رکوردزنی صنعت نفت در عرصه اقتصاد

صنعت نفت یکی از بزرگترین و موثرترین صنایع در جهان امروز است که ایران با بهره‌گیری از استعداد و توانایی‌های خود در استفاده درست توانسته است به رشد ۱۵ برابری در صنعت نفت دست پیدا کند، با این حال این صنعت با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه واردات و صادرات، همچنان با نواقصی همراه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صنعت نفت از مؤثرترین و بزرگترین صنایع در جهان به‌ویژه ایران است که بیش از ۱۱۰ سال از اکتشاف آن در کشور می‌گذرد، اقتصاد ایران تا حدود قابل توجهی به صادرات نفت وابسته است تا جایی که تقریباً ۵۰ درصد از درآمدهای ملی و حدود ۸۰ درصد از صادرات سالانه کشور به نفت و مشتقات آن وابسته است.

نفت که به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی جهان شناخته می‌شود، موتور رشد اقتصادی کشور بوده و در کنار گاز، نهاده ضروری تولید، پیش‌نیاز رشد شهرنشینی و متغیر کلیدی رشد تولید صنعتی در ایران است، پیشرفت اقتصادی ایران طی ۱۰۰ سال اخیر موجب افزایش قابل توجهی از مصرف این ماده شیمیایی گران‌بها شده است.

بررسی آمارهای اقتصادی ایران در دهه‌های مختلف نشان‌دهنده آن است که افزایش نفت و درآمدزایی آن در انتهای دهه ۸۰ تا ابتدای دهه ۹۰ به اوج خود رسیده است.

پیشرفت‌های اقتصادی به‌خصوص در حوزه نفت و انرژی برنامه‌های نیستند که به یک‌باره شکل گرفته باشند، بلکه با گذشت زمان و از دیرباز، بررسی‌های کارشناسی و به‌کارگیری نیروهای متخصص موجب رشد و ارتقای درآمد و صادرات شده است.

رکورد زنی صنعت نفت در عرصه اقتصاد

افزایش ۱۵ برابری رشد اقتصادی صنعت نفت

حال طبق گزارش منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی دولت سیزدهم، افزایش ۲۹ درصدی داشته و درآمد کشور از محل صادرات نفت در سال جاری ۱۷ میلیارد دلار افزایش یافته و رشد اقتصادی صنعت نفت کشور با افزایش چشمگیر ۱۵ برابری از ۱.۷ درصد در پاییز ۱۴۰۰ به ۲۵.۶ درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است، همچنین در این گزارش صادرات نفت کشور در سال جاری ۱.۶ میلیون بشکه ذکر شده است.

طبق این گزارش، صادرات نفتی کشور در سال جاری ۷۴ درصد و صادرات غیرنفتی ۴۵ درصد افزایش داشته‌اند که نشان‌دهنده افزایش صادرات نفتی کشور در سال جاری در مقایسه با سال‌های اخیر و صادرات غیرنفتی است، همچنین در بخش دیگری از این گزارش میزان تولید نفت با ۶۱ درصد افزایش از ۲.۱ میلیون بشکه به ۳.۴ میلیون بشکه در دولت سیزدهم، ذکر شده است.

سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اطلاعات مرکز آمار ایران، رشد اقتصاد نفتی کشور در سال ۱۴۰۲ را ۷.۵ درصد ذکر کرده که این نرخ رشد در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۳ درصد بوده است.

رکورد زنی صنعت نفت در عرصه اقتصاد

پیشرفت صنعت نفت با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و کارکنان این حوزه

حسن مرادی، کارشناس انرژی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح‌هایی که در گذشته وجود داشته و امروز آغاز به کار کرده است، یکی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت این حوزه بوده است؛ چرا که هیچ چیزی به یک‌باره اتفاق نخواهد افتاد، بلکه لازمه آن فراهم شدن مقدماتی است که در دولت‌های قبل انجام شده و امروز با مشارکت و همکاری کارکنان صنعت نفت، شرکت‌های داخلی، فرآوری و دانش‌بنیان به نتیجه مطلوب رسیده‌اند.

