هفته کاری ۴ روزه در کدام کشورها اجرا می‌شود؟

هفته کاری چهار روزه، پس از دوران شیوع کرونا از استقبال بالایی برخوردار شد به‌طوری‌ که بعضی از کشورهای جهان نظیر آلمان، بلژیک، انگلیس، آمریکا، کانادا، ژاپن، سوئد و فنلاند به‌طور جدی در حال آزمایش اجرایی کردن آن در سطح کلان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گفت‌وگوهای مربوط به چهار روز کاری در هفته برای اولین بار با همه‌گیری کووید -۱۹ آغاز شد و کارگران و کارفرمایان در مورد اهمیت انعطاف‌پذیری و مزایای تعداد روز حاضر در محل کار تجدید نظر کردند. بر اساس این طرح کارمندان چهار روز در هفته کار می‌کنند، در حالی که حقوق و مزایای یکسانی دریافت می‌کنند.

طرفداران هفته کاری چهار روزه بر این باور هستند که این طرح بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهد و تعادل بین کار و زندگی را فراهم می‌کند.

اتحادیه‌های کارگری در سراسر اروپا از دولت‌ها می‌خواهند که هفته کاری چهار روزه را اجرا کنند، اما کدام کشورها این ایده را پذیرفته‌اند؟

بلژیک

بلژیک اولین کشور اروپایی بود که برای یک هفته چهار روزه قانون وضع کرد. در فوریه ۲۰۲۲، کارمندان بلژیکی حق انجام یک هفته کاری کامل را در چهار روز به جای پنج روز معمول بدون از دست دادن حقوق به دست آوردند. اما این به این معنا نیست که کمتر کار می‌کنند، بلکه ساعات کاری خود را در روزهای دیگر پراکنده می‌کنند.

آلمان

آلمان در حال حاضر میزبان یکی از کوتاه‌ترین میانگین هفته‌های کاری در اروپا است. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، میانگین کار در هفته ۳۴.۲ ساعت است. با این حال، اتحادیه‌های کارگری خواستار کاهش بیشتر ساعات کار شده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد که به خواسته خود خواهند رسید.

از یکم فوریه، ۴۵ سازمان در آلمان آزمایش چهار روز کاری هفته را در طرح آزمایشی آغاز کردند که در مجموع شش ماه به طول خواهد انجامید. این ابتکار که فقط شرکت‌هایی را شامل می‌شود که کارشان می‌تواند با یک هفته کاری کوتاه‌تر سازگار شود. بر اساس یک نظرسنجی، ۷۱ درصد از افرادی که در آلمان کار می‌کنند، تمایل دارند تنها چهار روز در هفته کار کنند. اکثریت قابل توجهی (۷۵ درصد) معتقدند که یک هفته چهار روزه برای کارمندان مطلوب است. تقریباً نیمی از کارفرمایان (۴۶ درصد) گفتند که آزمایش یک هفته چهار روزه در محیط کار خود را «امکان‌پذیر» می‌دانند.

هفته کاری ۴ روزه در کدام کشورها اجرا می‌شود؟

پرتغال

به دنبال موفقیت برنامه‌های آزمایشی هفته کاری چهار روزه در این قاره، تعدادی از سازمان‌های پرتغال نیز به این طرح وارد شده‌اند. بر اساس طرح موسوم به (۱۰۰:۸۰:۱۰۰) پرتغال، انتظار می‌رود اداره‌های شرکت‌کننده در ازای تعهد به حفظ صددرصد بهره‌وری و حقوق، ۸۰ درصد زمان را به کار اختصاص دهند. در این کشور، ۷۲ درصد از افراد بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند.

بریتانیا

شرکت‌هایی در بریتانیا که آزمایش شش‌ماهه هفته کاری چهار روزه را اجرا کردند، پس از تمجید این طرح، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای دائمی کردن هفته کاری کوتاه‌تر هستند.

در کشورهای سوئد، فنلاند، اسکاتلند ژاپن، کانادا و آمریکا نیز این طرح در بعضی از سازمان‌ها در حال اجرا است تا پس از کسب نتایج قابل اطمینان در مورد روند اجرایی شدن آن در سطح گسترده تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 725087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.