توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشاورزی در استان اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: افزایش تعداد فناوران، شرکت‌ها و هسته‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشاورزی را گسترش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، کمال شهبازی صبح امروز _شنبه چهاردهم بهمن_ در جمع پژوهشگران اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشاورزی از حالت سنتی به دانش‌بنیان تبدیل شود، باید زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی را گسترش دهیم و این امر مستلزم افزایش تعداد فن‌آوران، شرکت‌ها و هسته‌های مختلف در بخش کشاورزی است.

وی افزود: آنچه رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت دانش‌بنیان شدن کشاورزی مطرح می‌کنند، یک واقعیت محض است و باید باور کنیم اگر بخواهیم کشاورزی را به همین شکل سنتی دنبال کنیم، هم در تأمین نیازهای اساسی دچار مشکل خواهیم بود و هم فاصله‌مان با سایر کشورها بیشتر می‌شود.

شهبازی گفت: برای دانش‌بنیان شدن کشاورزی، باید دستاوردهای علمی و فناوری‌های نوین موجود در کشور به دست کشاورزان برسد تا مورد استفاده قرار دهند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: بخش کشاورزی ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است و ۹۵ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور، ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی، تولیدکننده حدود ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، حدود ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال در کشور است.

وی افزود: اما با وجود این سهم بخش کشاورزی از هسته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۶ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است.

شهبازی ادامه داد: دلیل پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی توان پایین شرکت‌ها و واحدهای فن‌آور در رقابت با سایر بخش‌های اقتصادی، بالاتر بودن ریسک در این بخش و پایین بودن سطح آگاهی و سواد بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

وی در تشریح عملکرد مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی مستقر در مرکز اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان اردبیل طی تفاهم‌نامه مشترک با پارک علم و فناوری استان اردبیل در سال ۱۳۹۶ ایجاد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: در طی این مدت سه شرکت دانش‌بنیان، ۱۱ شرکت فناور و ۲۵ هسته فن‌آور در طی ۱۱ جلسه شورای فناوری جذب و در ساختمان‌های مرکز و ایستگاه‌ها مستقر شده‌اند.

معرفی ۳ رقم مقاوم به خشکی و پرمحصول و پنج لاین گندم در مرحله نام‌گذاری

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: در طی این مدت یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز علاوه بر معرفی سه رقم مقاوم به خشکی و پرمحصول (ارقام سالار، آذران و پیام) پنج لاین گندم را نیز در مرحله پیشرفته و نام‌گذاری قرار داده است و دیگر شرکت‌های مستقر نیز به چندین پروتکل در زمینه تولید مینی تیوبر و تکثیر پایه‌های رویشی درختان میوه و گیاهان دارویی دست پیدا کرده‌اند.

شهبازی بیان کرد: تاکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق پژوهش و نوآوری استان اردبیل در اختیار فناوران مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور اردبیل قرار گرفته است.

تولید ۱۲ گونه پایه رویشی مقاوم از طریق کشت بافت

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز با اخذ مجوز تولید ۱۲ گونه پایه رویشی مقاوم به خشکی، آفات و بیماری درختان میوه از طریق بیوتکنولوژی و کشت بافت در حال تکثیر و تولید در آزمایشگاه و گلخانه این مرکز است.

وی افزود: این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ هزار اصله پایه رویشی تولید کرده است که می‌توان روی انواع ارقام گلابی، شلیل، بادام درختی و گیلاس پیوند زد.

شهبازی افزود: مرکز رشد واحدهای فن‌آور مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل آمادگی دارد برای جذب و پذیرش فن‌آوران در رشته‌های مختلف کشاورزی، قسمتی از عرصه و اعیان خود را به‌صورت مشارکتی یا استیجاری برای تولید محصولات فناورانه در سطح استان به متقاضیان تحویل دهد.

کد خبر 725140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.