ایران ۱ (۵)- سوریه ۱ (۳)/ صعود نفس‌گیر با تلفات سنگین

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار از مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا رو در روی سوریه قرار گرفت که شاگردان قلعه‌نویی در شبی سخت توانستند به مرحله یک‌چهارم صعود کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در چارچوب رقابت‌های مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، امروز _چهارشنبه، یازدهم بهمن_ از ساعت ۱۹:۳۰ تیم‌های ایران و سوریه در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه شهر دوحه به مصاف یکدیگر رفتند که در ضربات پنالتی شاگردان قلعه‌نویی در ضیافت پنالتی‌ها پیروز شدند و به مرحله یک‌چهارم صعود کردند.

مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳

دیدار تیم‌های ایران و سوریه

ورزشگاه: عبدالله بن خلیفه (دوحه، قطر)

ایران: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، روزبه چشمی، رامین رضائیان، احسان حاجی‌صفی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس (۶۳- امید ابراهیمی)، علیرضا جهانبخش (۷۴- علی قلی‌زاده (۱۱۹- مهدی ترابی))، مهدی قایدی (۶۳- محمد محبی)، مهدی طارمی و سردار آزمون

سرمربی: امیر قلعه نویی

سوریه: احمد مدنیه، عبدالرحمن ویس، ایهم اوسو، موید اجان، ثائر کروما، عمار رمضان (۸۷- فهد یوسف)، ایزکیل نعیم العم، جلیل الیاس، محمود الاسود (۵۸- پابلو صباغ)، ابراهیم حصار و عمر خربین (۸۷- علاء الدالی)

سرمربی: هکتور کوپر

گل‌ها:

مهدی طارمی (دقیقه ۳۴، پنالتی) برای ایران

عمر خربین (دقیقه ۶۴، پنالتی) برای سوریه

اخطار:

شجاع خلیل زاده (دقیقه ۱۶)، علیرضا بیرانوند (دقیقه ۶۲)، سعید عزت اللهی (دقیقه ۷۱)، محمد محبی (دقیقه ۷۲)، مهدی طارمی (دقیقه ۸۱) از ایران

محمود الاسود (دقیقه ۲۴)، ابراهیم حصار (دقیقه ۸+۹۰) از سوریه

اخراج:

مهدی طارمی (دقیقه ۹۰، کارت زرد دوم) از ایران

محمود الاسود (دقیقه ۲۴) از سوریه

داور: کیم جونگ هیئوک (کره جنوبی)

شرح بازی:

آخرین دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا در حالی بین ایران و سوریه برگزار می‌شد که مطابق انتظار سوریه با ارائه یک نمایش دفاعی مانند بازی‌های مرحله گروهی‌اش ابتدا به دنبال گل نخوردن بود و این ایران بود که با تصاحب توپ و میدان تیمی بود که به دنبال گلزنی بود.

ایران که با چینش ۴-۴-۲ وارد زمین شده بود با بهره بردن از مهره‌های هجومی متعدد در ترکیب اصلی با حوصله و صبوری به دنبال روزنه‌ای برای ضربه زدن به تیم چغر هکتور کوپر بود. شاگردان قلعه‌نویی در نیم ساعت نخست بازی چند موقعیت خوب روی دروازه سوریه خلق کردند، اما بالاخره این مهدی طارمی بود که در دقیقه ۳۴ با زیرکی از مدافع سوریه پنالتی گرفت تا خودش با گل کردن پنالتی، ایران را پیروز نیمه نخست کند.

در نیمه دوم ایران آمده بود که با زدن گل دوم برد خود و صعود به مرحله بعد را تضمین کند، اما اوضاع آنطور که کادر فنی تیم ملی می‌خواست پیش نرفت. ایران بازی را خوب آغاز کرد و در یک ربع اولین چندین فرصت خوب داشت تا گل دوم را به ثمر برساند اما استفاده نکردن از موقعیت‌ها در محوطه جریمه سوریه باعث شد ایران در زدن گل دوم ناکام بماند.

کار جایی برای تیم ملی سخت شد که بعد از این فرصت سوزی‌ها، سوریه روی یک ضد حمله و فرار مهاجم نوک این تیم در پشت مدافعان ایران با خطای بیرانوند صاحب ضربه پنالتی شد تا این خربین باشد که گل تساوی را از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند.

این پایان کار نبود و تعویض‌های بد تیم ملی ایران و به زمین آمدن محبی به جای قایدی هنگام دریافت گل تساوی، باعث شد بازی را سوریه در دست بگیرد. شلختگی و بی نظمی تیم ملی ایران در ۲۰ دقیقه پایانی بازی با اخراج مهدی طارمی در دقایق پایانی بازی تکمیل شد تا یک نیمه سیاه برای تیم ملی رقم بخورد.

بعد از اینکه ایران ده نفره شد این سوریه بود که بازی را در دست گرفت و با توجه به بازی بی نظم ایران و البته یک یار بیشتر این شانس را داشت که حتی در ۹۰ دقیقه بازی را به سود خود تمام کند. در دو وقت اضافه ۱۵ دقیقه‌ای اما دو تیم بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند تا گلی به ثمر نرسد و ضربات پنالتی تعیین کننده تیم صعود کننده باشد.

در ضربات پنالتی ایران با برتری ۵ بر ۳ موفق به پیروزی شد تا حریف ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا شود.

