ایران اتهامات بی اساس آمریکا علیه نیروهای مسلح خود را قاطعانه رد می‌کند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشت: ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات بی اساس مندرج در نامه مربوط علیه نیروهای مسلح ایران، عملیات نظامی انجام شده توسط ایالات متحده آمریکا در خاک عراق و سوریه در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۴ را به شدت محکوم می کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر سعید ایروانی در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات بی اساس مندرج در نامه مربوط علیه نیروهای مسلح ایران، عملیات نظامی انجام شده توسط ایالات متحده آمریکا در خاک عراق و سوریه در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۴ را به شدت محکوم می‌کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این عملیات‌های غیرقانونی به صورت تعمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های ضروری را مورد هدف قرار داده و منجر به تلفات و جراحات متعدد بین غیرنظامیان شده است. چنین اقدامات غیرقانونی نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد، به ویژه ماده ۲ (۴) بوده، بلکه صلح و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.

ایروانی گفت: علاوه بر این، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه اقدامات نظامی آمریکا را که آشکارا تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال این دو کشور را نقض می‌کند، به شدت محکوم می‌کنند. بنابراین، ابلاغیه‌ای که ایالات متحده به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به شورای امنیت ارائه می‌کند، فاقد توجیه قانونی است و چنین اقداماتی را مشروعیت نمی‌بخشد.

سفیر ایران در سازمان ملل در این نامه افزود: در ادامه مکاتبات پیشین، از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳، ۲ ژانویه، و ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۳/۹۵۳، S/۲۰۲۴/۹، S/۲۰۲۴/۱۱۰)، مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ فوریه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۱۳۵) نماینده دائم ایالات متحده نزد سازمان ملل متحد، تهیه شده است.

او از رئیس شورای امنیت خواست این نامه را به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت، و در میان اعضا توزیع کند.

کد خبر 726336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.