بازی با جان کودکان در زمین‌های بازی فاقد استاندارد

استاندارد نبودن تجهیزات شهربازی، پارک‌ها و رعایت نکردن نکات ایمنی سبب اتفاقات ناگواری می‌شود و آن‌طور که مدیرکل استاندارد لرستان می‌گوید: زمین‌های بازی در این استان و وسایل شهربازی‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیست و رسیدگی به این موضوع نیازمند عزم همگانی سازمان‌های مربوطه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، شهربازی‌ها و پارک‌های تفریحی محبوبیت زیادی دارند و یکی از مکان‌هایی هستند که کودکان و نوجوانان به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند، اما غیراستاندارد بودن بعضی تجهیزات این شهربازی‌ها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

استانداردسازی وسایل شهربازی علاوه بر اینکه از بروز اتفاقات و حوادث که باعث صدمه جسمی و روحی به کودک می‌شود، جلوگیری می‌کند، شرایطی را فراهم می‌کند تا والدین در کنار کودکان اوقات خوشی را در این فضاها سپری کنند، اما هر سال شاهد حوادث ناگواری حین بازی در این نوع امکانات سرگرمی هستیم و رعایت نکردن استانداردها در شهربازی‌ها آن‌ها را به شهربازی‌های مرگبار تبدیل می‌کند و هر لحظه امکان حادثه‌ای تلخ را برای فرزندان و کودکانمان به وجود می‌آورد.

صبا سپهوند که مادر دو فرزند است، در خصوص زمین‌های بازی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: زمین‌های بازی در لرستان غیراستاندارد است، بیشتر این زمین‌ها در مکان‌هایی قرار دارد که کنار معابر و شریان‌های اصلی است، از طرفی وسایل بازی نیز کاملاً غیراستاندارد و اسقاطی است که برای کودکان سه و چهار سال کاملاً خطرناک است، اغلب سرسره‌ها و تاب‌ها درست جانمایی نشده است و خطر افتادن کودک روی شن سنگ و کلوخ و سیمانی است که حتی اگر کودک زمین هم بخورد، آسیب خواهد دید.

مهتاب دارابی دیگر مادر لرستانی نیز در این خصوص می‌گوید: اطراف سرسره‌ها باید کف‌پوش باشد که این موضوع رعایت نشده است، از طرفی وسیله‌ای ثابت که توسط شهرداری در پارک‌ها نصب شده به شدت کم است و باید اضافه شود، جانمایی زمین‌های بازی هم مناسب نیست و در محل رفت‌وآمد وسایل نقلیه به‌خصوص موتورسواران قرار گرفته است و این موارد آرامش خانواده‌ها را سلب می‌کند.

بازی با جان کودکان در زمین‌های بازی فاقد استاندارد

استاندارد بودن وسایل بازی نیازمند یک عزم کلی از سوی شهرداری‌هاست

این صبحت‌های مادران لرستانی در حالی بیان می‌شود که مدیرکل استاندارد لرستان معتقد است که در بحث زمین‌های بازی در بدترین شرایط استاندارد قرار داریم، به طوری که صددرصد زمین‌های بازی در سطح استان که رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرند، غیر استاندارد هستند.

وحید والی‌زاده، مدیرکل استاندارد لرستان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری‌ها موظف هستند وسایل بازی مورد استفاده در پارک‌ها را از تولیدکننده‌ای که مجوز استاندارد دارد بخرند، همچنین فضایی که در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد و وسایل بازی در آن مکان مستقر می‌شوند، باید استانداردهای لازم را برای اخذ مجوز رعایت کنند.

وی با اشاره به این‌که در واقع قضیه استاندارد یک عزم کلی به‌خصوص از طرف شهرداری‌ها می‌خواهد، می‌افزاید: همه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی در صدور مجوز تولیدکنندگان یا ارائه خدمات شهرداری‌ها مسئولیت دارند، موظف هستند هنگام صدور مجوز، متقاضیان را ملزم به رعایت استاندارد فنی مربوطه کنند.

متولی خانه‌های کودک معرفی شود

مدیرکل استاندارد لرستان همچنین با اشاره به موضوع مهم خانه‌های کودک می‌گوید: در استان لرستان یک‌سری مراکز تحت عنوان خانه کودک داریم که متولی این خانه‌ها باید مشخص شود که البته این موضوع نیازمند یک اهتمام کلی از طرف متولیان امر است.

