پایان به «زندگی بدون باران» در کاتالونیا تا ۲۰۳۰

کاتالونیا با وجود اعلام وضعیت اضطراری آب و تشدید خشکسالی‌ها به‌دنبال افزایش گرمایش جهانی، برنامه‌ای برای پایان دادن به زندگی بدون باران تا پایان دهه جاری دارد که شامل سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های نمک‌زدایی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منطقه مدیترانه، ۲۰ درصد سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود و جنوب اروپا از بدترین شرایط خشکسالی در حداقل ۵۰۰ سال گذشته رنج می‌برد. در این میان کاتالونیا و منطقه جنوبی آندلس اسپانیا با بیشترین آسیب‌پذیری‌ها مواجه هستند، در حالی که بارندگی‌های پاییزی در بعضی نقاط این منطقه رکورد خشکسالی را کاهش داد، بارش در این دو منطقه کمتر از حد متوسط بود و پیش‌بینی‌ها برای ماه‌های آینده نیز دلگرم‌کننده نیست.

این امر دولت‌های منطقه‌ای در کاتالونیا و اندلس را به جست‌وجوی هر راه‌حل ممکنی از کمپین‌های آگاهی‌بخشی با هدف قرار دادن شهروندان گرفته تا تعیین جریمه‌های سنگین هدررفت آب توسط شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد یورویی روی کارخانه‌های نمک‌زدایی و اقدامات زیربنایی بزرگ سوق داده است.

برنامه کاتالونیا برای مقابله با خشکسالی تا سال ۲۰۳۰

با این حال سطح مخازن متعدد در سراسر منطقه کاتالونیا به زیر ۱۶ درصد کاهش داشته که یک نقطه بحرانی به‌دنبال ۳۹ ماه متوالی باران کمتر از حد متوسط و دو سال گرمای بی‌سابقه است.

منابع آب شیرین در اسپانیا

اسپانیا در حال حاضر دارای دو کارخانه بزرگ آب شیرین‌کن در اروپا است. تأسیسات بارسلونا روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب آشامیدنی تولید می‌کند و به اندازه‌ای است که بیش از نیمی از نیاز روزانه آب شهر را پوشش دهد. دولت کاتالونیا قصد دارد ظرفیت دومین کارخانه نمک‌زدایی را افزایش دهد و سومین کارخانه را نیز بسازد.

سرمایه‌گذاری کاتالونیا بر منابع آب

مقامات کاتالونیا به‌تازگی از برنامه سرمایه‌گذاری ۲.۴ میلیارد یورویی خبر دادند که تا سال ۲۰۲۷ اجرا می‌شود و کاتالونیا و اقتصاد آن را به بارش باران وابسته می‌کند، چراکه پس از سال ۲۰۳۰، ذخایر زیرزمینی، آب بازیافت‌شده و آب شیرین‌شده آن باید برای برآوردن نیازهای ۳.۳ میلیون نفری ساکن در این منطقه وسیع و میلیون‌ها نفر دیگر در اطراف آن کافی باشد.

برنامه کاتالونیا برای مقابله با خشکسالی تا سال ۲۰۳۰

این منطقه از نوامبر گذشته در وضعیت پیش اضطراری آب قرار دارد و محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت پر کردن مجدد استخرها، آبیاری چمن‌ها و باغ‌های عمومی و استفاده از دوش در سالن‌ها و تأسیسات ورزشی تعیین کرده است. درختان با فاضلاب بازیافتی یا آب زیرزمینی آبیاری می‌شوند و فواره‌های تزئینی مدت طولانی است که خاموش شده‌اند.

سرمایه‌گذاری اندلس بر منابع آب

آب‌وهوای جنوب اسپانیا در حال حاضر شبیه به شمال آفریقا شده است و حوضه‌های مخزنی آب در منطقه اندلس تنها ۱۸ درصد ظرفیت خود را دارند. بنابراین شهر فشار آب در لوله‌ها را برای حداقل چهار ماه کاهش داد تا مصرف را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. با این وجود چنانچه تا بهار آینده باران نبارد، آب‌رسانی به این منطقه باید با استفاده از ماشین‌های حمل آب صورت گیرد. اما این راهکار مشکل خشکسالی را حل نمی‌کند و تنها راه‌حلی برای تأمین آب زیرساخت‌های حیاتی است. با این حال اگر سرمایه‌گذاری‌های لازم تا سال ۲۰۳۰ انجام شود، منطقه آب کافی برای مقابله با خشکسالی ساختاری خواهد داشت.

برنامه کاتالونیا برای مقابله با خشکسالی تا سال ۲۰۳۰

در راستای جلوگیری از این بحران، اندلس ۱.۵ میلیارد یورو از یک طرح سرمایه‌گذاری چهار میلیارد یورویی را برای بهبود و توسعه زیرساخت‌ها برای بازیافت و نمک‌زدایی آب هزینه کرده است و پروژه‌های مرتبط با آب در حال حاضر ۴۲ درصد از فعالیت‌های عمومی انجام شده توسط دولت منطقه را تشکیل می‌دهند، با این حال با توجه به وابستگی آن به گردشگری و کشاورزی، کمبود آب می‌تواند در سال ۲۰۲۴ تا دو درصد بر تولید ناخالص داخلی منطقه تأثیر بگذارد.

کد خبر 724557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.