آخرین آمار مالاریا از ابتدای ۲۰۲۴ در مناطق تحت تاثیر / به حداقل رسیدن مالاریا در ایران

مالاریا به عنوان یک بیماری حاد و مزمن انگلی یکی از مهم‌ترین مسائل بهداشتی کشورها به‌خصوص کشورهای مناطق گرمسیری است و حمایت از پیشگیری، درمان و مبارزه با آن در سراسر جهان در دستور کار بوده تا آنجا که در دستور کار داشتن برنامه‌های کنترل مالاریا در ایران منجر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انتقال انگلی تک‌یاخته تحت عنوان پلاسمودیوم به خون انسان منجر به بروز یک بیماری تحت عنوان «مالاریا» می‌شود، علائمی از جمله احساس ناخوشی و تهوع شدید، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، درد عضلانی و خستگی مفرط، تب بالا و لرز را به همراه دارد و تمام مسئولان بهداشت جهانی در تلاش هستند تا میزان بروز مالاریا را در سراسر جهان کاهش دهند.

علائم بیماری مالاریا به‌طور معمول در طول چند هفته پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده بروز می‌کند، اما بعضی از انواع انگل‌های مالاریا می‌توانند تا یک سال به صورت نهفته در بدن فرد باقی بماند، ابتلاء به این بیماری می‌تواند موجب مرگ‌ومیر شود و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می‌زند که ۹۱ درصد از موارد مرگ‌میرهای ناشی از مالاریا در آفریقا رخ می‌دهد.

بر اساس آخرین گزارشات ارائه شده، در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴۱ میلیون مورد ابتلاء به مالاریا گزارش و از این تعداد، بیش از ۶۲ هزار مورد منجر به مرگ شده است، بیماری مالاریا در مناطق دارای آب و هوای معتدل شایع نیست، اما در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر رایج است و کودکان خردسال (با سن کمتر از پنج سال) ساکن در آفریقا، بیشترین قربانیان این بیماری را به خود اختصاص می‌دهند.

بیماری مالاریا از طریق نیش پشه آنوفل آلوده به انسان منتقل می‌شود و علائم آن به طور معمول در عرض یک ماه بروز می‌کند و سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد موارد ابتلاء به مالاریا در اتیوپی با ۳۲۸ هزار و ۸۸۱ مورد جدید گزارش شده از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴)، همچنان در حال افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، طی تاریخ یکم تا بیست‌وهشتم ژانویه، ۸۴ مورد مرگ بر اثر این بیماری در سراسر این کشور آفریقای شرقی گزارش شده است و شرکای بهداشتی این سازمان در حال بسیج منابع برای حمایت از پیشگیری، درمان و مبارزه با مالاریا در سراسر این کشور هستند.

در ماه نوامبر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد اتیوپی، دومین کشور پرجمعیت آفریقا، بیشترین تعداد موارد مالاریا را در حداقل هفت سال گذشته ثبت کرده است؛ مالاریا در اتیوپی بومی است.

آخرین آمار مالاریا از ابتدای ۲۰۲۴ در مناطق تحت تاثیر / به حداقل رسیدن مالاریا در ایران

جلوگیری از انتقال بومی بیماری مالاریا در ایران

تیرماه ۱۴۰۲، رضا فدایی، مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیماری مالاریا، از گروه بیماری‌های انگلی است که در پی انتقال انگل‌های پلاسمودیوم (انگل مالاریا) به بدن انسان، ایجاد بیماری و تب و لرز می‌کند و عامل انتقال این بیماری، پشه‌هایی معروف به پشه‌های آنوفل هستند.

وی با بیان اینکه هنگامی که فرد توسط پشه‌های آنوفل حاوی انگل مورد گزش قرار گیرد، انگل وارد خون فرد و منجر به ابتلاء به بیماری مالاریا می‌شود، افزود: بعضی از مناطق که پشه‌های آنوفل آنها حاوی انگل هستند، مالاریاخیز محسوب می‌شوند و مورد گزش قرار گرفتن در این مناطق، از منظر ایجاد بیماری خطرناک است.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: چندین دهه پیش و در برهه‌ای از زمان، تمام کشور ایران درگیر بیماری مالاریا بود، اما با توجه به انجام فعالیت‌های بسیار گسترده سیستم بهداشتی در مناطق مختلف و استفاده از روش‌های کنترلی، در حال حاضر بیماری مالاریا در سطح کشور به صورت بومی منتقل نمی‌شود.