وی اضافه می‌کند: شرایط اقتصادی و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای صنعت از عوامل کمک‌کننده برای ایجاد این اتفاق و فضاها بوده‌اند، با توجه به نیاز مبرم به توسعه که بهترین عملکرد خود را در صنعت نفت، پتروشیمی و گاز نشان می‌دهد، واضح است که کشور در این حوزه می‌تواند به پیشرفت‌ها و رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کند.

کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: همکاری عوامل تأثیرگذار بر این موضوع به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت آن‌ها به سمت یافتن بهترین و کوتاه‌ترین راه‌های علمی موجب شده است کشور به مقاصد و اهداف خود برسد، پس با این وجود رخداد فعلی یک امر طبیع است که با طی کردن یک مسیر طولانی توانسته‌ایم در حال حاضر به این رشد و شکوفایی اقتصادی برسیم و در این حوزه سربلند باشیم.

سرمایه‌گذاری از عوامل چالشی دولت و سیستم‌های اجرایی کشور

مرادی در ارتباط با افزایش ۱۵ برابری رشد اقتصادی صنعت نفت می‌گوید: از عوامل کمک‌کننده و تأثیرگذار برای تحقق این موفقیت و اهداف آن می‌توان به شرکت‌های دانش‌بنیان، کارکنان شرکت نفت، پرسنل تحقیقاتی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

وی عنوان می‌کند: سرمایه‌گذاری یکی از مسائلی است که دولت به‌شدت از آن رنج می‌برد و موجب ایجاد وقفه در سیستم‌های اجرایی ما شده است؛ کشور نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری دارد و همان‌ط‌ور که در اخبار سراسری هم به این موضوع پرداخته شد و آماری که از سرمایه‌گذاری خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه شد، زمینه‌های خوبی در حال فراهم‌سازی است که طبق آمار ارائه شده روسیه در رتبه اول و پس از آن چین و ایرانیان مقیم خارج از کشور در ردیف چهارم قرار داشتند، بنابراین ما به سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیاز داریم و باید نوعی اطمینان‌سازی جهت هدر نرفتن و توقیف نشدن سرمایه آنان در ایران ایجاد شود.

رکورد زنی صنعت نفت در عرصه اقتصاد

ناکار آمدی بانک‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت 

مرادی ادامه می‌دهد: دولت باید با ایجاد فشار بیشتری بانک‌ها را به سمت صنعت به‌خصوص بخش انرژی و نفت متمایل کند تا بتوانیم در این زمینه موفقیت باشیم تا زمانی‌که بانک‌ها تمایل و گرایشی به سرمایه‌گذاری در این حوزه پیدا نکنند این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

وی در پایان عنوان می‌کند: شرایط سیاسی کشور به مرحله‌ای رسیده است که توانایی تعامل بیشتر با کشورهای خارجی را برای ایران فراهم کرده است، همچنین دولت باید به سمت موضوع کریدور شمال به جنوب با مشارکت و سرمایه‌گذاری چین و هندوستان در این بخش و سرمایه‌گذاری‌های دیگر از سوی کشورهای مانند قطر و امارات که آمادگی دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، گرایش پیدا کند و شرایط مشارکت آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند، سرمایه‌گذاری آن کشورها حتی با شرایطی که به ظاهر مور قبول ما نیست، موجب سود و آینده بهتر برای صنعت و کشور خواهد شد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اهمیت صنعت نفت و برخورداری ایران از این نعمت خدادادی باید برنامه و طرح‌های عملیاتی مفیدی از سوی دولت در جهت پیشرفت و تعاملات کشور ارائه شود، همچنین می‌دانیم سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این حوزه اهمیت بسیاری دارد پس لازم است دولت در به‌کارگیری بانک‌ها، اقدامات و سیاست‌های را در پیش بگیرد.

از آنجایی که کشورهای همسایه نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران تمایلاتی نشان داده‌اند پس می‌توانیم برای پیشبرد اهداف خود از سرمایه‌گذاری آنان هم استفاده کنیم، چرا که این صنعت یک صنعت رقابت‌پذیر است و ما نباید به این مقدار سود و پیشرفت خود اکتفا کنیم و باید هر لحظه و هر سال روی برنامه‌های خود در جهت پیشرفت بیشتر کشور و صنعت سرمایه‌گذاری وتمرکز داشته باشیم.

کد خبر 725582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.