اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

با وجود تمایل شهرها به روش‌های حمل‌ونقل جایگزین ماشین، هنوز وجود گاراژهای پارکینگ نیاز اصلی بسیاری از شهرها برای جلوگیری از ازدحام خودرو در سطح خیابان‌ها است و ایجاد فضایی که علاوه بر محل پارکینگ، سایر فعالیت‌های شهری را امکان‌پذیر سازد چالش امروز متخصصان معماری و شهرسازی است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، درحالی‌که بیشتر شهرها در سراسر جهان به دنبال پیاده‌سازی روش‌های حمل‌ونقل پایدارتر و سازگار با محیط زیست هستند و عادات جدید جابجایی در شهر را در بین ساکنان خود تشویق می‌کنند، استفاده از خودرو همچنان ادامه دارد و فضاهای پارک قابل‌توجهی را در مراکز شهری اشغال می‌کند. یافتن راهی برای یکپارچه‌سازی این کاربری‌ها، فراهم کردن فضاهای جدید برای شهروندان و بهره‌برداری از امکانات آن‌ها برای اهداف اکولوژیکی، تولیدی و دیگر فعالیت‌ها، چالشی است که بسیاری از متخصصان معماری و شهرسازی با آن مواجه هستند.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دلایلی دیگر وجود دارند که بر تعیین کاربری‌هایی که یک فضا بر اساس نیازهای جمعیت و فعالیتی که در آن اجرا می‌شود، تأثیر می‌گذارد. درک نقش تأسیسات پارکینگ در شهر و پویایی فضای اطراف آنها بخشی از فرآیند طراحی و تصمیم‌گیری متخصصانی است که نحوه برنامه‌ریزی و سازماندهی این فضاها را برای دستیابی به رفاه و آسایش کاربران آنها تعیین می‌کنند. فراتر از جنبه‌های فنی، ترافیکی و عملکردی که باید هنگام طراحی پارکینگ‌ها در نظر گرفته شود، فرایند ترکیب با مکان‌های تجمع، اوقات فراغت و فضاهای تفریحی عمومی نیز باید در نظر گرفته شود تا از آنها برای استفاده مجدد در منطقه بهره برداری شود و به عنوان اقدامی برای سازگاری با طبیعت و کاهش تأثیر بر محیط زیست انجام شود.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

استفاده از پشت‌بام به‌عنوان فضاهای عمومی

در شهرهای سراسر جهان می‌توان موارد مختلفی را یافت که از سقف پارکینگ‌ها برای پروژه‌هایی استفاده می‌شود که به‌عنوان فضای عمومی عمل می‌کنند. این پروژه‌ها بسیاری کاربری‌ها را از فضایی برای فعالیت‌های تفریحی گرفته تا محلی برای پیوند با طبیعت در بر می‌گیرند که در ادامه با چند نمونه از آنها آشنا می‌شویم.

پارکینگ Huertas de Caldes | اسپانیا

طرح بام این پارکینگ که به شکل باغ‌های میوه است ویژگی توپوگرافی این منطقه را برجسته می‌کند. تاریخ شکل‌گیری باغ‌های این منطقه به فرسایش ایجاد شده توسط مسیر رودخانه کالدس بر می‌گردد. این سیل‌رود حدود ۲۰ متر پایین‌تر از سطح شهر قرار دارد و مجموعه‌ای از سکوها و نوارهای کمربندی آن به‌عنوان باغ‌های خاصی استفاده می‌شود که محل ارتباط این بخش با شهر هستند. پارکینگی در همسایگی این سکوها تبدیل به تراس عمومی شده است که با اجرای یک بام سبز برای آن به روشی مدرن و علمی‌تر، در کنار مزارع موجود شروع به فعالیت کرد. هدف این بود که مسیر ارتباطی بهتری بین باغ جدید و میدان کلیسا ایجاد کند و یک مسیری گردش به موازای محدوده باغ‌ها برای ساکنین فراهم کند.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

ساختمان پارکینگ و شهربازی | دانمارک

پارکینگ‌ها جز لاینفک شهر هستند که امروزه به جای استفاده تک کاربردی، می‌توان از آنها به‌عنوان یک فضای عمومی چندکاربردی نام برد. ساختمان یک پارکینگ در کپنهاگ اولین جایی بود که با نصب تجهیزات ورزشی و تفریحی بر پشت‌بام به یک مکان بازی تبدیل شد، به این ترتیب این ساختمان علاوه بر فراهم آوردن جای پارک برای خودروهای شهروندان، یک فضای عمومی تفریحی و یک نمای سبز جذاب به شهر اضافه کرد.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

محوطه پارکینگ هونزولرنهوف (Hohenzollernhöfe) | آلمان

در حیاط داخلی ساختمان تاریخی Hohenzollernhöfe، یک پارکینگ زیرزمینی ساخته شد و فضای روی بام آنکه هم‌سطح با زمین حیاط است به فرم یک فضای سبز طراحی شد. رمپ‌های نیمه باز پارکینگ در سه سطح به سمت پایین می‌روند و ۱۱۳ فضای پارکینگ با نور طبیعی، تهویه و دسترسی برای ساکنان هوهنزولرنهوف ایجاد می‌کنند. بام سبز کمی شیبدار تراس این پارکینگ ساکنان محوطه را به بازی، قدم زدن و آفتاب گرفتن دعوت می‌کند.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

