جنگل‌های مازندران به حفاظت بیشتری نیاز دارند

استاندار مازندران با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم و قابل توجه بر این استان حفاظت از جنگل‌های هیرکانی است که مردم مازندران بسیار به آن توجه دارند، گفت: با وجود همه اقدامات در این دولت آن‌گونه از این جنگل‌ها حفاظت نمی‌شود و سودجویان برای نابودی آن گام برداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور ظهر امروز_چهاردهم بهمن_ در همایش بین‌المللی کنوانسیون تالاب‌ها هم‌زمان با گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها واقع در رامسر با بیان اینکه دوم فوریه ۱۹۷۱ در شهر رامسر معاهده بین‌المللی برای حافظت از تالاب‌ها تحت عنوان کنوانسیون رامسر به تصویب رسید، اظهار کرد: این شهر زیبای جهانی به عنوان عروس ایران به مرکز ثقل فعالیت‌های محیط زیستی قرار داد.

وی تصویب این معاهده را با امضای ۱۸ نماینده در رامسر مطرح کرد و افزود: در پی این پیمان دو هزار و ۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ هزار هکتار در ۱۷۱ کشور تحت پوشش قرار گرفته است.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه معاهده رامسر یکی از نخستین و قدیمی‌ترین موافقت‌نامه‌های بین‌المللی محیط زیستی کشور است، اظهار داشت: این پیمان موجب ترویج استفاده خردمندانه جهانی از تالاب‌ها شد و کشورهای بسیاری را ملزوم به تعیین و حفظ تالاب‌ها با اهمیت بین‌المللی و نظارت مردمی بر رفتار و اعمال کشورها کرد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم این معاهده گسترش نظارت مردمی و تشکیل سمن‌ها بوده است، افزود: شعار سال‌جاری اهمیت سلامت انسان بر تالاب‌ها است که اهداف مهم کنوانسیون تعیین ملی و مدیریت تالاب‌های دارای اهمیت بین‌المللی و استفاده بهینه عمومی است.

حسینی‌پور کنوانسیون رامسر را استفاده پایدار از تالاب‌ها به عنوان یک منبع بیان کرد و گفت: برای صیانت از تالاب‌ها با بستن آن روی انسان مطمئناً از بین خواهد رفت زیرا این مسئله موجب نبود نظارت انسانی بر روی این تالاب‌ها می‌شود.

نماینده دولت سیزدهم در مازندران با بیان اینکه حضور انسان‌ها با رعایت اصول قوانین طبیعت‌گردی قطعأ می‌تواند در ارتقای این تالاب‌ها به استان کمک کند، عنوان کرد: برگزاری این همایش موجب آشتی و نجات تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ویژه مازندران شود.

وی یکی از مزایای حفاظت از این تالاب‌ها را تأثیرگذاری بر زیست بوم و تقویت اکوسیستم کشور مطرح کرد و گفت: حضور گردشگران خارجی و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه، ذخیره‌سازی آب، جلوگیری از گردوغبار، تخلیه آب‌های زیرزمینی، پالایش آلاینده‌های آب مناطق از دیگر مزایای صیانت از تالاب‌ها است.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم و قابل توجه بر این استان حفاظت از جنگل‌های هیرکانی است که مردم مازندران بسیار به آن توجه دارند، یادآور شد: با وجود همه اقدامات در این دولت آن‌گونه از این جنگل‌ها حفاظت نمی‌شود و سودجویان به نابودی آن گام برداشته‌اند.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه باید با تدابیر بازدارنده و کاربرد شیوه‌های نوین در حوزه‌های مدیریتی و دستیابی به توسعه پایدار نسبت به حفاظت و احیای تالاب‌ها اقدام شود، اظهار داشت: تمام آب‌بندان‌های استان قابلیت ایجاد تالاب را دارند که نیاز به تلاش همه مدیران ذی‌صلاح است تا سالانه شاهد وجود پرندگان مهاجر شویم.

کد خبر 725223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.