پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست، گفت: پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا ناصر کنعانی صبح امروز _دوشنبه شانزدهم بهمن_ در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص وضعیت بحران غزه، اظهار کرد: آخرین آمار منتشر شده از میزان تلفات و خسارات وارده بر ملت مظلوم فلسطین در صد و بیستمین روز از جنایات رژیم صهیونیستی، ۲۷ هزار نفر شهید و ۷ هزار نفر مفقود و ۶۶ هزار نفر مجروح شدند.

وی گفت: امیدواریم جامعه جهانی بیش از این فرصت جنایت به جنایتکاران را ندهد و زمینه توقف جنگ و نسل کشی علیه ملت فلسطین را هرچه زودتر فراهم آورد.

کنعانی در خصوص راهکار برون رفت از بحران غزه و کاهش تنش منطقه‌ای افزود: نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم جنگ اسرائیل با حمایت آمریکا و انگلیس علیه مردم فلسطین است و راه حل اساسی هم پایان دادن به این جنایت جنگی و نسل‌کشی است. اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد دلیل واضحی است که آمریکا مایل است دست اسرائیل همچنان برای جنایت باز باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: حمله به دیگر کشورهای منطقه از سوی آمریکا نقض حاکمیت ملی سوریه، عراق و یمن است و تلاشی مذبوحانه برای انحراف افکار عمومی از کانون بحران منطقه در غزه به دیگر نقاط است. اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه و تداوم حمایت از جنگ طلبی اسرائیل متناقض با شعارها و ادعاهایی است که میگویند مایل به گسترش جنگ و بحران نیستند.

وی تصریح کرد: آمریکا یا دچار سرگردانی است یا دچار تناقض در گفتار و عمل است، اقدامات آمریکا علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی نشان می‌دهد جامعه جهانی نمی‌تواند روی آمریکا و انگلیس برای صلح و امنیت بین‌المللی حساب کنند چرا که آنها منافع رژیم صهیونیستی را بر منافع ملت‌ها و دولت‌ها و جامعه جهانی ترجیح می‌دهند. این دو کشور درک درستی از مسائل بین‌المللی و راه حل آن ندارند و به جای توجه به علت به معلول توجه دارند.

لغو روادید جهانگردی برای اتباع ۲۸ کشور

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور یکطرفه لغو روادید جهانگردی را برای اتباع ۲۸ کشور اعلام کرده و از تاریخ ۱۵ بهمن (روز گذشته) اجرایی شده و تفصیل این موضوع از سوی وزارت امور خارجه اعلام شده و این مساله در چهارچوب سیاست دولت در بحث تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف دوست و همسایه صورت گرفته است و انتظار می‌رود در راستای این موضوع، شاهد اقداماتی مشابه از سوی کشورهایی باشیم که احیاناً چنین تسهیلاتی را برای شهروندان ایرانی فراهم نیاوردند. این رویکرد ما می‌تواند زمینه ساز ارتباطات مردم با مردم در کشورهای مختلف باشد.

آنچه در دریای سرخ می‌گذرد معلول است، نه علت

کنعانی در خصوص دیدار نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: این سفر در استمرار مشورت‌های مستمر ایران با سازمان ملل در این خصوص بوده است و آخرین وضعیت ثبات و امنیت در یمن و سایر موضوعات مرتبط با یمن از جمله دستورکارهای گفت‌وگوی دوجانبه ما بود. ایران اهتمام جدی در حمایت از یمن دارد و در این ارتباط از همه توان دیپلماتیک خود استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از ابتدای بحران یمن بر راهکار سیاسی تاکید کرده و اتخاذ راهکار نظامی را بی تأثیر دانست. خرسندیم که پس از ۹ سال بازیگران مختلف موضوع یمن بر گفتگو متمرکز شده است. در خصوص اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در یمن هم باید گفت که با ادعاهای مطرح شده از سوی آنها ناسازگار است و این دو کشور در تلاش برای بی ثباتی و ناامنی در منطقه هستند و می‌خواهند با ایجاد بحران‌های جدید در منطقه، برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی فرصت سازی کنند.