شرح گل‌ها:

۰-۱ (دقیقه ۳۴- ایران) - با خطای مدافع سوری روی طارمی، داور خطای پنالتی گرفت تا خودِ طارمی پشت توپ بایستد و ضربه پنالتی را به گل تبدیل کند.

۱-۱ (دقیقه ۶۴- سوریه)- با خطای بیرانوند روی صباغ داور با کمک VAR پنالتی اعلام کرد تا خربین پشت ضربه پنالتی بایستد و بازی را به تساوی بکشاند.

ضربات پنالتی:

پنالتی اول ایران: کریم انصاری فرد پنالتی را به گل تبدیل کرد.

پنالتی اول سوریه: پابلو صباغ پنالتی را به گل تبدیل کرد.

پنالتی دوم ایران: رامین رضاییان دومین ضربه ایران را هم به گل تبدیل کرد.

پنالتی دوم سوریه: دومین ضربه پنالتی سوریه توسط فهد یوسف زده شد اما بیرانوند ضربه را مهار کرد.

پنالتی سوم ایران: امید ابراهیمی پشت توپ ایستاد و گل سوم ایران را در ضربات پنالتی به ثمر رساند.

پنالتی سوم سوریه: ایهم پنالتی را به گل تبدیل کرد.

پنالتی چهارم ایران: مهدی ترابی برخلاف جهت شیرجه دروازه‌بان پنالتی را گل کرد.

پنالتی چهارم: علاء الدالی ضربه چهارم سوریه را به گل تبدیل کرد.

پنالتی پنجم ایران: کاپیتان احسان حاج صفی با گل کردن پنالتی پنجم امضای صعود ایران را زد!

دقایق حساس:

دقیقه ۸- سردار آزمون با یک پاس در عمق در موقعیت تک به تک گلزنی قرار گرفت، اما ضربه او را دروازه‌بان برگشت داد. در ادامه پرچم داور به دلیل آفساید بالا رفت تا بازی متوقف شود.

دقیقه ۲۵- حرکت مهدی قایدی پشت محوطه جریمه سوریه و ضربه محکم او که با واکنش دروازه‌بان سوریه راهی کرنر شد.

دقیقه ۲۷- روی برگشت یک ضربه کرنر، توپ روی خط محوطه جریمه سوریه در موقعیتی ایده آل برای شوت زنی به حاج صفی رسید، اما ضربه او را دروازه‌بان حریف با چاشنی شانس مهار کرد.

دقیقه ۳۰- روی یک حمله سریع، قایدی با پاس در عمق زیبا طارمی را در موقعیت گلزنی در محوطه شش قدم حریف قرار داد، اما پاس نهایی طارمی عرض دروازه را طی کرد تا موقعیت عالی ایران از دست برود.

دقیقه ۳۹- شوت اجان از پشت محوطه جریمه ایران با واکنش خوب بیرانوند مهار شد.

دقیقه ۴۳- شوت مهدی طارمی از پشت محوطه جریمه سوریه زاویه دار نبود تا دروازه بان سوریه توپ را مهار کند.

دقیقه ۴۵- در حالی که با اشتباه مدافع سوری توپ در موقعیت عالی به آزمون رسیده بود او با پیش روی و ضربه‌ای که به مدافع سوری برخورد کرد نتوانست از این موقعیت باد آورده به خوبی استفاده کند.

دقیقه ۵۲- با پاس جهانبخش، سردار آزمون در موقعیتی تک به تک شانس این را داشت که گلزنی کند، اما ضربه او را ابتدا دروازه‌بان سوریه دفع کرد و در ادامه ضربه دوم آزمون نیز توسط مدافع این تیم از روی خط دروازه برگشت داده شد.

دقیقه ۵۳- کرنر ارسالی رامین رضائیان با ضربه سر آزمون همراه شد، اما مدافع سوریه از روی خط دروازه توپ را برگشت داد.

دقیقه ۵۷- با پاس در عمق جهانبخش، طارمی در موقعیت خوب گلزنی در محوطه جریمه حریف قرار گرفت، اما دروازه‌بان سوری بود که جلوی این ضربه ایستادگی کرد.

دقیقه ۸۱- روی یک کار ترکیبی، حرکت یک-دوی قلی زاده با طارمی باعث موقعیت فوق العاده برای قلی زاده درون محوطه جریمه سوریه شد اما ضربه قلی زاده در موقعیت تک به تک را دروازه بان سوریه دفع کرد.

دقیقه ۸۳- ارسال حاج صفی از سمت چپ با ضربه سر آزمون همراه شد اما توپ در دستان دروازه‌بان قرار گرفت.

دقیقه ۵+۹۰- روی یک حمله بسیار خطرناک از سوی سوریه، توپ ارسالی از سمت راست با اشتباه بیرانوند در مهار توپ به ابراهیم حصار رسید اما ضربه پای چپ او با برخورد به مدافعان دور شد.

اتفاق ویژه: بازیکنان تیم ملی ایران بعد از گل مهدی طارمی از روی نقطه پنالتی پیراهن مجید حسینی و صادق محرمی، دو مصدوم تیم ملی را رو به روی دوربین‌های تلویزیونی گرفتند تا نشان دهند یاد آنها هستند.

بهترین بازیکن: احسان حاج صفی در طول بازی عملکرد بی نقصی داشت تا باعث شود کمتر از سمت چپ تیم ملی روی دروازه بیرانوند خطر ایجاد شود. او با گل کردن پنالتی تعیین کننده تیم ملی بازی خوب خود را تکمیل کرد تا بهترین بازیکن این دیدار باشد.

کد خبر 724625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.