کاهش ماند پسماند در منازل اصفهانی‌ها با تغییر زمان جمع‌آوری

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: طی نظرسنجی انجام شده از شهروندان، ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها تاریخ‌های جمع‌آوری پسماند تر بر اساس تقویم را فراموش می‌کردند و زباله‌های آن‌ها چهار روز در خانه می‌ماند که با تغییر زمان جمع‌آوری پسماندهای تر از درِ منازل، زمان ماند آن در منازل کاهش یافته است.

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چهارم تیر سال گذشته، زمان جمع‌آوری پسماندهای تر در شهر اصفهان تغییر کرد و بر این اساس این پسماندها بر اساس روزهای زوج و فرد هفته از درِ منازل شهروندان جمع‌آوری می‌شود و جمعه‌ها از تقویم جمع‌آوری پسماند تر خانگی حذف شده است.

وی افزود: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های شهرداری‌ها در دنیا، جمع‌آوری و حمل انواع پسماندها است، زیرا مدیریت پسماند علاوه بر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و سلامت و بهداشت عمومی، موجب کاهش هزینه‌های مدیریت شهری نیز می‌شود و بهترین حالت برای مدیریت آن بر اساس هرم مدیریت پسماند، اجتناب از تولید و کاهش پسماند در مبدا و بدترین حالت، دفن پسماند در محیط است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بر پایه گزارش آژانس حفاظت محیط زیست، یکی از عوامل مؤثر در کاهش تولید پسماند، کاهش تعداد دفعات جمع‌آوری پسماند است، بنابراین یکی از اهداف اجرای طرح تغییر زمان جمع‌آوری پسماندهای خانگی در شهر اصفهان، کاهش تولید پسماند و شیرابه، افزایش تفکیک از مبدا توسط شهروندان و کاهش حجم پسماند، کاهش هزینه‌های مدیریت پسماند در بلند مدت، کاهش ماند پسماند در منازل و افزایش رفاه کارگران است.

بقایی اضافه کرد: طی نظرسنجی انجام شده از شهروندان اصفهانی، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها تاریخ‌های جمع‌آوری پسماند تر بر اساس تقویم را فراموش می‌کردند و زباله‌های آن‌ها چهار روز در خانه می‌ماند که با تغییر زمان جمع‌آوری پسماندهای تر از درِ منازل، زمان ماند پسماندها در خانه‌ها کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: طرح جدید زمان‌بندی جمع‌آوری پسماند پس از برگزاری جلسات کارشناسی از آبان ۱۴۰۰ تا اردیبهشت سال گذشته و بررسی طرح در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا و اجرای آزمایشی آن از اول اردیبهشت در سه محله منطقه ۱۰ شهرداری، همچنین انجام تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی عمومی گسترده به شهروندان، از چهارم تیر ۱۴۰۱ اجرا شد و گمان نمی‌کنم تاکنون طرحی با این وسعت اطلاع‌رسانی، اجرا شده باشد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ کارگر وظیفه جمع‌آوری پسماند تر در شهر را بر عهده دارند که با اجرای طرح جدید، جمع‌آوری پسماند را از ساعت ۲۳:۰۰ آغاز می‌کنند و تا ساعت ۳:۰۰ این کار تمام می‌شود و روزهای جمعه نیز در کنار خانواده خود هستند.

بقایی تاکید کرد: روزهای جمعه پسماندهای تر جمع شده در حاشیه خیابان‌های اصلی شهر توسط پاکبان‌ها جمع‌آوری می‌شود و از طریق نرم‌افزار هوشمند اصفهان پاک «اصپاک» این امکان پیش‌بینی شده است تا شهروندان پوست میوه‌ها را روزهای جمعه تحویل دهند.

کد خبر 726169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.