بحران شدید سلامتی در آلمان با کمبود پزشک

آلمان با توجه به این حقیقت که از هر چهار پزشک یک نفر این حرفه را ترک می‌کند با بحران شدید سلامتی ناشی از کمبود پزشک مواجه است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آلمان به‌عنوان یک کشور کارآمد شناخته می‌شود که قطارهای آن به موقع حرکت می‌کنند، اینترنت دارای سرعتی مناسب است و سیستم مراقبت‌های بهداشتی بی‌عیب و نقصی دارد، با این حال داده‌ها نشان می‌دهد که این کشور در دسامبر گذشته شاهد تعطیلی تعداد زیادی از مطب‌های پزشکان بوده است که بسیاری از آن‌ها در اعتراض به بدتر شدن شرایط کاری اعتصاب کرده‌اند. مشکلات بهداشت و درمان آلمان در حالی رخ می‌دهد که دولت ائتلافی آن با طیف وسیعی از مسائل داخلی از جمله اعتصابات کشاورزان، کندی اقتصاد و تهدید فزاینده راست‌گرایان دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بحران شدید سلامتی در آلمان با کمبود پزشک

بحران کمبود پزشک در آلمان

کمبود پزشک در آلمان یک مشکل دائمی است و این کشور حتی با بهترین اقدامات نیز قادر به رفع کامل مشکل نبوده است. حدود ۸۰ هزار پزشک در آلمان بالای ۶۰ سال دارند و بسیاری از آن‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که هنگام بازنشسته شدن، یافتن جانشینی برای کار در مطب آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. امروزه حرفه پزشکی در آلمان بسیار «غیرجذاب» شده است و سال گذشته ۱۵۰ مطب پزشک عمومی تعطیل شد، زیرا نتوانستند شخص دیگری را برای سرپرستی این مطب‌ها پیدا کنند، علاوه بر این تخمین زده می‌شود طی سه سال آینده بین پنج تا هشت هزار مطب پزشکی عمومی در این کشور به‌دنبال بازنشسته شدن پزشک فعلی تعطیل شود.

دلایل نارضایتی پزشکان از کار در آلمان

یکی از عوامل منجر به نارضایتی پزشکان لغو مقررات دریافت پاداش برای ویزیت بیماران جدید در آلمان است که باعث می‌شود بسیاری از پزشکان از پذیرش بیماران جدید سر باز زنند، چراکه در حال حاضر ظرفیت پذیرش آن‌ها با بیماران فعلی پر شده است. از سوی دیگر ویزیت‌های پزشکی جدید وقت‌گیرتر است، زیرا پزشک نیاز دارد با سابقه پزشکی بیمار آشنا شود.

حقوق پایین از جمله دیگر دلایل پزشکان آلمانی برای کناره‌گیری از کار عنوان شده است، چراکه اکثر پزشکان در این کشور خوداشتغال هستند و تمام هزینه‌های دستیاران پزشکی از جمله پذیرش و تجهیزات پزشکی را به‌شخصه متقبل می‌شوند و پس از کسر مالیات ۵۰ درصدی از دریافتی آن‌ها، آنچه باقی می‌ماند هرچند برای خودشان درآمد مناسبی محسوب می‌شود، توانایی آن‌ها را برای افزایش حقوق کارمندانشان پایین می‌آورد. علاوه بر این ۲۰ درصد از حقوق پزشکان به دلیل بازپرداخت‌های ماه‌های بعد از دست می‌رود که پزشکان این امر را ناعادلانه می‌دانند.

بحران شدید سلامتی در آلمان با کمبود پزشک

از سوی دیگر تجهیزات پزشکی مانند سونوگرافی برای متخصصانی مانند رادیولوژیست‌ها و ارتوپدها تحت پوشش وام‌هایی است که به نام پزشک گرفته می‌شود و بین ده‌ها تا صدها هزار یورو هزینه دارند.

شرایط کاری غیرقابل تحمل نیز از دیگر دلایل موجود برای کاهش جذابیت پزشکی در آلمان عنوان شده است و بسیاری از پزشکان گمان می‌کنند اوضاع در سه تا پنج سال آینده به‌طور جدی وخیم شود. به این ترتیب بسیاری از دانشجویان پزشکی به کشورهای دیگر از جمله دانمارک، سوئد و سوئیس مهاجرت می‌کنند که پزشکان از شرایط کاری بهتر از جمله ساعات کوتاه‌تر و دستمزد بالاتر برخوردار هستند.

هوش مصنوعی، راهکاری برای رفع بحران کمبود پزشک

استقبال از هوش مصنوعی و راه‌حل‌های دیجیتال برای رفع بحران کمبود پزشک و سلامتی در آلمان رو به افزایش است. دانشجویان پزشکی آلمان معتقدند که دولت برای رفع بحران کمبود پزشک خود باید از راه‌حل‌های هوش مصنوعی (AI) استفاده کند که به کمک آن، روش‌های جدیدی همچون ادغام پزشکان بازنشسته از طریق پزشکی از راه دور و سایر فناوری‌ها یا بهبود غرامت برای جبران کمبود پرسنل یا مهاجرت از طریق کارکنان جدید توسعه پیدا خواهد کرد.

دانشجویان معتقدند استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در محیط‌های سرپایی برای کاهش وظایف اضافی باعث افزایش لذت‌بخشی حرفه پزشکی می‌شود. با این حال فناوری هوش مصنوعی به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده و این فرآیندها زمان‌بر است، از سوی دیگر یک بیمار باید به‌صورت فیزیکی به مطب‌های پزشکی مراجعه و هر سه ماه یک‌بار کارت بیمه خود را به‌صورت حضوری ارائه کند و حتی اگر بتوان نسخه‌های مکرر را به‌صورت آنلاین تجویز کرد، کارت‌ها همچنان باید تحویل داده شود.

بحران شدید سلامتی در آلمان با کمبود پزشک

کد خبر 725994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.