ابتلای ۲۲۰ میلیون نفر و‏‬ فوت سالانه ۶۰۰ هزار نفر در جهان در پی ابتلاء به مالاریا

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر منطقه‌ای در کشور وجود ندارد که حضور در آن با احتمال ابتلاء به بیماری مالاریا همراه باشد، ادامه داد: موارد گزارش‌شده از ابتلاء به بیماری مالاریا در کشور، مربوط به افرادی است که به کشورهای شرقی از جمله افغانستان و پاکستان مسافرت کرده و در سایر مناطق مبتلا به بیماری مالاریا شده‌اند، اما بیماری آنها در کشور تشخیص داده شده است.

فدایی با بیان اینکه نشانه اصلی ابتلاء به بیماری مالاریا، تب و لرز است، گفت: در صورت ورود انگل مالاریا به خون یک انسان، تب و لرز ایجاد می‌شود که این علائم می‌تواند به طول بینجامد. نفوذ انگل مالاریا به رگ‌های خونی مغز می‌تواند خطرناک باشد و در گذشته نیز شاهد رخداد موارد مرگ‌و میر مربوط به مالاریا بوده‌ایم.

وی با اشاره به آمار ابتلاء به بیماری مالاریا در جهان اضافه کرد: در حال حاضر به صورت سالانه در سراسر جهان بیش از ۲۲۰ میلیون نفر به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند و حدود ۶۰۰ هزار نفر در سال، در پی ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

در مسیر «ابتلای صفر» بیماری مالاریا

به حداقل رسیدن خطر ابتلاء به بیماری مالاریا در ایران

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر اینکه در دستور کار داشتن برنامه‌های کنترل مالاریا در ایران منجر شده است که خطر ابتلاء به این بیماری در کشور به حداقل برسد، اظهار کرد: افرادی که قصد سفر به مناطق مالاریاخیز سراسر جهان را دارند، بهتر است پیش از سفر به مرکز بهداشت محل سکونت خود مراجعه و توصیه‌های لازم را دریافت کنند تا در جریان سفر به این بیماری مبتلا نشوند.

وی با بیان اینکه تنها راه قابل توجه انتقال بیماری مالاریا گزش پشه است، افزود: در صورتی که پشه آنوفل در ابتدا فرد مبتلا به بیماری مالاریا را مورد گزش قرار دهد و سپس فرد سالمی را نیز مورد گزش قرار دهد، فرد سالم به بیماری مالاریا مبتلا خواهد شد.

فدایی با بیان اینکه این بیماری از طریق تنفس و سایر ارتباطات روزانه افراد منتقل نخواهد شد، تصریح کرد: افرادی که از سفر بازمی‌گردند، در صورت داشتن علائم این بیماری، به منظور بهبود خود و جلوگیری از انتقال بیماری توسط گزش پشه به سایر افراد، باید مورد آزمایش قرار گیرند.

حذف‬ مالاریا‬ از‬ اصفهان / ‏‬ ‏تشخیص ۳۵ مورد ابتلاء به مالاریا

وی با بیان اینکه در صورتی که مبتلایان بیماری مالاریا تشخیص داده و درمان شوند، هیچ عارضه‌ای در آینده متوجه آنها نخواهد بود، ادامه داد: بیش از ۳۰ سال است که مالاریا در استان اصفهان حذف شده است و تمام موارد ثبت‌شده از ابتلاء به این بیماری، از سایر کشورها وارد شده است.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر اینکه انتقال محلی مالاریا در منطقه اصفهان صورت نمی‌گیرد، گفت: با توجه به افزایش حضور تبعه‌های افغانستان در کشور در طول سال گذشته، حدود ۳۵ مورد ابتلاء به بیماری مالاریا در استان اصفهان به ثبت رسیده است که این بیماران در کشور خود به این بیماری مبتلا شده‌اند، اما بیماری آنها در ایران تشخیص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه ابتلاء به بیماری مالاریا برای کودکان و در دوران بارداری می‌تواند خطرناک‌تر باشد و نیازمند مراقبت‌های بیشتری خواهد بود، خاطرنشان کرد: نقش بیماری‌های زمینه‌ای در تشدید بیماری مالاریا مانند سایر بیماری‌ها از جمله کرونا، قابل توجه نیست.

کد خبر 725213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.