فعالیت شهرداری روی صفحه شهر است/ استقرار تیم باستان‌شناس دانشگاه هنر در گذر کمرزرین

شهردار اصفهان با بیان اینکه ویژگی فعالیت شهرداری این است که کار این نهاد روی صفحه شهر است و مردم از نزدیک آن را می‌بینند، گفت: ضمن احترام به تمام گزارش‌ها و ناظران، قضاوت شهروندان برای شهرداری مهم است، زیرا آن‌ها باید احساس کند که شرایط خوب است یا مناسب نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه یازدهم بهمن_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» با اشاره به بهره‌برداری از نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان در بیست‌وهفتمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» اظهار کرد: امروز یک هدیه جدید به شهروندان تقدیم شد؛ از زمانی که با مشکل آب روبه‌رو شدیم و تنش آبی را با خشک شدن رودخانه زاینده‌رود تجربه کردیم، برای نگهداری فضای سبز به دنبال منبع جایگزین رفتیم.

وی با بیان اینکه از سال‌های قبل موضوع استفاده از پساب فاضلاب مطرح و اقدامات خوبی در ادوار مختلف مدیریت شهری انجام شد، افزود: موضوع دریافت، تصفیه و انتقال به محل مصرف برای این پساب مطرح است که در زمینه دریافت آن تاکنون تا حدی موفق بودیم و در حال حاضر بالغ بر ۴۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب دریافت می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه برای تصفیه این پساب دو تصفیه‌خانه در نظر گرفته شد که فناوری‌های خود را داشت و مقرر شد با حرکت به سمت فناوری‌های نوین این فرایند را ارتقای کیفیت دهیم، تصریح کرد: در نهایت این مطالعات ما را به پدیده‌ای به نام نانواوزون رساند که جانشین کلر برای گندزدایی است و با کیفیت بهتری می‌تواند آب را تصفیه کند، حجم اکسیژن آن را افزایش دهد و این آب برای گیاهان مفید خواهد بود.

قاسم‌زاده ادامه داد: نخستین تصفیه‌خانه نانواوزون ۵۰ لیتر بر ثانیه خروجی دارد که تا سال آینده به ۲۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند و مزیت این موضوع، انجام کار توسط یک شرکت دانش‌بنیان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تعامل با مدیریت نت معاونت خدمات شهری شهرداری است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: این تصفیه‌خانه نویدی است که بتوانیم برای آینده شهر از این منبع استفاده کنیم؛ زمانی که موضوع پساب مطرح شد، این نگرانی به وجود آمد که آیا این آب آبیاری فضای سبز از بهداشت کافی برخوردار است که در حال حاضر خروجی تصفیه‌خانه نانواوزون استاندارد مورد تأیید محیط زیست و رده A را دارد.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

اقتضائات محلی باید در قراردادهای پیمانی شهرداری دیده شود

شهروند: در محله بابوکان در منطقه ۲ شهرداری اصفهان ساکن هستیم و هیچ امکانات رفاهی در این محله نداریم، نظافت معابر نیز که جزو بدیهیات است، طبق اطلاعاتی که دریافت کردیم، برای حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت شهرک انصار و این محله فقط سه نیروی خدمات شهری فعالیت می‌کند.

درخواست داریم تعداد نیروهای خدمات شهری را افزایش دهند تا وضعیت پاکیزگی معابر بهتر شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: روال کاری شهرداری و قرارداد با پیمانکار اینگونه است که شهروند نباید گلایه‌مند باشد؛ هر پیمانکاری که با هر منطقه‌ای قرارداد منعقد می‌کند حجم کار، تعهدات و دستگاه ناظر آن مشخص است و با توجه به اینکه شهرداری هزینه نظافت را می‌پردازد، احتمال می‌دهیم کوتاهی از سوی شرکت پیمانکار و معاونت خدمات شهری به‌عنوان ناظر آن محدوده است.