گاراژ پارکینگ یا زمین سورتمه‌سواری | سوئد

گاراژ پنج طبقه این پارکینگ در شهر پیته‌آ، ۲۲۸ جای پارک جدید را در خود جای می‌دهد، اما کارکرد دیگر آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در طول تابستان محلی برای پیوند با طبیعت سرسبز و گل‌های کاشته شده در است. این شیب در اصل به‌عنوان یک سالن آمفی تئاتر برای رویدادهای موسیقی و سایر فعالیت‌های هنری طراحی شده است که مردم می‌توانند در حین تماشای آن از آفتاب عصرگاهی لذت ببرند. اما وقتی برف می‌بارد، به شیبی تبدیل می‌شود کودکان را به سورتمه سواری فرا می‌خواند و بزرگسالان را با یک فنجان شکلات گرم روی راه‌پله به وجد می‌آورد.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

پیوند شهری در ساختمان پارکینگ | اسپانیا

پروژه ساخت پارکینگ در شهر ارنتریا علاوه بر حل کردن مسئله پارکینگ، به‌عنوان فرصتی برای ایجاد زیرساختی در نظر گرفته می‌شود که دسترسی کامل محله را به فضاهای عمومی، پارک‌ها و مناطق تفریحی جدید برآورده می‌کند. این محوطه شامل دو ساختمان با دو برج آسانسور پانوراما است که ارتباط بین گاراژ پارکینگ و دو میدان بزرگ شهر را برقرار می‌کنند. این سازه داری سطوح مختلف در طبقات است که به شکل بام‌های سبز طراحی شده و طبیعت را در یک محیط شهری بسیار متراکم مهیا می‌کند.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

پارکینگ زیرزمینی کات‌ویک‌ان‌زی | هلند

یک گاراژ پارکینگ زیرزمینی در شهر کات‌ویک‌ان‌زی هلند، مبتنی بر طراحی فضای عمومی و احترام به شرایط آن با دقت در محیط تپه‌های شنی طبیعی ساخته شده است. ساختار این تپه‌های شنی که ورودی و خروجی آنها به شکل هوشمندانه‌ای طراحی شده است، نه‌تنها تضمین می‌کند که هویت تپه‌های این منطقه دست نخورده باقی می‌ماند، بلکه اجازه می‌دهد نور طبیعی روز به داخل پارکینگ زیرزمینی جریان یابد و مسیریابی را میسر کند. این طراحی همچنین تضمین می‌کند که رنگ‌ها و مواد استفاده‌شده به‌طور یکپارچه با بافت شهری Katwijk an Zee و منظره تپه‌ای آن هماهنگ هستند و هنگام عصر، ورودی و خروجی این پارکینگ زیرزمینی با رنگ‌های مختلف روشن می‌شود تا به فانوس دریایی در امتداد ساحل تبدیل شود.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

پارکینگ میدان دیاگو دا منسس | پرتغال

طرح این پارکینگ زیرزمینی با سقف‌هایی با ارتفاع متفاوت فضای گسترده‌ای در سطح شهر ایجاد کرده است. استفاده از بتن سفید ساختمان این پارکینگ را با دیوار سنگی قلعه‌ای که در مجاورت آن قرار دارد هماهنگ ساخته است و نوارهای ال‌ای‌دی نوری به کار برده شده، تصویری نمادین به حالت نقشه‌های هدایت‌کننده را در سطح بتنی این بنا بازآفرینی می‌کند. زیرساخت میدان روسازی برای دستیابی به حداکثر کاربری چند ظرفیتی، آماده است تا با شبکه‌های تأمین انرژی و آب، به نیازهای لازم یک فضای عمومی با چنین ویژگی‌هایی، پاسخ دهد.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

تبدیل ساختمان پارکینگ‌های متروکه به فضاهایی با کاربری جدید

در سراسر جهان پارکینگ‌های متعددی وجود دارد که به‌عنوان سازه‌ای منسوخ یا متروکه در مرکز شهرها دیده می‌شوند. با تغییر در ساختار این پارکینگ‌ها می‌توان کاربری جدید برای آنها در نظر گرفت تا سایر نیازهای شهر را برآورده کند. در ادامه دو مثال از این تغییرات کاربری را بررسی می‌کنیم.

پارکینگ دوچرخه کارلسروهه | آلمان

منطقه جنوب ایستگاه اصلی کارلسروهه برای پارکینگ اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده بود و زیرساخت‌های مورد نیاز برای افرادی که به این ایستگاه می‌آمدند وجود داشت اما در بهار ۲۰۱۷، همه چیز شروع به تغییر کرد. زیرساخت‌های ۱۳۰۰ متر مربعی قدیمی و ماشین‌پسند شهر جای خود را به ۶۷۰ مکان برای دوچرخه‌سواران داد تا از این طریق سهم دوچرخه‌سواری را به مرز ۳۰ درصد از کل ترافیک در شهر برساند. بزرگترین حیاط این پارکینگ به مدرن‌ترین گاراژ برای دوچرخه تبدیل شد.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

سرزمین غذا | هلند

محله جنوب شرقی آمستردام به عنوان یکی از چند فرهنگی‌ترین جوامع در جهان شناخته می‌شود. تقریباً ۱۸۰ ملیت در این منطقه حومه‌ای که متشکل از محله‌های آپارتمانی است، در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

تبدیل یک پارکینگ متروکه به یک بازار شگفت‌انگیز موسوم به سرزمین غذا مرحله جدیدی را در بازسازی جنوب شرقی آمستردام ایجاد کرد. در این فضای انگیزشی و چندملیتی، غذاهای ارمنی، مصری و لیبریایی در کنار بهترین غذاهای تایلندی، کارائیبی و اندونزیایی سرو می‌شود. با صرف بودجه محدود و حداقل منابع، این مکان جدید یکی از جالب‌ترین بازآفرینی‌های آمستردام را برای تعامل بیشتر شهروندان به نمایش می‌گذارد.

اجرای فضاسازی‌ از طریق پارکینگ‌های شهری

کد خبر 724714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.