والی‌زاده با بیان این‌که استاندارد وسایل بازی این خانه‌ها باید رعایت شود، اضافه می‌کند: در این زمینه ما چهار بار از اتاق اصناف استعلام گرفته‌ایم که چه اتحادیه‌ای مجوز خانه‌های کودک می‌دهد اما، هنوز این مسئله روشن نشده است، از اتاق اصناف درخواست داریم یک صنف تحت عنوان شهربازی‌داران یا خانه‌های کودک به ما معرفی کنند تا برای آموزش استانداردهای لازم با رابطان آن‌ها در ارتباط باشیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰۰ مورد بازرسی وسایل بازی توسط کارشناسان اداره کل استاندارد در سطح استان ثبت شده است، می‌گوید: این آمار در حالی است که تعداد تجهیزات بازی مستقر در شهربازی‌های خصوصی استان حدود ۴۰۰ وسیله بازی است و تمام وسایل بازی مستقر در پارک‌ها بازرسی شده‌اند.

مدیرکل استاندارد لرستان با تاکید بر این‌که ما ناظر بر استانداردسازی هستیم اما به اشتباه ما را متولی می‌دانند، می‌افزاید: این در حالی است که استانداردسازی باید از طرف متولیان رعایت شود و ما بر نحوه انجام کار نظارت داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به این‌که بهترین وسیله بازی ممکن است، در زمان نصب استاندارد نصب را دریافت نکند، چرا که بستگی به زمین آن دارد، می‌گوید: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی جامعه چندان مطلوب نیست و تمام مردم نمی‌توانند از شهربازی‌ها استفاده کنند، از این‌رو مبحث زمین‌های بازی بسیار حائز اهمیت است که باید به این قضیه توجه شود.

والی‌زاده ضمن ابراز گلایه از شهرداری‌ها ادامه می‌دهد: ما برای رابطین شهرداری‌ها یک دوره آموزشی رایگان برگزار کردیم که متأسفانه فقط شش نفر در این دوره شرکت کردند.

وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال‌جاری بیش از ۱۰۰ مکاتبه در خصوص اهمیت استاندارد با تمام ادارات و سازمان‌ها به‌خصوص شهرداری‌ها داشته‌ایم، می‌گوید: برای نمونه در بحث شهربازی «کیو» عنوان شده است که وسیله‌های بازی آن کهنه است و این اتفاق در حالی رخ داده است که شهرداری باید در قرارداد بین با پیمانکار این مجموعه قید می‌کرد که وسایل بازی نو نصب کند، از طرفی وسیله بازی دفترچه محاسباتی دارد که طراح یا سازنده وسیله بازی موظف است، دفترچه طراحی را به خریدار ارائه دهد که در این دفترچه عمر مفید وسیله نیز قید شده است.

والی‌زاده تصریح می‌کند: استاندارد از نظر ایمنی ممکن است وسیله‌ای را تأیید کند، اما بحث کیفیت را باید پیمانکار در نظر بگیرد، چرا که بهترین وسیله بازی ممکن است در زمان نصب، مجوز نگیرد، چرا که جانمایی و محیطی که وسیله در آن قرار می‌گیرد، نیز اهمیت دارد.

بازی با جان کودکان در زمین‌های بازی فاقد استاندارد

خط قرمز شهرداری بروجرد وسایل بازی است

صحبت‌های مدیر استاندارد لرستان در حالی بیان می‌شود که ایرج بابایی، سرپرست سازمان سیما فضای سبز شهرستان بروجرد هم در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بروجرد، نخستین‌شهر از لحاظ رتبه‌بندی در بحث وسایل بازی است، چرا که معتقد هستیم قبل از نصب ست‌های بازی تا کف‌پوش نصب نشود استاندارد نیست و اگر بچه‌ای سقوط کند، خسارت‌های جبران ناپذیری متوجه مردم خواهد شد.

وی می‌افزاید: چون با جان مردم سرکار داریم، علاوه بر کارهای اولیه واحدی در سازمان تشکیل دادیم به عنوان واحد ایمنی و یک کارشناس به عنوان مسئول واحد اوزان که حتی در زمستان که استفاده کمتری می‌شود از وسایل بازدید مستمر داریم و روی اینها نظارت می‌شود.

سرپرست سازمان سیما فضای سبز شهرستان بروجرد با اشاره به اینکه وسایل بازی به این دلیل که جنسشان پلی‌اتیلن است و بعد از خسارت کمتر قابل ترمیم هستند و باید جایگزین آنها را داشته باشیم، اضافه می‌کند: سعی شده است از هرکدام از قطعات به‌خصوص سرسره‌ها که احتمال شکستن آنها زیاد است، ذخیره داشته باشیم و در صورت امکان آنها را تعمیر کنیم.

بابایی ادامه می‌دهد: در بوستان‌های بروجرد حدود ۳۰ ست بازی استاندارد با کف‌پوش مناسب وجود دارد و در سال‌جاری نیز نزدیک ۸۰۰ متر مربع کفپوش گرانول به جهت استانداردسازی بوستان‌ها خریداری شده است و همچنین در سال‌جاری یک بوستان کودک هم در بروجرد راه‌اندازی شده است.