ویژگی فعالیت شهرداری این است که کار آن روی صفحه شهر است و مردم از نزدیک آن را می‌بینند؛ ضمن احترام به تمام گزارش‌ها و ناظران، قضاوت شهروندان برای شهرداری مهم است، زیرا آن‌ها باید احساس کند که شرایط خوب است یا مناسب نیست.

شهرک انصار را مسئولان حوزه خدمات شهری منطقه ۲ بازدید داشته باشند و اگر نقصانی وجود دارد، با تذکر به شرکت پیمانکار مشکل را برطرف کنند.

اقتضائات محلی نیز باید در قراردادهای پیمانی دیده شود و در صورتی که صحرا و زمین بایری در اطراف محله وجود دارد، در قرارداد با پیمانکار، باید متراژ آن را کمتر کنیم و در منطقه، راه حل برای این مشکل داشته باشیم تا شهروندی که وارد شهر می‌شود، شهر تمیز، مرتب و منظمی را ببیند.

محمدرضا طبیبی، مدیر منطقه ۲ شهرداری اصفهان: موضوع نظافت شهری در این منطقه توسط یک پیمانکار انجام می‌شود و هفته گذشته نیز با معاون خدمات شهری شهردار جلسه‌ای برگزار کردیم و بازدید دوره‌ای را انجام دادیم که موارد مختلفی همچون نظارت در این بازدید و جلسه بررسی شد.

منطقه ۲ یکی از رتبه‌های برتر در زمینه پاکیزگی معابر است و محله بابوکان نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ البته با توجه به اینکه این محله از هر سه طرف با زمین‌های کشاورزی و بایر محصور شده است، باد موجب ورود زباله‌ها و گرد و خاک می‌شود و بیشتر از سایر معابر شهری تحت معرض کثیف شدن قرار دارد.

معاونت خدمات شهری به‌صورت عالیه روی فعالیت پیمانکاران نظافت شهری مناطق پانزده‌گانه نظارت می‌کند و هر چند ماه یکبار با توجه به بازدیدهای ناظران عالی، رتبه‌بندی پیمانکاران را انجام می‌دهد.

تاکنون موردی در رابطه با پاکیزگی نامناسب معابر محله بابوکان مراجعه‌ای به شهرداری نداشتیم و موارد مطرح شده در سامانه ۱۳۷ را نیز بررسی خواهم کرد.

پروژه مشخصی برای احداث پارکینگ در محدوده خیابان شریعتی نداریم

شهروند: با توجه به ترافیک خیابان شریعتی، از شهردار و مدیر منطقه ۵ سوال دارم که چه برنامه‌ای برای پارک خودروها در این خیابان دارند تا شهروندان خودورهای خود را در کوچه‌ها پارک نکنند.

قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: هر کجای شهر که بیمارستان داریم و پارکینگی برای آن پیش‌بینی نشده است، با اینگونه گره‌های ترافیکی مواجه هستیم، به‌ویژه در ساعات ملاقات و خیابان شریعتی که ترافیک آن محدوده متأثر از وجود بیمارستان است.

در حال حاضر پروژه مشخصی برای احداث پارکینگ در محدوده خیابان شریعتی نداریم؛ البته مواردی برای احداث پارکینگ مطرح و سپس رد شد و تنها پیشنهاد احداث پارکینگ زیرسطحی همچون ابتدای خیابان توحید مطرح شده بود که معبر عرض کم و احداث آن هزینه فوق‌العاده سنگینی داشت.

بیمارستان شریعتی دیر یا زود باید تخریب و نوسازی شود و مطرح شد که در نقشه جدید آن پارکینگ‌ها دیده شود تا در صورتی که شهرداری قرار است کمکی کند، در آن پروژه مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اتفاق بیفتد.

