ورزش، نشاط و شادابی توأمان باید دیده شود/ توجه به تمام ارکان برای شادی‌بخشی به دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: طبق سند تحول بنیادین به‌عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش که یکی از ساحت‌های آن‌ زیستی بدنی است، ورزش، نشاط و شادابی توأمان باید دیده شود؛ اگر دانش‌آموزی در ساحت علمی رشد کند، اما شاداب نباشد، رشدی کاریکاتوری داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ابراهیمی در نهمین قسمت از فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: یکی از دوره‌های مهم زندگی هر انسانی در دوره معاصر، حضور او در مدرسه از پیش از دبستان تا سال دوازدهم است، این زمان ویژه است و به تعبیری زمان مفید هر فرد در ۲۴ ساعت شبانه‌روز است.

وی افزود: نکته دیگر سازوکارهایی است که باید برای شادی بخشی مورد توجه قرار گیرد، به همین خاطر اگر سند تحول بنیادین را به‌عنوان یکی قانون اساسی آموزش و پرورش مورد توجه خود قرار دهیم، شش ساحت دارد که یکی از آن‌ها ساحت زیستی بدنی است؛ ورزش، نشاط و شادابی توأمان باید دیده شود، اگر دانش‌آموزی در ساحت علمی رشد کند، اما شاداب نباشد، رشدی کاریکاتوری داشته است و باید به تمام این ارکان توجه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: از دو سال گذشته در دولت سیزدهم اقدامات ویژه‌ای برای شادی‌بخشی دانش‌آموزان در زمینه ورزش و ارتباط بین خانواده‌ها و مدرسه انجام شده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات که از دو سال گذشته در اصفهان آغاز شد، طرح شهید خرازی است و به این دلیل نیز این نام نهاده شد که دو روز از ورزشگاه‌های آموزش و پرورش در اختیار دختر و مادر و پسر و پدر قرار می‌گیرد؛ یعنی پنجشنبه‌ها روز دختر و مادر و جمعه‌ها روز پسر و پدر که فارغ از فضای مجازی در ورزشگاه‌های منتخب بازی می‌کنند؛ گرچه باید به این تعداد ورزشگاه اضافه کنیم و به دلیل کمبود امکانات نتوانسته‌ایم تمام دانش‌آموزان را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه شنای دانش‌آموزان برای دختر با مادر و پسر با پدر در نظر گرفته شد که موجب افزایش نشاط اجتماعی می‌شود، گفت: نکته دیگر که در آموزش و پرورش به‌دنبال آن هستیم و در این راستا اقدامات خوبی نیز انجام شده است و همچنان ادامه دارد، طرح شهید سلیمانی است که در مدارس اجرا شده و فضای ورزشی درون مدرسه‌ای افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد در مدارس استان اصفهان هزینه شد و رتبه سرانه فضای ورزشی از دوازدهم به دوم در کشور رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه دانش‌آموز باید با نشاط، بازی و شادابی در مدرسه درس خود را آغاز کند، زیرا قائل به این هستیم که بازی آموزش است، بیان کرد: بازی گروهی روابط اجتماعی ایجاد می‌کند، اگر می‌بینیم گاهی کودک و نوجوان در روابط اجتماعی دچار اشکالاتی است که ایده‌آل نیست، باید ببینیم که آیا بازی گروهی هدفمند بوده یا فقط بازی‌های رایانه‌ای بوده که حتی اثرات مخرب نیز در خلاقیت و رفتارهای اجتماعی می‌تواند داشته باشد.

ابراهیمی ادامه داد: از منظر اسلام، شادی جزو الزامات زندگی است و طبق صحبت امام صادق (ع) فرح و شادی مقدم بر حزن است، همچنین بازی با کودکان در سنت پیامبر (ص) نیز بوده است.

از نوزدهم بهمن تا نهم اسفند سال جاری، اصفهان برای مسابقات ورزشی میزبان دانش‌آموزان کل کشور است

وی اظهار داشت: از منظر مدرسه هر کار گروهی که در مدرسه اجرا می‌شود، اگر حتی علمی باشد، برای دانش‌آموز نشاط‌بخش می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: برای دانش‌آموزان کارسوق‌های علمی، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برای متوسطه اول و دوم در حال برگزاری است و در کنار آن بازی‌های گروهی نیز در نظر گرفته می‌شود، همچنین در بخشنامه‌های وزارتی و دستور رئیس جمهور آمده است که دانش‌آموز حداقل باید یک اردوی ملی و چند اردوی استانی داشته باشد که تسهیلگری در این زمینه اتفاق افتاد.

ابراهیمی با بیان اینکه نکته دیگر که در دانش‌آموزان اثری خوبی دارد، سرودهای دانش‌آموزی است، تصریح کرد: سال گذشته جشنواره استانی سرود برگزار کردیم که هر کلاس یک گروه سرود و هر مدرسه یک جشنواره سرود داشت؛ حدود ۲۵۰۰ مدرسه در این جشنواره شرکت کردند، وقتی دانش‌آموز مفاهیم ارزشی ملی و اعتقادی خود را در قالب سرود داشته باشد، فرح‌بخش است.

وی افزود: در آموزش و پرورش آموزش خانواده جان تازه‌ای گرفته است، برای حضور پدران در آموزش خانواده طرح پدر پیشگام را کلید زدیم که ملی نیز شد و الزام به حضور پدر در آموزش خانواده شد که اساتید روان‌شناسی به والدین آموزش نحوه درست رفتار با فرزند را یاد دهند؛ بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند نیاز فرزند نیاز مادی است، اما فرزند نیاز دارد والدین او را ببینند و مستقیم با او گفت‌وگو کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: مدرسه گاهی رویکرد علمی دارد که نه‌تنها موجب نشاط نمی‌شود، بلکه استرس‌زا است و باید اصلاح شود.

ابراهیمی تصریح کرد: رویدادهای خوبی در حال انجام است، به‌طور مثال پس از ۱۳ سال مسابقات ورزشی دبیران را احیا کردیم و پس از سه سال مسابقات دانش‌آموزی احیا شد، همچنین از نوزدهم بهمن تا نهم اسفند سال جاری، اصفهان برای مسابقات ورزشی میزبان دانش‌آموزان کل کشور است.

کد خبر 725677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.