پیشرفت ۶۷ درصدی شبکه ملی اطلاعات در کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رشد حدود ۱۰ برابری کاربران فعال در پیامرسان داخلی و پوشش حدود ۶۰ درصد جامعه کاربران فعال اینترنت در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، عیسی زارع‌پور شامگاه _سه‌شنبه هفدهم بهمن_ در نشست شورای اداری و کارگروه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال استان یزد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اینکه حیف است بسیاری از مردم از دستاوردهای فناورانه بی‌اطلاع‌اند، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در حوزه فناوری و مجموعه اقدامات انجام شده، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: حوزه مدیریتی و فعالیت ما در ده‌ها حوزه کاری بوده و ۳۶ هزار کلیومتر در فضا و در اعماق دریا توسعه فیبر نوری انجام گرفته است و مهم‌ترین اقدام اجرای شبکه ملی اطلاعات است زیرا زیرساختی برای توسعه کشور در آینده است‌.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در حال راه‌اندازی این شبکه برای خود هستند، افزود: شبکه ملی اطلاعات در کشور با توجه به اینکه بسیاری از نیاز روزمره و نیازهای اساسی مردم وابسته به اینترنت جهانی شده، بسیار حائز اهمیت است.

زارع پور تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات یک زیرساخت، پرسرعت، با کیفت و امن در گسترده کشور خواهد بود که خدمات جذاب و متنوع کیفی را به مردم با امنیت کامل ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات قصه پر غصه‌ای دارد و در دهه گذشته به آن بی‌مهری شده است، گفت: بر اساس حکم اعضا در شورای عالی فضای مجازی پیوست حکم اعضا به اجرای این شبکه منوط بوده است اما توجه جدی به آن نشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس ارزیابی‌های مرکز فضای مجازی تا پیش از این دولت اجرای شبکه ملی اطلاعات ۲۳ درصد پیشرفت کار داشته و اکنون به بالای ۶۵ درصد پیشرفت رسیده است که رشد دو برابری داشته و تلاش شبانه روزی بخش خصوصی و کارکنان را نشان می‌دهد.

زارع پور بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف اجرا می‌شود و در امر زیرساخت، ارتباط، اطلاعات، خدمات شبکه و … انجام می‌شود.

وی گفت: در این دولت با مرکز ملی فضای مجازی که ناظر پروژه شبکه هستند شاخص‌هایی تعریف شد تا ادعاهای دولت‌ها سنجیده شود، دولت قبل اعلام کرده بود که پیشرفت شبکه ۸۰ درصد بوده در صورتی که مرکز ملی آن پیشرفت را ۲۰ درصد اعلام می‌نمود و اکنون این شبکه با بیش از ۶۷ درصد پیشرفت هفت کلان پروژه برای اجرا دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای اتصال ۱۴۴۰ شهر به شبکه فیبر نوری پرسرعت نیاز داریم که همه شهرداران و فرمانداران هم پیمان برای اجرا طرح فیبر نوری بشوند.

زارع پور تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات بزرگترین پروژه ارتباط کشور و زیرساخت برای توسعه کشور است، با اجرای این طرح نیاز به حفاری خیابان‌ها در آینده نخواهد بود و روی این فیبر سرعت چند میلیون برابری داده‌ها قابلیت اجرا دارد.

وی گفت: امروز شهرهای حمیدیا، میبد، بافق و ۵۰ درصد شهر یزد به شبکه فیبر نوری مجهز شدند و مردم می‌توانند از این پس با ارائه درخواست به این شبکه متصل شده و از اینترنت پرسرعت بهره ببرند.

وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه همه پوشش‌های اجرا شده در شهرها باید برای تمام کاربران به اتصال برسد، همه باید دست به دست بدهند تا مشکل کندی اینترنت به شکل ریشه حل شود.

زارع پور ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به اینکه ۴۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان و آی‌تی در یزد قرار دارند و مردم یزد فناوری دوست هستند، استان یزد بتواند اولین استان در کشور یزد برای پایان اتصال باشد و به زودی ۸۰ درصد ساختمان‌ها به این شبکه مجهز شوند.

وی با اشاره به اجرای شبکه‌های اتصال در بیش از ۶۰۰۰ روستاها از شناسایی روستاهای جدیدی خبر داد و گفت: نگاه ما به توسعه فناوری ارتباطات در روستاهای دور افتاده بوده است، در واقع نگاه ما یکسان نبود، به نقاطی توجه شده است که میانگین کشوری را به عدد قابل قبولی برساند و تا پایان امسال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار مشکل اینترنت نداشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: قطب‌های مرکز داده در حال راه‌اندازی است همچنین نیاز است تا مراکز تبادل ترافیک را در کشور توسعه دهیم، نگاه ما به آینده است دورانی که پلتفرم‌ها حکمرانان جدید خواهند بود.

زارع پور با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس از آن‌ها خواستند که برای فضای مجازی قانون تنظیم کنند، گفت: متأسفانه تاکنون مجلس در فضای مجازی کاری نکرده است.

وی ادامه داد: در حالی که قوانین این فضا در سایر کشورها، در بازار دیجیتال و خدمات دیجیتال به حدی سخت گیرانه است که در مقابل طرح صیانت ما طرح صیانت ۱۰۰ ها پلاس محسوب می‌شود، جرایم برای متخلفین در کشورهای خارجی بسیار سخت و سنگین است و هر پلتفرم با بیش از ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار کسب و کار مشمول این قانون سخت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رشد حدود ۱۰ برابری کاربران فعال در پیام رسان داخلی و پوشش حدود ۶۰ درصد جامعه کاربران فعال اینترنت در ایران خبر داد.

زارع پور با اشاره به اینکه در ماه گذشته سه ماهواره پرتاب کردیم، گفت: در مجموع ۱۱ پرتاب در دو سال گذشته داشتیم که ثمره دانشمندان بود که تعداد این پرتاب‌های فضایی معادل ۱۱ ساله گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه چند پرتاب دیگر در برنامه دولت قرار دارد گفت: به زودی رکورد پرتاب ماهواره را خواهیم زد و این پرتاب‌ها با سرعت و دقت انجام خواهد شد، ماهواره‌هایی داریم که با وزن ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو در لایه لئو قرار می‌گیرد و تا فاصله ۳۶ هزار کیلومتر پرتاب‌های تحقیقاتی کشور انجام می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این موفقیت‌ها حاصل تلاش جوانان نخبه کشور و مرحوم ندافی مدیر پروژه ماهواره مهدا که از نخبگان استان نخبه خیر و نخبه پرور یزد بوده است.

زارع پور در پایان پنجره خدمات هوشمند کشور را تشریح کرد و گفت: این سامانه به همه فعالیت‌ها دسترسی دارد و همه خدمات الکترونیکی از طریق آن انجام شود، همه دستگاه‌ها با اتصال به درگاه به سمت هوشمندسازی حرکت کردند.

به گزارش ایمنا، «نشست شورای اداری و کارگروه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال استان یزد»؛ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاندار یزد به منظور بررسی مسائل و مطالبات فعالین این حوزه برگزار شد و در این نشست پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان افتتاح شد.

کد خبر 726258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.