیلی را معرفی کرد. البته قانون احیای طبیعت بود که باعث واکنش شدید شد و شکاف عمیق بین سیاست‌مداران را آشکار کرد. از آن زمان همان‌طور که در اعتراضات کشاورزان چندین کشور عضو مانند فرانسه، آلمان، بلژیک، لهستان و ایتالیا نشان داده شد، پیمان سبز به موضوع انتقادهای علنی و تند تبدیل شد.

بروکسل در راستای خاموش کردن آتش این اعتراضات پیش از فاش کردن هدف اقلیمی ۲۰۴۰، کشاورزان را در مرکز سخنرانی‌های خود قرار داد، از انعطاف‌پذیری آن‌ها در زمان مبارزه با بحران هزینه‌های زندگی تمجید کرد و از لغو قانون بحث‌برانگیز آفت‌کش‌ها خبر داد که با مخالفت شدید بخش کشاورزی مواجه شده بود.

با این حال مقامات اجرایی اصرار دارند که تعهدات انجام شده در چارچوب هدف ۲۰۳۰، از جمله دستور کار Fit For 55، باید به‌طور کامل برای دستیابی به کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۴۰ اجرا شوند. با اتخاذ سیاست‌ها و حمایت‌های درست، بخش کشاورزی نیز می‌تواند با تضمین تولید غذای کافی در اروپا، تضمین درآمدهای منصفانه و ارائه سایر خدمات حیاتی مانند افزایش ظرفیت خاک و جنگل‌ها برای ذخیره کربن بیشتر نقشی قابل‌توجه در این گذار ایفا کند. صنایع غذایی گسترده‌تر برای موفقیت در زمینه هدف تعیین‌شده و توسعه شیوه‌ها و مدل‌های تجاری پایدار ضروری است.

سازمان‌های زیست‌محیطی با این حال به شدت از رقم ۹۰ درصد انتقاد و آن را تقریباً به‌اندازه هدفی برای پیشگیری از سرطان ریه بدون هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به سیگار غیرممکن دانستند.

هدف جدید اروپا؛ کاهش ۹۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۴۰

کد خبر 726338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.