تنها آتش‌بس در غزه نتیجه‌بخش خواهد بود نه حملات هوایی

روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال در مقاله‌ای نوشت: بمباران‌های آمریکا تاثیر کمتری در آرام ساختن تنش‌های منطقه‌ای در مقایسه با توافقی برای پایان جنگ اسرائیل در غزه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، حملات آمریکا در عراق و سوریه علیه نیروهای مقاومت اسلامی به نحوی محاسبه شده بودند که موجب توقف حملات علیه نیروهای آمریکا در خاورمیانه شوند و هم‌زمان از درگیری مستقیم با ایران جلوگیری کنند.

تنها آتش‌بس در غزه نتیجه‌بخش خواهد بود نه حملات هوایی

این نشریه معتقد است که هر پاسخی در انتظار آمریکا باشد، بسیار بعید است که از تکرار حملات متحدان ایران علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی جلوگیری کند. به گفته تحلیلگران و مقاماتی که ژورنال با آن‌ها مصاحبه کرده، اگر آمریکا خواستار توقف علیه منافعش است، لازمه آن آتش‌بس در غزه است.

وال استریت ژورنال مدعی است که به تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی توسط نیروهای مقاومت اسلامی در عراق، آمریکا پایگاه‌های دورافتاده در عراق و سوریه را به جای قلمروی ایران مورد هدف قرار داد و به ایران اطلاع کافی را برای جابه‌جایی از خط آتش داد.

این روزنامه تاکید دارد که نزاع طولانی‌مدت بین آمریکا و محور مقاومت پس از شروع جنگ رژیم اسرائیل در غزه مجدد آغاز شد. نیروهای مقاومت اسلامی در منطقه بیش از ۱۶۰ حمله علیه نیروهای آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند که یک افزایش چشمگیر از آغاز جنگ غزه حساب می‌شود. معادله‌ای که در ابتدا آهسته بود و هدفش اخراج نیروهای آمریکا از منطقه است.

تنها آتش‌بس در غزه نتیجه‌بخش خواهد بود نه حملات هوایی

به گفته وال استریت ژورنال، از زمان حمله رژیم اسرائیل به غزه، حزب‌الله لبنان نیز درگیر تبادل آتش در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی شده است. حملات انصارالله یمن در دریای سرخ، کشتیرانی بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داده و آمریکا برای توقف آنها به حملات هوایی در مناطقی از یمن دست زده است. هر دو گروه اعلام کرده‌اند تنها زمانی که رژیم صهیونیستی جنگ خود در غزه را متوقف کند، خصومت‌ها متوقف خواهد شد. حملات متحدان ایران در منطقه طی یک آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر در این منطقه متوقف شد.

معادلات فعلی، دولت بایدن را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد تا به هدف سیاسی دیگر خود در منطقه دست یابد: آتش‌بس در غزه برای آزادسازی زندانی‌های اسرائیلی باقی‌مانده نزد حماس.

بر اساس گزارش ژورنال، آمریکا پیشنهادی را ارائه کرده که جنگ را به مدت شش هفته متوقف می‌کند تا زندانی‌ها آزاد شوند و راه را برای صلح پایدارتر هموار شود. موانع مهمی برای جلب موافقت هر دو طرف با این توافق وجود دارد، از جمله اختلافات داخلی در مورد پذیرش شرایط آن همانطور که در حال حاضر پیشنهاد شده است. از نظر تحلیلگران و مقامات منطقه‌ای، دست یافتن به یک توافق تأثیر بسیار بیشتری برای آرام ساختن تنش‌ها در خاورمیانه داشت تا یک دور دیگر حملات هوایی.

تنها آتش‌بس در غزه نتیجه‌بخش خواهد بود نه حملات هوایی

با این حال این روزنامه همچنین درباره تلاش‌های آمریکا برای متوقف‌سازی اهرم فشار محور مقاومت نوشته است که توقف توانایی تهران در زورآزمایی به بیشتر از آتش‌بس یا حملات نظامی در عراق و سوریه احتیاج دارد. متحدان ایران بخشی از بافت سیاسی در سراسر منطقه شده‌اند: از لبنان که حزب‌الله هم یک حزب سیاسی است و هم به عنوان تضمین اصلی در برابر حملات رژیم صهیونیستی دیده می‌شود تا یمن، جایی که حوثی‌ها (انصارالله) پایتخت را تحت کنترل دارند و به عنوان دولت واقعی عمل می‌کنند. در سوریه، دولت بشار اسد به لطف ایران و روسیه در قدرت ماند. در عراق، ادغام نیروهای حشدالشعبی در سیستم سیاسی و امنیتی کشور به آنها نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی می‌دهد تا توسط دولت قابل کنترل نباشند.

تحلیلگران نقطه ضعف آمریکا را عدم پایبندی آن به یک استراتژی طولانی‌مدت برای مقابله با محور مقاومت از طریق همکاری با هم‌پیمانان خود در منطقه توصیف کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که آمریکا وزن بیشتری به اسرائیل در مقابل همتایان عربی خود می‌دهد.

وال استریت ژورنال با اشاره به ادعای واشنگتن در خصوص ادامه این روند حملات در روزهای آتی نوشته است که گزینه‌های دیگر آمریکا عبارت است از از هدف قرار دادن نیروهای سپاه پاسداران در منطقه، افزایش فشار اقتصادی بر ایران و انجام حمله‌های سایبری علیه زیرساخت‌های ایران. ایالات متحده روز جمعه تحریم‌هایی را علیه افسران و مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل کمک به ساخت پهپاد و تلاش برای حمله سایبری به شرکت‌های آب آمریکا اعمال کرد و اتهامات علیه ۹ نفر به دلیل فروش نفت برای تأمین مالی حماس و حزب‌الله آشکار ساخت.

وال استریت ژورنال در پایان نوشته است که حمله آمریکا به خاک ایران نیز یک گزینه است، هر چند در این لحظه دور از ذهن به نظر می‌رسد. دولت کارتر در سال ۱۹۸۰ یک عملیات نظامی ناموفق را در ایران برای نجات گروگان‌های سفارت ایالات متحده انجام داد و دولت ریگان در سال ۱۹۸۸ به انتقام اصابت مین دریایی به یک کشتی جنگی آمریکایی به کشتی‌ها و سکوهای نفتی ایران حمله کرد. اما ارتش ایالات متحده هرگز به اهدافی درون خاک ایران حمله نکرده است.

این نشریه اشاره کرده که ایران نیز نشان داده است که به دنبال رویارویی نظامی مستقیم با آمریکا یا تشدید تنش‌ها در منطقه نیست. این روزنامه حتی مدعی است که پس از کشته شدن سربازان آمریکایی به دلیل حمله پهپادی در پایگاهی در نزدیکی اردن، مقامات ایرانی به عراق سفر کردند تا به گروه‌های مقاومت اسلامی اعلام کنند که این حمله از خط قرمز آن‌ها عبور کرده است.

تنها آتش‌بس در غزه نتیجه‌بخش خواهد بود نه حملات هوایی

کد خبر 725917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.