سرپرست سازمان سیما فضای سبز شهرستان بروجرد با بیان اینکه وسایل بازی کودکان تا زمانی که استاندارد نگیرند، حق کار به آنها نمی‌دهیم، می‌گوید: برق وسایل بازی را قطع و اجازه کار به پیمانکار نمی‌دهیم به گونه‌ای که بروجرد تنها شهری است که آن را به عنوان یک کارفرمای بد اخلاق می‌شناسند.

وی می‌افزاید: راه‌اندازی وسایل بازی در پارک فدک و پیست اسکیت در پارک کودک، بلوار بهشت و پارک رسالت در جنوب شهر بروجرد به دلیل اینکه شهروندان بروجردی از اسکیت استقبال می‌کنند از برنامه‌های در دستور کار این سازمان است.

زمین‌های بازی استاندارد باید چه شرایط و ویژگی‌هایی داشته باشند

سلیمان میرزاپور، کارشناس برنامه‌ریزی شهری در خصوص اینکه زمین‌های بازی استاندارد باید چه شرایط و ویژگی‌هایی داشته باشند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جانمایی و مکان‌یابی فضاهای بازی به بخش‌های مختلفی ازجمله پارک در مقیاس محله، پارک در مقیاس ناحیه شهری، پارک در مقیاس منطقه شهری و پارک در مقیاس کل شهر تقسیم می‌شود که بر اساس این تقسیم‌بندی ممکن است یک پارک فقط برای کودکان یک محله (پارک محله‌ای یا پارکی برای چند محله پارک ناحیه‌ای و یا برای چند ناحیه شهری (منطقه‌ای) باشد اما، زمانی یک پارک برای کل شهر طراحی می‌شود و کل شهر از آن پارک خدمات می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در بحث جانمایی باید به نکاتی از جمله بالا نبودن عرض معابر هم‌جوار فضای بازی، وجود عبور و مرور عابرین پیاده به منظور ارتقای امنیت، دسترسی به برخی خدمات مورد نیاز و هم‌جواری با کاربری‌های مرتبط با کودک توجه کرد، می‌افزاید: عرض معابر باید به گونه‌ای باشد که کودک به صورت پیاده و بدون عبور از عرض یک خیابان پرتردد بتواند به این پارک یا فضای بازی دسترسی داشته باشد، از طرفی پارک‌های کودک نباید نزدیک معابر یا شریان‌های اصلی شهر، توپوگرافی و شیب بالا باشد، این فضاها معمولاً باید حصارکشی شده یا فضاهای جدا از سایر قسمت‌های پارک باشند، نکته مهم‌تر اینکه در زمین بازی باید به این موارد توجه شود، گیاهانی که کاشته می‌شوند، تیغ‌دار یا دارای میوه‌های سمی نباشند و اگر قرار است حوضچه‌ای طراحی شود نباید عمق آن بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ سانت باشد و اگر آب به‌طور طبیعی در این فضاها وجود نداشته باشد باید حتماً حوضچه‌های مصنوعی ایجاد شود.

زمین‌های بازی لرستان شرایط و استانداردهای لازم را ندارند

کارشناس برنامه‌ریزی شهری با تأیید استاندارد نبودن زمین‌های بازی لرستان می‌گوید: اکثر پارک‌های استان در اراضی شیب‌دار (بعضاً نزدیک پرتگاه)، بدون حصار و در متراژ پایین ایجاد شده‌اند در این فضاها حجم عبورومرور خودرو زیاد است یا در اطراف آنها کاربری‌های ناسازگار وجود دارد، یعنی فضای کودک از بقیه گروه‌های سنی جدا نشده یا در برخی موارد کاربری‌های ناسازگار نزدیک این فضاهای بازی هستند.

وی با بیان اینکه فضاهای بازی کودک می‌تواند نزدیک کاربری‌های مرتبط با کودک از جمله فرهنگسراها، دبستان‌ها، جانمایی شوند تا نزدیک بازار محله خرید و فروش خودرو، می‌افزاید: در بحث جانمایی باید به سازگاری کاربری‌ها توجه کرد.

میرزاپور اضافه می‌کند: در بیشتر شهرهای لرستان خیلی از فضاها با برنامه‌ریزی قبلی ایجاد نشده است، یعنی در طرح تفصیلی متراژ وسیع‌تر و مکان مناسب‌تری در نظر گرفته شده بود اما این موضوع تحقق پیدا نکرد یا تغییر کاربری داد.

کد خبر 725660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.