خرد گمشده زمانه ما

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه شانزدهم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جشن احیای باشگاه دانش‌پژوهان با المپیادی‌ها» به تقدیر رئیس‌جمهور روز گذشته از مدال‌آوران المپیادهای علمی کشور پرداخت و نوشت: آیت‌الله رئیسی روز گذشته در مراسم تجلیل از «مدال‌آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان» با سپاسگزاری از افتخارآفرینی جوانان المپیادی کشور و نیز قدردانی از زحمات والدین، معلمان، مربیان و مدیران آنها تصریح کرد: این مراسم هم برای قدردانی از مدال‌آوران المپیادهای علمی و هم به مناسبت احیای باشگاه دانش‌پژوهان برگزار شده است.

رئیس‌جمهور با تبریک ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی همواره توجه به علم‌آموزی، معرفت‌افزایی و ارتقای علم و دانش را مورد تأکید قرار داده است و یکی از دلایل این ادعا این است که امام راحل به عنوان رهبر انقلاب، خود یک عالم فرزانه بود که بیش از ۵۰ جلد کتاب به عنوان آثار علمی از او باقی مانده که در حوزه‌های فقه، اخلاق و عرفان کتب مرجع هستند.

آیت‌الله رئیسی دلیل تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان را آوردن علم و دانش و فناوری به عرصه اجراست، گفت: ظرفیت‌های علم و دانش کشور بسیار بالاست و جوانان و نوجوانان ایرانی می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی همواره افتخارآفرینی کنند و پرچم پرافتخار کشورمان را در عرصه‌های مختلف فکری و علمی به اهتزاز درآورند.

خرد گمشده زمانه ما

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت آرامش به بازار ارز فروشنده هست اما خریداری نیست» نوشت: به گزارش کیهان، هفته گذشته قیمت ارز و طلا افزایش یافت. این افزایش مرتبط با تنش‌های سیاسی-نظامی منطقه غرب آسیا و البته بی‌ربط به شاخص‌های اقتصادی کشور بود. حمله بی‌رحمانه اسرائیل به حماس، عملیات موشکی در پاکستان و اربیل عراق به همراه وقایع دریای سرخ، بهانه‌هایی برای افزایش قیمت طلا و ارز بود. فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی هم از همان ابتدای نوسانات هشدار دادند که هیچ دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و مردم فریب دلال‌ها را نخورند؛ چراکه قیمت دلار و ارز ریزش دارد و بانک مرکزی اجازه فرصت‌طلبی به سودجویان را نخواهد داد.

حالا با فروکش کردن تنش‌ها و از روز شنبه، بازار طلا و ارز کاهشی شد و این کاهش قیمت‌ها در روز گذشته هم ادامه داشت.

دلار روز گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و در بخش حواله ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان کشف قیمت شد.

آن‌طور که اتحادیه طلا و جواهر تهران هم گزارش داده، سکه طرح قدیم با کاهش حدود ۷۰۰ هزار تومانی به نرخ ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش حدود ۵۰۰ هزار تومانی به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد و حباب آن کاهش یافت.

خرد گمشده زمانه ما

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «جلوه ایران زیبا در فجر ۴۲» را برگزید و نوشت: جشنواره چهل و دوم فیلم فجر در حالی امروز پنجمین روز خود را سپری می‌کند که برخی ترجیح می‌دادند حاشیه‌های غیرهنری و غیرسینمایی بر این رویداد ملی سایه بیندازد، همان‌ها که همه چیز را از دریچه سیاست می‌نگرند و در توهم‌های خود همچنان در انتظار فرو ریختن نمادهایی، چون فجر در کمین نشسته‌اند، اما جشنواره فجر مانند سال‌های پیش استوار و پر شور در حال برگزاری است و دیروز در چهارمین روز خود شاهد نمایش چهار اثر در کاخ رسانه بود. در میان فیلم‌های دست ناپیدا، میرو، آغوش باز و ساعت جادویی، فیلم میرو از این جهت اثر مهمی محسوب می‌شد که تصویر کمتر دیده‌شده و فرهنگی‌تری از استان سیستان و بلوچستان جلوی دیدگان تماشاگر می‌گذاشت؛ تصویری رنگارنگ از قوم ایرانی بلوچ. نکته مهم درباره فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر تنوع جغرافیایی و سرزمینی ایران در آثار است. جشنواره فیلم فجر تا چند سال پیش درگیر آثاری بود که به اسم سینمای اجتماعی به شکلی گزینشی سراغ سوژه‌هایی تلخ و ملتهب می‌رفت و این جنس از سینما از ایران به عنوان یک کل تصویری اغراق‌گونه و ملتهب به نمایش می‌گذاشت، اما به نظر می‌رسد آثار جشنواره فجر در این دوره تصویری واقعی‌تر از ایران در معرض دید مخاطب قرار داده‌است. فیلم‌ها صرفاً در آپارتمان‌های تنگ و تاریک گرفتار نمانده‌اند و در نشان دادن حقیقت گزینشی و اغراق‌گونه عمل نمی‌کنند.

