آغاز عملیات بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان

هم‌زمان با پنجمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، عملیات بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان (IRR-۱۰) با حضور معاون رئیس‌جمهور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، هم‌زمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز _دوشنبه شانزدهم بهمن_ عملیات بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان وی در این سازمان و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای آغاز شد.

راکتور تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک راکتور تحقیقاتی چند منظوره از نوع استخری و با خنک‌کننده و کندکننده آب سبک با توان حرارتی ۱۰ مگاوات بوده و سوخت این راکتور از نوع اکسید اورانیوم-آلومینیوم به‌صورت صفحه‌ای و با غنای ۲۰ درصد است.

این راکتور تحقیقاتی به‌منظور ایجاد یک چشمه نوترونی قوی و با شار نوترونی بالا برای کاربری و اهداف مختلفی طراحی و ساخته خواهد شد.

مهم‌ترین اهداف و کاربری‌های اصلی این راکتور تحقیقاتی، انجام آزمون‌های عملکردی سوخت و مواد هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی و رادیو داروها و توسعه بیم‌لاین‌های نوترونی برای کاربری‌های مختلف نظیر رادیوگرافی، پراش‌سنجی، آنالیز مواد، تولید سیلیکون نیمه‌هادی و چشمه نوترون سرد و آموزش و تحقیقات است.

آغاز عملیات بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی 10 مگاوات اصفهان

این راکتور تحقیقاتی با دارا بودن شار نوترونی مناسب و طراحی تجهیزات متعدد پرتودهی در داخل و اطراف قلب راکتور، ظرفیت‌های تولیدی و تحقیقاتی بالایی را برای تست انواع سوخت و موادهسته‌ای و تولید انواع رادیوایزوتوپ‌های پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعت (نظیر کبالت و ایریدیوم) و سلامت (نظیر تکنسیوم، ید، ساماریوم و، لوتسیوم) در کشور ایجاد خواهد کرد.

ظرفیت‌های تولیدی این راکتور نه‌تنها کشور را در زمینه رفع نیازهای فعلی و آتی بی‌نیاز خواهد کرد، بلکه می‌تواند ظرفیت‌های بسیار مناسبی را برای صادرات محصولات و خدمات در سطح منطقه و جهانی برای ایران ایجاد کند.

طراحی و ساخت این راکتور بر اساس آخرین استانداردها و ضوابط ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف ایمنی هسته‌ای، پرتوی و حوزه‌های گوناگون مهندسی و تحت نظارت مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و روز دنیا و نیز با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به‌صورت کاملاً بومی انجام خواهد شد.

کد خبر 725775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.