وی در خصوص حق‌آبه میان ایران و افغانستان افزود: این موضوع در دستورکار گفت‌وگوهای ما با هیأت سرپرستی افغانستان در سطوح مختلف مطرح و یکی از مطالبات همیشگی ما از آنها است. گفت وگوهای ما در موضوعات دوجانبه و روند تحولات جاری در این کشور است.

کنعانی در خصوص اقدام نظامی آمریکا و انگلیس در یمن ادامه داد: اقدامی غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی و در جهت انحراف افکار عمومی از کانون بحران در منطقه و البته ایجاد فرصت برای رژیم صهیونیستی است. آنچه در دریای سرخ می‌گذرد معلول است و نه علت.

روابط ایران و عراق رو به رشد است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: روابط رو به رشد، قوی و مستحکمی میان ایران و عراق وجود دارد و مانعی در این مسیر وجود ندارد. در حوزه اقلیم شمال عراق هم از توسعه مناسبات ما به عراق مستثنی نیست و ارتباطات تجاری و اقتصادی خوبی با آنها داریم. منافع مشترک ما اقتضا می‌کند که از برخی اختلاف نظرات عبور کرده و زمینه ارتباط و همکاری‌های بیشتر را فراهم آوریم.

وی افزود: ما خوش بین هستیم که روابط میان ایران و عراق کماکان روند رو به رشدی را داشته باشد.

کنعانی در خصوص سفر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق گفت: این سفر در چهارچوب همکاری‌های مشترک دو طرف و در راستای تداوم گفت وگوهای امنیتی میان ایران و عراق است. دو طرف در خصوص روند مبارزه با تروریسم و نیز در راستای تقویت همکاری امنیتی برای تأمین صلح و ثبات منطقه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

نیازی به مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر کسی به آرامش منطقه فکر می‌کند باید به موضوع کانون بحران در منطقه بیاندیشد.

وی ادامه داد: ما به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و اقدامات دیپلماتیک ایران در طول ۴ ماه گذشته اثبات کرده که به دنبال ایجاد زمینه ثبات در منطقه و پیش‌گیری از توسعه بحران در منطقه هستیم. ایران گروه نیابتی در منطقه ندارد بلکه این آمریکا است که از رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم در جهت تأمین منافع خودش در منطقه استفاده می‌کند.

کنعانی بیان کرد: نیازی به مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا نیست بلکه پیام ما به آنها رسیده است و زمانیکه آنها از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی برای ما ارسال کردند ما از همان طریق پاسخ آنها را دادیم. راهکار حل مساله و بحران منطقه مشخص است. آمریکا امروز یک بخش از راهکار حل بحران غزه نیست بلکه بخشی از بحران است چرا که حمایتی تمام قد از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایاتش انجام داده و بارها شورای امنیت سازمان ملل را از اتمام وظایفش تهی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صلح و ثبات در منطقه وابسته به توقف جنگ در غزه است.

ادعای آمریکا کاملاً باطل است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی تجاوز آمریکا به خاک سوریه و عراق و سطح مشارکت ایران در این نشست، اظهار کرد: ما در این نشست در سطح نماینده دائم ایران در سازمان ملل شرکت می‌کنیم، اطلاع جدیدی از جزئیات در این خصوص ندارم.

وی در ادامه پاسخ به ایرنا گفت: آنچه اتفاق افتاد تجاوز به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سه کشور در منطقه شامل عراق، سوریه و یمن و نقض صریح منشور ملل متحد است. حضور ایران در سوریه مستشاری و در راستای مبارزه با تروریسم و در چارچوب دعوتی رسمی از سوی دولت سوریه است.

کنعانی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص ادعای سنتکام در حمله به نیروی قدس سپاه پاسداران طی تجاوز اخیر به عراق و سوریه گفت: ادعای آمریکا باطل است و نمی‌تواند با طرح برخی اتهامات علیه ایران اقدام خود را که نقض منشور ملل متحد و تمامیت ارضی کشورهای منطقه است را توجیه کند. این اتهامات بی اساس و فرافکنانه و بر پایه اغراض سیاسی است.