خرد گمشده زمانه ما

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به آخرین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پرداخت و با تیتر «جنگ پیرمردها» نوشت: در طول یک سال گذشته، نظرسنجی‌ها نشان داده است رای‌دهندگان دموکرات، نامزدهای دیگری غیر از بایدن را برای نامزدی حزب ارجح می‌دانند اما پیروزی ۹۶ درصدی بایدن در ایالت کارولینای جنوبی که نخستین ایالت برگزارکننده انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها بود، نشان داد این مخالفت‌ها چندان هم جدی نیست. با وجود جدی نبودن تهدیدات برای جایگزین کردن بایدن با نامزدهای قدرتمندتر در حزب دموکرات، تردیدها در حزب دموکرات درباره پیروزی او در مقابل ترامپ هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. این نگرانی‌ها ناشی از تردید نسبت به رأی دادن رای‌دهندگان جوان به خصوص طیف پراگرسیو به بایدن است. از سوی دیگر اقلیت‌های نژادی مانند لاتین‌تبارها و حتی سیاه‌پوستان نیز اقبال کمتری نسبت به بایدن نشان داده‌اند.

نظرسنجی‌های اخیر روزنامه یواس‌ای تودی نشان داده است در انتخابات پیش رو تنها ۶۳ درصد سیاه‌پوستان به بایدن رأی می‌دهند که بسیار پایین‌تر از ۸۷ درصد سال ۲۰۲۰ خواهد بود. رای‌دهندگان مسلمان نیز به دلیل حمایت بی‌شائبه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی دیگر تمایلی به رأی دادن به او ندارند و پیش‌بینی می‌شود با وجود تندروی‌های ترامپ، همچنان علاقه دارند به گزینه‌ای غیر از بایدن رأی دهند. بایدن بر همین اساس در سخنرانی‌های انتخاباتی خود رو به هراس‌افکنی از نامزدی دوباره ترامپ برای انتخابات آورده و بیان می‌کند دموکرات‌ها با وجود اختلافاتی که دارند باید در مقابل تهدید مشترک –که همان بازگشت دونالد ترامپ به قدرت است– با یکدیگر متحد باشند.

خرد گمشده زمانه ما

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به گفت‌وگو با دکتر رضا داوری اردکانی درباره کتاب «بلای بی تاریخی و جهان بی آینده» پرداخته و با تیتر «خرد گمشده زمانه ما» به نقل از ایشان نوشته است: تجدد بااینکه به پایان راه خود رسیده است، همچنان نظام حاکم و غالب بر جهان است و شاید تا مدت‌ها هم باشد. از آثار و عوارض مرحله پایانی تاریخ تجدد، بی‌روح شدن همه‌چیز از اشیا مصرفی تا اخلاق و معارف و خالی شدن الفاظ از معانی و پر شدن دهان‌ها از حرف‌های مشهور و تکراری است. امروز سوسیالیسم و دموکراسی و حتی نئولیبرالیسم که زمانی معنی داشتند به الفاظ مبدل شده‌اند و اگر در این سال‌ها از نئولیبرالیسم بیشتر شنیده‌ایم و می‌شنویم، از آن است که در پوشاندن ضعف و ناتوانی سیاست‌ها و جلوگیری از درک پوشیدگی افق آینده تا حدودی اثر دارد و البته قدرت تکنیک را نیز توجیه می‌کند. ظاهراً سوسیال‌دموکراسی آبرومندترین ایدئولوژی زمانه است. ولی از آن هم دیگر کاری ساخته نیست. صاحب‌نظرانی که در پایان قرن بیستم از مرگ ایدئولوژی گفتند راست گفتند. اما اگر می‌گوئید جهان اکنون بیش از همیشه دربند ایدئولوژی‌هاست، عرض می‌کنم که از ایدئولوژی دیگر امید هیچ اصلاحی نمی‌توان داشت و اگر منشأ اثری باشد، ویرانگری است. اکنون دیگر جهان به هیچ ایدئولوژی و ای سم سیاسی نیاز ندارد، این جهان نیازمند خِرد است، زیرا خطر بزرگ و ویرانگر پایان تجدد غیاب خِرد و غلبه بی‌خِردی در همه‌جا و بر همه‌چیز است.

خرد گمشده زمانه ما

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سه پیام سود ۳۰ درصد» نوشت: پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد تا روز چهارم عرضه اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی، استقبال به سطح ۹۸ درصد رسیده است. گزارش‌های میدانی در روز چهارم نیز نشان می‌دهد که اکثر بانک‌ها عنوان کردند که سقف سپرده‌گذاری تکمیل شده و هنوز ابلاغیه جدیدی برای تمدید این طرح ارائه نشده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در آخرین اظهارنظر، استقبال از این طرح ۲۸۰ همتی را تأیید کرد. رصد این طرح در روزهای اخیر سه پیام اصلی دارد. نخست اینکه با وجود برخی اظهارنظرها، جذاب‌سازی نرخ سود توانست قدرت رقابت بازار پول (ریال) را در مقابل سایر بازارهای دارایی نظیر ارز افزایش دهد و قدری از درجه منفی بودن سود واقعی بکاهد. نکته دوم اینکه استقبال از این طرح نسبت به پیش‌بینی‌ها بهتر بوده و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها در صورت دریافت سود مناسب هنوز برای بسیاری اعتبار دارد. نکته سوم این است که ابزار نرخ سود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای بانک مرکزی در هر اقتصادی است که می‌تواند برای مدیریت انتظارات از آن بهره ببرد.

خرد گمشده زمانه ما

کد خبر 725686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.