تلاش در مسیر کاهش هدر رفت آب در فضای سبز قم

مدیرعامل سازمان سیما منظر شهرداری قم گفت: تشدید نظارت بر عملیات آبیاری و کاهش هدر رفت آب در دستور کار سازمان قرارگرفته است.

پیام جوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: تشدید نظارت بر عملیات آبیاری و کاهش هدر رفت آب در دستور کار سازمان قرارگرفته است و ناظران مناطق ملزم هستند از هدر رفت آب و نشتی‌هایی که در آبیاری فضای سبز وجود دارد، جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: جرایم سنگینی برای هدر رفت آب در نظر گرفته‌شده که در صورت اهمال پیمانکار و ایجاد آب افتادگی ارقام سنگینی را شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان سیما منظر شهرداری قم در خصوص ساماندهی چاه‌های آب افزود: سیستم‌های مانیتورینگ برای پایش چاه‌ها تکمیل‌شده و با استفاده از آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از چاه‌ها و کاهش بار استفاده از آب چاه‌ها هستیم‌.

جوادیان بیان کرد: هدف سازمان برای فصل گرما این است که فضای سبز را از خشک‌سالی نجات دهد و به دنبال کاشت گیاهان کم آب بر است.

وی گفت: استفاده از گونه‌های مناسب اقلیم شهر قم و سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل سازمان سیما منظر شهرداری قم ابراز کرد: اختلاف بهره‌وری آبیاری سنتی و آبیاری تحت‌فشار بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد است که این امر رعایت تمام استانداردها را توسط سازمان نشان می‌دهد و سازمان سیما منظر تاکنون پیشرفت‌های خوبی در خصوص آبیاری سنتی و آبیاری تحت‌فشار و مکانیزه انجام داده است.

جوادیان گفت: شهر قم در زمینه توسعه فضای سبز درگذشته عقب‌افتادگی‌هایی داشته که متناسب با رشد جمعیت نبوده و توسعه پایدار بر اساس استفاده از منابع پایدار پساب در اولویت است‌.

وی ادامه داد: پروژه‌های مهمی در نظر گرفته‌شده تا آبیاری مبتنی بر پساب و منابع آب خام محدود صرف جداسازی‌ها و تأمین آب فضای سبز داخل شهر باشد.

کد خبر 726005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.