هوای اصفهان ۱۰ درجه سردتر می‌شود/ طوفان لحظه‌ای و بارش برف در راه است

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی و زرد از ورود سامانه ناپایدارها و بارش برف و کاهش نسبی میانگین دما بین پنج تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و یخبندان خبر داد.

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر ورود سامانه بارشی از بعدازظهر امروز و فعالیت آن تا پایان فردا در سطح استان است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی در بیشتر مناطق به صورت قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر و ابتدا در نواحی غربی و شمالی استان بارش برف و باران و از شب در سایر نواحی با شدت کمتر بارش و مه‌آلودگی و تندباد لحظه‌ای به ویژه روز جمعه پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: هشدار سطح زرد شماره‌های ۷۰ و ۷۱ درباره بارش، تندباد لحظه‌ای و کاهش محسوس دما در سطح استان و هشدار شماره ۲۷ سطح نارنجی در خصوص بارش در نواحی غربی و شمالی صادر شده است.

وی درباره هشدار هواشناسی زرد با ورود سامانه ناپایدار از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت جمعه، سیزدهم بهمن، در استان اصفهان تصریح کرد: فعالیت این سامانه مناطق غرب، شمال غرب و جنوب با بارش برف، کولاک موقتی برف، لغزندگی و یخبندان معابر، وزش باد نسبتاً شدید، مه آلودگی و کاهش دید همراه است.

معتمدی با اشاره به فعالیت سامانه مذکور به صورت بارش پراکنده باران و برف، مه‌آلودگی و تندباد لحظه‌ای در سایر مناطق استان، گفت: در این مدت تمام نواحی به ویژه نواحی غربی، جنوبی شمال غرب، اسلام‌آباد موگویی، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، فریدن (داران)، دهاقان، سمیرم، فریدونشهر، گلپایگان، شاهین‌شهر و میمه، آران و بیدگل و ارنفاعات شمالی پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: لغزندگی در سطح جاده‌ها و گردنه‌ها کوهستانی به سبب بارش برف، اختلال در تردد، احتمال کولاک برف موقتی به صورت محدود، مه آلودگی، کاهش دید، آب گرفتگی معابر، تنش دمایی در سالن‌های دامداری مرغداری و گلخانه‌ها از اثرات مخاطرات این سامانه است.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: احتیاط در سفرهای بین‌شهری و استانی، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و گردشگری، اتخاذ تدابیر کنترل دما در صنعت کشاورزی، مدیریت عشایر، آمادگی لازم راهداری و تجهیز به وسایل زمستانی توصیه می‌شود.

وی درباره صدور هشدار زرد با فعالیت سامانه نخست وزش باد شدید، پیش از ظهر فردا تا پایان وقت فردا در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه با وزش باد شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای، خیزش گردوخاک موقتی، کاهش دید در مناطق مستعد اصفهان، دهاقان، برخوار (دولت‌آباد)، لنجان، سمیرم، شهرضا، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مورچه خورت، نائین، نجف‌آباد، ورزنه و فرودگاه اصفهان همراه است.

معتمدی، آسیب به صنعت کشاورزی، امکان اختلال در تردد محورهای مواصلاتی در نیمه جنوب و شرق استان، امکان آسیب به بستری شهری و روستای را از اثرات مخاطرات سامانه مذکور دانست و ادامه داد: استحکام سازه‌های موقت و انجام تدابیر پیشگیرانه توصیه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت سامانه دوم با کاهش نسبی میانگین دما بین پنج تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و یخبندان گفت: فعالیت این سامانه از اوایل فردا تا پایان اوایل روز یکشنبه، پانزدهم بهمن، در تمام مناطق استان به ویژه غربی و ارتفاعات اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، اسلام‌آباد موگویی، انارک، بادرود، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، چوپانان، خمینی‌شهر، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن (داران)، دهاقان، دهق، برخوار (دولت‌آباد)، لنجان، زواره، سمیرم، شهرضا، صنعتی اصفهان، فرودگاه اصفهان، فریدونشهر، فلاورجان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، گلپایگان، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، نطنز و ورزنه پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان با بیان اینکه خسارت به صنعت کشاورزی، افزایش قابل توجه مصرف حامل‌های انرژی (برق و گاز) را اثر مخاطره سامانه دوم برشمرد و اظهار کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی، کنترل دمای گلخانه‌ها و مراغداری‌ها، اتخاذ تدابیر برای پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی توصیه می‌شود.

وی درباره صدور هشدار سطح نارنجی با ورود سامانه بارش برف از امشب تا پایان اوایل روز شنبه، چهاردهم بهمن، در بعضی از نقاط استان اصفهان افزود: فعالیت این سامانه با بارش برف، وزش باد شدید موقتی، کاهش محسوس دما، رخداد مه، شکل‌گیری کولاک برف همراه است.

معتمدی تصریح کرد: طی این مدت شهرستان‌های بویین میاندشت، چادگان، خوانسار، فریدن (داران)، سمیرم، فریدونشهر، کاشان، گلپایگان، شاهین‌شهر و میمه، نطنز، مناطق غرب، جنوب و شمالی استان مستعد بارش برف است.

وی ادامه داد: پرهیز از سفرهای غیرضروری، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، همراه داشتن تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دما از فردا در سطح استان بین پنج تا ۱۰ درجه کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۱۲ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بادرود با بیشینه دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد و فریدونشهر با دمای ۶- درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق استان هستند.

کد خبر 724813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.