آمریکا دیگر «گزینه روی میز» ندارد!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه چهاردهم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حرکت شتابان هرمزگان در مسیر توسعه» نوشت: سفر دو روزه هیأت دولت برای استان هرمزگان و مردمش، پر خیر و برکت بود؛ سفری که شمار طرح‌های افتتاح شده و مصوبات در حوزه‌های مختلف، بیانگر روند درست این استان به سمت توسعه و آبادانی است. احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، بهره‌برداری از ۱۵۷ طرح جدید در حوزه صنعت و انرژی، اهدای ۱۴ هزار واحد مسکونی و ۱۱ هزار قطعه زمین در قالب نهضت ملی مسکن و رونق صیادی در استان پس از تعلیق ۲۰ ساله، و بهره‌برداری از ۳۲ طرح بهداشتی-درمانی، همگی مؤید یک واقعیت است: حرکت شتابان هرمزگان به سمت توسعه در دولت سیزدهم.

این آمارها را باید در کنار واقعیتی گذاشت که معاون اجرایی رئیس‌جمهور از آن خبر داد. به گفته محسن منصوری، «بعد از سفر نخست آیت‌الله رئیسی به هرمزگان، نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد تومان منابع وارد این استان شده، که از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بوده است.» وی اضافه کرد که «صددرصد تعهدات تسهیلاتی و اقتصادی از مصوبات سفر اول دولت به هرمزگان اجرایی و عملیاتی شده است.» حالا، هرمزگان ثمرات این نگاه ویژه دولت را برداشت می‌کند؛ ثمراتی که البته در هر سفر استانی، شامل استان‌ها و مناطق دیگر کشور نیز می‌شود.

آمریکا دیگر «گزینه روی میز» ندارد!

روزنامه کیهان در بخش یادداشت روز خود با تیتر «ببر کاغذی» نوشت: «نوری در انتهای تونل نیست» این توصیف جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وضعیت ناامیدکننده اوکراین پس از حدود دو سال جنگ است. آقای بورل که در مجمع سرمایه‌گذاران اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی سخن می‌گفت به تحریم‌های اعمال شده بر روسیه در حمایت از اوکراین نیز اشاره کرد: «با وجود به‌کار گرفتن همه توانمان برای کمک به اوکراین، تحریم‌ها [علیه روسیه] تا حد زیادی در دستیابی به اهداف خود شکست خورده است.» طبق آمار مؤسسه اقتصاد جهانی کیل (Kiel Institute for the World Economy) تا ۳۱ جولای ۲۰۲۳ (۹ مرداد ۱۴۰۲) آمریکا بیش از ۷۶ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین ارائه کرده که بیش از ۴۶ میلیارد دلار آن کمک نظامی بوده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین تاکنون بیش از دو برابر بودجه ناسا (NASA) بوده است. همزمان کشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس نیز همسو با ایالات متحده و به رهبری آن کمک‌های مالی هنگفتی به اوکراین ارائه کرده‌اند. آلمان با بیش از ۲۰ میلیارد دلار و انگلستان با بیش از ۱۵ میلیارد دلار کمک مالی، در صدر کشورهای اروپایی کمک‌کننده به اوکراین قرار دارند. برخلاف این هزینه‌های گزاف اما نتیجه در میدان نبرد کاملاً برعکس رقم خورده است. اوکراین تاکنون حدود ۲۰ درصد خاک خود را از دست داده و ضدحمله‌ای که برای بازپس‌گیری بخشی از خاک خود وعده‌اش را داده بودند؛ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

آمریکا دیگر «گزینه روی میز» ندارد!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا دیگر گزینه روی میز ندارد!» نوشت: عصبانیت اپوزیسیون انقلاب و نظام اسلامی از اینکه درست در شب دهه فجر امسال، امریکایی‌ها برای نخستین‌بار در بیانیه‌های تهدیدآمیز خود علیه ایران از «همه گزینه‌ها روی میز است» استفاده نکردند، نشان می‌دهد با اینکه از آغاز انقلاب، هیچ‌گاه همه گزینه‌ها علیه ایران «به‌واقع» روی میز آمریکا نبود، که اگر بود، انقلاب اینجایی که اکنون ایستاده است، نایستاده بود، اما دشمنان ایران به همین پروپاگاندای لفظی آمریکا نیز بسیار دل بسته بودند و حذف آن از ادبیات آمریکا برایشان گران تمام شده است. آمریکا البته حفظ آبرو کرده و با تغییر در بیانیه‌نویسی خود، برای مخاطب حداقل شعور را قائل شده است، زیرا در شرایطی که هر روز یکی از ناوهای امریکایی و انگلیسی با موشک‌های یمنی در منطقه استراتژیک دریای سرخ متوقف می‌شود، سخن گفتن از «همه گزینه‌ها روی میز است» خنده‌دار به نظر می‌رسد. آمریکا اکنون به اعتراف رئیس سازمان سیا از «برتری بلامنازع» تاریخی خود عدول کرده و بیشتر با ایجاد کانال‌های واسط از جبهه مقاومت پرسش می‌کند که «چه گزینه‌هایی روی میز دارید؟!» این تغییر بزرگ در آستانه دهه فجری دیگر، قطعاً پیام مستقیمی برای دنیا دارد.