موفقیت طرح ایران در تشکیل گروه تماس منطقه‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط میان ایران و افغانستان و طرح ایران در تماس منطقه‌ای گفت: ایده گروه تماس منطقه‌ای برای حل موضوعات افغانستان از سوی ایران حدود چهار ماه پیش در نشست مسکو مطرح شد و با طرف‌های مختلف در این ارتباط گفت‌وگوهایی را انجام دادیم و در نهایت گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، چین، روسیه و پاکستان شکل گرفت و توافق کردند نشستی در کابل برگزار شود که نتیجه آن هم نشست ۹ بهمن در کابل شد.

وی ادامه داد: در این نشست طرف‌های حاضر در خصوص موضوعات مختلف و روند تحولات جاری در افغانستان و کمک برای ایجاد و گسترش ثبات، صلح و توسعه در افغانستان بحث و تبادل نظر داشتند و امیدواریم در نهایت وضعیت بهتری را برای مردم آن کشور شاهد باشیم.

کنعانی در خصوص برخی اظهارات از سوی ترامپ درباره حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد گفت: شهادت دادن آدمی دروغگو و جنایتکار نمی‌تواند پاسخی از طرف ما داشته باشد.

گام بزرگ دولت در دیپلماسی اقتصادی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در قالب دیپلماسی اقتصادی و تاکید رهبری بر این موضوع گفت: فرمایشات رهبری نصب العین دولت و دستگاه دیپلماسی است. استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن در تقویت روابط خارجی از اولیت‌های دولت است و وزارت خارجه هم به عنوان بازوی اجرایی دولت از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند و مأموریت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه هم در این راستا است.

وی تصریح کرد: میزان ارتقای تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، میزان اسناد همکاری‌های ایران با کشورهای مختلف از جمله امضای ۱۰ سند همکاری میان ایران و ترکیه، عضویت ایران در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بریکس و البته برخورداری از برنامه‌های همکاری بلند مدت با کشورهای مختلف، فعال‌سازی بنادر شمال و جنوب ایران و مواردی دیگر نشان می‌دهد که در راستای تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و چشم‌انداز روابط تجاری ما با کشورهای مختلف دلگرم کننده است.

شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران منعی ندارند

کنعانی در خصوص حضور یک بازیگر آمریکایی در ایران و انتشار تصاویر وی در کنار دیوار سفارتخانه سابق آمریکا در ایران تصریح کرد: در این خصوص اطلاعی ندارم. سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران طبعاً از طریق وزارت امور خارجه صورت نمی‌گیرد و شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند همانطور که شهروندان ایرانی هم مشکلی برای ورود به آمریکا ندارند.

دیدگاه شفاف ایران در خصوص میدان آرش

کنعانی در خصوص میدان گازی آرش و ادعاهای کویت و عربستان در این ارتباط تصریح کرد: در موضعی که داشتیم دیدگاه ایران را با شفافیت بیان کردم. معتقدیم آنچه که مطرح است در چارچوب سازوکار حقوقی میان دو کشور قابل پیگیری است و طرح موضوعات فنی در رسانه‌ها کمکی به حل و فصل نخواهد کرد.

وی در خصوص رایزنی وزیر خارجه با رهبران حماس نیز گفت: گفت‌وگوهای آقای وزیر با هنیه و زیاد نخاله در استمرار مشورت‌های ما با رهبران مقاومت در ارتباط با وضعیت فلسطین و مسیرهای تحقق اهداف ملت فلسطین و پایان دادن به جنایات جنگی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این گفت‌وگوها از ابتدا شکل گرفته و تاکنون هم ادامه داشته است. آقای وزیر گفت وگوهای دیگری هم داشته‌اند، هم با آقای بورل و هم آقای سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت‌وگوهایی را در خصوص آخرین تحولات داشتند. ایران دیدگاه روشنی نسبت به فلسطین دارد و بارها اعلام کردیم که توقف فوری جنگ، شکست محاصره و ورود فوری کمک‌های انسانی جزو خواسته‌های ایران از ابتدای جنگ بود.

