شیعیان موسی‌ابن‌جعفر(ع) از سرآمدان سیاسی زمان خود بودند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: شیعیان موسی ابن جعفر (ع) در آن زمان از سرآمدان سیاسی دوران خود بودند و دلیلش هم این بود که موسی ابن جعفر (ع) به شیعیان خود یاد می‌داد در مقابل سرنوشت جامعه بی‌تفاوت نباشند و با تبعیض، عیاشی و سلطه بر زندگی مردم مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در سخنرانی ظهر شهادت امام کاظم (ع) که با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری پدر امام رضا (ع) به زائران و مجاوران حضرت اظهار کرد: این توفیق برای شما حاصل شده که به‌طور ویژه بر فرش امام هشتم بنشینید و عزای پدر بزرگوار ایشان را اقامه کنید. این توفیق ویژه است، زیرا در این روز، قلوب بسیاری از دلدادگان امام کاظم (ع) به‌موازات کاظمین به مشهدالرضا (ع) نیز دوخته شده و به‌خصوص برای ایرانی‌ها این فرصت وجود دارد که اگر امکان زیارت کاظمین را ندارند، تجربه زیارت حرم مطهر رضوی در مشهد را داشته باشند.

اهل‌بیت (ع)، جانشین بالیاقت حکومت نبوی بودند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به ابعاد مختلف سیره سیاسی و معنوی امام کاظم (ع) خاطرنشان کرد: یک سوال مرسوم در جریان بررسی و ریشه‌یابی علت تقابل حکام ظلم و جور با ائمه اطهار (ع) آن است که چرا از اساس این تقابل وجود داشت. زیرا تقابل مرسوم مربوط به زمانی است که جریانی در مقام قدرت حاکم می‌ایستد و آشکارا قصد به زیر کشیدن قدرت حاکم را دارد. در نتیجه این تقابل علنی، حکمران نیز درصدد براندازی طرف مقابل خود بر می‌آید و از هیچ جنایتی هم برای ریشه‌کنی بدخواهان خود پرهیز نمی‌کند.

وی افزود: تقابل حکام بنی‌امیه و بنی‌عباس با اهل‌بیت (ع) درحالی بود که به‌جز حضرت سیدالشهدا (ع)، هیچ‌کدام از اهل‌بیت (ع) در مقام براندازی آشکار جریان حاکمیت بنی‌امیه و بنی‌عباس قرار نگرفتند. در این شرایط اگرچه برخی بر این باورند که مظالم دشمنان در حق اهل‌بیت (ع) فقط به خاطر حسادت آن‌ها نسبت به محبوبیت ائمه اطهار (ع) بوده، اما در حوزه حکمرانی و تقابل‌های سیاسی، حسادت از اساس بی‌معناست و منطقی نیست حاکمیتی که از حداکثر منابع مالی، نظامی و اطلاعاتی برخوردار است و در اوج قدرت به سر می‌برد، نسبت به یک جریان رقیب غیرمحوری در جامعه حسادت کند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: علت این مظالم عمدتاً به خاطر احساس خطری بود که دستگاه حاکم از شخصیت ولایی و معنوی امامان معصوم (ع) داشتند، زیرا به هر حال، مردم مسلمان بودند و به دین خدا و رسولش گرایش داشتند و در این شرایط، اگر کسی ادعای خلافت و جانشینی پیامبر (ص) را مطرح می‌کرد، نمی‌توانست با زور سرنیزه و شمشیر خلافت رسول اکرم (ص) را محقق کند.

وی ادامه داد: مردم نشانه‌هایی از پیامبر خدا (ص) می‌شناختند. آن‌هایی که در رکاب پیامبر از جان و مال می‌گذشتند و در فقط در طول ۱۰ سال، حوزه قدرت اسلام را از مکه به مرزهای یمن و شام رساندند، این‌ها کسانی بودند که وابسته به پیامبر (ص) بودند و معرفت حضرت را داشتند بنابراین هرکسی نمی‌توانست نقش پیامبر (ص) را برای آن‌ها شبیه‌سازی کند و مدعی باید الزاماً کسی می‌بود که این نشانه‌ها را در کلام و عمل خود به همراه داشت. در این شرایط، مثلاً هارون‌الرشید ملعونی که هزار و یک شب از خلافت خود را در میگساری و معاشرت با فواحش گذراند، شخصیتی نداشت که بتواند ادعای جانشینی پیامبر (ص) را داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مردم معجزات رسول‌الله (ص) را از جانشین او مطالبه می‌کردند، علم او را می‌طلبیدند و زهد او را دنبال می‌کردند. همه این‌ها هم فقط در وجود امام معصوم (ع) بود و با این خصوصیت، بینش‌های خلافتی و دیدگاه‌های امامتی از اقشار مختلف مردم متوجه ائمه اطهار (ع) می‌شد و بنابراین، خلفای قداره‎کش، میگسار و عیاشی که زمام امور را در غصب خود داشتند، ناچار به خاموش کردن این مشعل‌های فروزان می‌شدند.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی، آموزه سیره امام کاظم (ع)