آمریکا دیگر «گزینه روی میز» ندارد!

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به گفت‌وگو با خیرالله تقیانی‌پور درباره اولین فیلم سینمایی‌اش پرداخت و با تیتر «هیجان در قلب رقه» نوشت: ‬ در حالی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به سومین روز خود رسیده است که کاخ جشنواره امروز ۱۴ بهمن میزبان فیلم سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور است؛ کارگردانی که نخستین فیلم سینمایی خود را با موضوع جنگ علیه تروریسم با رگه‌های عاشقانه ساخته است. تقیانی‌پور پیش از تولید نخستین فیلم سینمایی خود، سریال‌های «نجلا ۱ و ۲» و «ترور» را کارگردانی کرده بود. از طرفی او سال‌ها به عنوان کارگردان تئاتر در جشنواره‌های تئاتر فجر جوایز بسیاری را کسب کرده و همواره خود را از خانواده تئاتر دانسته است. «صورت و سیرت»، «فریاد خاموش خاطره»، ‏‎ «شب عروسی»، ‏‎ «آخرین پست شب یلدا»، «فردا روز دیگریست‌» «کلنل» و «تعبیر یک رؤیا» از جمله آثار شاخص این کارگردان در حوزه تئاتر است.

فیلم «قلب رقه» همان‌طور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصربه‌فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد. رقه از شهرهای کشور سوریه و مرکز استان رقه است که در شمال شرق سوریه در ساحل فرات قرار دارد. رقه ۳ سال (از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) پایتخت داعش بود.

آمریکا دیگر «گزینه روی میز» ندارد!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کوچ اجباری از تهران» به محدودیت‌های ساخت خانه در طرح جامع پایتخت پرداخت و نوشت: بیش از ۱۵ سال از زمان تصویب طرح جامع می‌گذرد و حالا صحبت از بازنگری و تهیه برنامه دوم شهر تهران به گوش می‌رسد. به گفته منتقدان این طرح برنامه ریزان طرح جامع برای کنترل جمعیت شهر، سیاست‌های انقباضی درباره مسکن شهری تدوین کردند. امیر منصوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده نظر، در نشستی با عنوان موانع سیاستی رونق تولید مسکن در تهران گفت: ما با مسائل مختلفی در شهر تهران مواجه هستیم که برنامه اصلی مدیریت شهری باید به آنها پاسخ می‌داد؛ در حالی که وضعیت حساس و مشکلات شهر تهران در مسائل مختلف نظر ما را به این سوال جلب می‌کند که چرا برنامه‌ها و سیاست‌های کلان شهری ما تا به امروز موفق به حل این مسائل نشده‌اند؟ می‌خواهیم بدانیم در تهران، مقوله مسکن با چه موانعی رو به رو است. زمانی که طرح جامع تهران تدوین شد، در یکی از خبرگزاری‌ها سلسله نشست‌هایی برگزار کردیم و آن سند را از زوایای مختلف از جمله زاویه مسکن نقد کردیم. بعد سال‌ها که محتوای آن جلسات را مطالعه می‌کردم، دریافتم که چقدر مسائل امروز ما به آن روزها شبیه است و اگر مدیران ما به نکاتی که در آن سال‌ها مطرح شده بود، اعتنا می‌کردند، اکنون خیلی جلوتر بودیم.

آمریکا دیگر «گزینه روی میز» ندارد!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پابندهای بخش‌خصوصی» نوشت: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، حوزه فعالیت اقتصاد بخش خصوصی و بخش دولتی مشخص است. وقتی زمین مساعد برای حضور بخش خصوصی فراهم باشد، بخش دولتی عموماً شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی مهیا می‌کند تا اهداف خود را دنبال کند؛ اما اگر زمین برای حضور بخش خصوصی فعال نباشد، خود شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی وارد بازی می‌شوند و به رقیبی برای شرکت‌های خصوصی تبدیل می‌شوند. اما چه عواملی باعث شده است که زمین بازی برای بنگاه‌های خصوصی آماده نباشد؟ می‌توان از چند عامل بنیادی نام برد که به مثابه پابند عمل می‌کنند و مانع حرکت این بازیگران اصلی اقتصاد می‌شوند. موضوع نخست نبود ثبات اقتصاد کلان و پیش‌بینی ناپذیری متغیرهای کلیدی اقتصاد است. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به دنبال یک فضای قابل پیش‌بینی هستند تا فعالیت‌های خود را توسعه دهند اما ریسک‌های غیرقابل پیش‌بینی، باعث فرار این سرمایه‌گذاران می‌شود.

آمریکا دیگر «گزینه روی میز» ندارد!

کد خبر 725048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.