وی ادامه داد: آینده فلسطین باید توسط ملت فلسطین و در قالب گفت وگوهای فلسطینی ترسیم شود و آنچه که می‌تواند به پایان دادن به بحران کمک کند توقف فوری جنگ است.

حضور آمریکا در منطقه مخل ثبات و امنیت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده حضور آمریکا در منطقه بیان کرد: حضور نیروهای آمریکایی در منطقه مخل ثبات و امنیت است و رویکرد آمریکا در سال‌های گذشته نشان داده که آنها بر ناامنی و بی‌ثباتی سرمایه گذاری کردند.

تقویت و احیای روابط ایران و سودان

وی درباره سفر وزیر خارجه سودان به تهران تصریح کرد: ما در گذشته روابط نزدیک داشتیم. متأسفانه دولت قبلی سودان بر اساس یک دلایل واهی روابط با ایران را قطع کرده بود. خوشبختانه با تحرکات دیپلماتیک، اعلامیه از سرگیری روابط در مهر ماه صادر شد و دو کشور در حال زمینه سازی برای بازگشایی سفارتخانه‌هایشان هستند و این سفر در چارچوب تقویت هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور انجام می‌شود.

کنعانی بیان کرد: متأسفانه ما شاهد درگیری داخلی در سودان هستیم. سیاست ایران کمک به ثبات و امنیت بوده است. بر ضرورت توقف درگیری و گفت وگوهای سودانی سودانی تاکید داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پرونده آفریقا جنوبی علیه اسرائیل نیز گفت: ما از اقدام آفریقای جنوبی در اقامه شکایت حمایت کردیم و دیگر کشورها را برای حمایت از این کشور ترغیب کردیم. نحوه ورود ما به عنوان طرف این شکایت به عنوان موضوع حقوقی و با توجه به نگاه ما به هویت نامشروع رژیم صهیونیستی در دست بررسی است.

اقتدار ایران را درک کرده‌اند

وی در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا برای احتمال حمله به ایران تصریح کرد: ایران به دنبال تشدید تنش و بحران در منطقه نیست. از تنش و بحران حمایت نکردیم. ایران نشان داده با هرگونه تهدیدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی قاطعانه برخورد کرده و در بکارگیری از توانایی‌های خود برای هرگونه پاسخ پشیمان کننده ذره‌ای تردید نخواهد کرد. اقتدار ایران را دیگران قبلاً درک کردند.

کنعانی همچنین در خصوص گفتگوی تلفنی وزیر با همتای مصری و تداوم دیدارها و رایزنی‌ها گفت: موضوع روابط دو جانبه هم در گفت‌وگوهای دو وزیر و در ادامه گفتگوهای دیپلماتیک مطرح شد. توافق برای تداوم گفت‌وگو به منظور تحقق نقشه راه دو رئیس جمهور وجود دارد. این گفتگوها می‌تواند در چارچوب توافقات دو کشور انجام شود.

واکنش ایران به ائتلاف توهمی غرب

وی در خصوص تشکیل ائتلاف دریایی غربی‌ها گفت: ما تشکیل این ائتلاف‌های توهمی را کمک کننده به صلح تلقی نمی‌کنیم. عدم همراهی تعداد زیادی از کشورها ازجمله اروپایی‌ها با ائتلاف آمریکایی نشان دهنده عدم توافق کشورها در خصوص وضعیت منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: بعد از ائتلاف خودخوانده آمریکا اینها ایجاد تشکل‌ها و ساختارهای وهمی است که صرفاً با نگاه معلول و نه علت به ثبات در منطقه کمک نمی‌کند.

کنعانی در پایان در خصوص ادعاهای سناتورهای آمریکایی خاطرنشان کرد: مخالفت با سیاست‌های واشنگتن در حمایت از رژیم اسرائیل در آمریکا بالا گرفته است. سیاست‌های آمریکا مخالف جدی در داخل دارد، رویکردی که بعد از گذشت چهار ماه برای آمریکایی‌ها اثبات شده است. نظرسنجی‌ها نشان دهنده ضدیت نگاه به سیاست‌های آمریکا حکایت دارد.

کد خبر 725774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.