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر اینکه سیره امامان معصوم (ع) باید راهبرد امروز ما باشد، گفت: برادران و خواهران، همان‌طور که اهل‌بیت (ع) زیست فردی و اجتماعی داشتند، ما نیز به‌عنوان شیعه باید تابع همان جریان باشیم و بدانیم که ائمه اطهار (ع) فقط شخصیت‌هایی نبودند که انحصار در زیست زاهدانه داشته باشند یعنی روزه مستحبی بگیرند، نماز شب بخوانند و صدقه بدهند. این مسائل هم نشانه‌های شخصیتی نیست که بخواهد ابعاد هویتی او دشمن‌تراشی کند؛ بنابراین معلوم می‌شود امام معصوم به‌جز اینکه در نوافل، مستحبات و امور معنوی منحصربه‌فرد بودند، به تکلیفی التزام داشتند که برایشان دشمن می‌تراشید و آن‌ها را هدف جنایت و خصومت حکام جور می‌کرد. این تکلیف نیز جز براندازی ظلم و تحقق حاکمیت اسلام بر عرصه زندگی اجتماعی مردم نبود.

وی بیان کرد: شیعیان موسی ابن جعفر (ع) در آن زمان از سرآمدان سیاسی دوران خود بودند و دلیلش هم این بود که موسی ابن جعفر (ع) به شیعیان خود یاد می‌داد در مقابل سرنوشت جامعه بی‌تفاوت نباشند، با تبعیض، عیاشی و سلطه نابکارانه بر زندگی مردم مقابله کنند و هرکسی را که از ملت به‌عنوان ابزار تحقق زیاده‌خواهی‌های خود استفاده می‌کند، دشمن بدانند.

امام کاظم (ع)، امام امروز همه ماست

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: برادران عزیز من، خواهران بزرگوار من، ما و شما بیش از دوازده قرن با دوران موسی ابن جعفر (ع) فاصله داریم، اما اگر از ما سوال شود که امام هفتم تو کیست، نام حضرت را بر زبان می‌آوریم. آن هم با وجود اینکه دوران حیات امام را درک نکرده‌ایم. چرا این‌طور است؟ زیرا ما باور داریم مجموعه راهبردها، رهنمودها، آموزه‌ها، تعالیم و هدایت‌های موسی ابن جعفر (ع) امروز مرا می‌سازد و تأمین می‌کند و این‌طور نبوده که حضرت فقط متمرکز بر هدایت مردمان زمان خود بوده باشد.

وی با اشاره به حدیثی از امام کاظم (ع) افزود: موسی ابن جعفر (ع)، امامی که امسال سالگرد شهادت او با دهه فجر مقارن شده است، از دوازده قرن قبل درباره نهضتی در آخرالزمان خبر می‌دهد و می‌گوید «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین» یعنی زمانی می‌رسد که مردی از قم، مردم را به حق فرامی‌خواند و کسانی به دور او جمع می‌شوند که همچون تکه‌های آهن هستند، بادهای توفانی سیاسی و تهاجمات دشمن آن‌ها را از پا درنمی‌آورد، از هیچ جنگ و درگیری با دشمن خسته نمی‌شوند و از هیچ قدرتی هم نمی‌ترسند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ایفای نقش امام معصوم (ع) این‌طور است که شیعه را دوازده قرن پس از زندگی مادی خود نیز هدایت کند و از روی کار آمدن نهضتی خبر می‌دهد که خار چشم استکبار جهان‎خوار دوران خود است و زمینه را برای ظهور فرزندشان مهدی (عج) فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: مجلس موسی ابن جعفر (ع) همین است که ما بنشینیم، مصائب حضرت را بخوانیم گریه کنیم؟ نه این‌طور نیست! اشک با معرفت خیلی هم خوب است، اما باید این مسائل را هم گفت. اینکه امام کاظم (ع) در روایت خود از دوران ما خبر می‌دهند، اما به‌موازات آن، هم‌چنین تأکید می‌کنند زمینه‎سازان ظهور حضرت کسانی هستند که بخش «کَزُبَرِ الْحَدِیدِ» برایشان صادق باشد و از نظر اراده و ایمان همچون آهن‌پاره باشند.

کد خبر 726254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.