شهرداری می‌تواند ساختمانی را برای احداث پارکینگ در نظر بگیرد، اما دو مشکل وجود دارد؛ ابتدا استاندارد آن است که هیچ شیوه‌نامه‌ای برای آن حداقل در استان اصفهان وجود ندارد و دوم اینکه بیمارستان‌هایی که باید این اقدام را انجام دهند، کمبود بودجه دارند و در نهایت شهرداری باید به میدان بیاید.

بیمارستان شریعتی نیز زمینی برای این اقدام ندارد و در صورت پیش‌بینی پارکینگ در طرح جدید، این مشکل رفع خواهد شد.

حسین کارگر، مدیر منطقه ۵ شهرداری اصفهان: اگر قرار است شهرداری بر اساس طرح تفصیلی شهر، پارکینگی احداث کند، مکانی را این طرح در محدوده خیابان شریعتی مطرح نکرده است.

با مدیریت بیمارستان شریعتی وارد مذاکره شدیم و این آمادگی را اعلام کردیم که اگر قسمتی از زمین را در اختیار شهرداری قرار دهند، از ردیف‌های کسر پارکینگ نسبت به احداث آن اقدام می‌شود که طی یک‌سال اخیر پاسخ مناسبی دریافت نکردیم.

طبق طرح تفصیلی و سرانه تعریف شده، بیمارستان‌ها موظف هستند با توجه به تعداد مراجعان و کارکنان سرانه پارکینگ را مورد توجه قرار دهند که با توجه به قدمت بیمارستان شریعتی این امکان وجود ندارد.

شهرداری اصفهان اعلام آمادگی کرده است در صورتی که زمینی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در اختیار شهرداری قرار گیرد، این امکان وجود دارد که برای احداث پارکینگ اقدام کنیم؛ در این صورت با استفاده از ردیف‌های کسری پارکینگ برای احداث آن به‌صورت مشارکتی اقدام خواهیم کرد.

در راستای کاهش مشکل شهروندان با پلیس راهور هماهنگ کردیم تا از امکانات برای جلوگیری از پارک دوبل جلوگیری کنند و در زمینه مباحث ترافیکی، ایمن‌سازی و سایر موارد را تا حد امکان انجام دادیم که البته گاهی شهروندان رعایت نمی‌کنند و امیدواریم آن‌ها از ظرفیت حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

تیم باستان‌شناس دانشگاه هنر تا یک هفته آینده در گذر کمرزرین مستقر خواهد شد

شهروند: احداث خیابان کمر زرین از سال ۱۳۹۲ تاکنون بین شهرداری و میراث فرهنگی باقی مانده است که علاقه‌مندم بدانم چه زمانی این پروژه تمام می‌شود؛ پاساژ بزرگی در این خیابان احداث شده است که می‌خواهم بدانم این اقدام صحیح است؟

با توجه به اینکه مرحوم آیت‌الله ناصری در مسجد کمرزرین اقامه نماز می‌کردند، پیشنهاد می‌کنم نام این خیابان به «آیت‌الله ناصری» تغییر پیدا کند.

شهردار اصفهان: مدت‌ها بود که در رابطه با احداث گذر در محور کمرزرین با میراث فرهنگی به توافق رسیده بودیم و یک شاکی خصوصی داشتیم که پیگیر بود و پس از رفع مشکل قرار شد گودبرداری آغاز شود.

طبق توافق با میراث فرهنگی قرار شد اگر به لایه‌های تاریخی و اشیایی رسیدیم که نشان از لایه‌های باستانی بود، کار را متوقف کنیم و با حضور تیم باستان‌شناس، نمونه‌برداری انجام و پس از تأیید این تیم، پروژه ادامه پیدا کند.

پس از آغاز فعالیت شهرداری گویی به لایه‌های رسیدیم که نیاز به کاوش دارد و با توافق شهرداری و میراث، به‌دنبال انعقاد قرارداد هستیم و تیم باستان‌شناس از دانشگاه هنر تا یک هفته آینده در این محل مستقر خواهد شد و پس از اقدام مطالعاتی، بر اساس راهنمایی این تیم فنی و علمی، فعالیت را ادامه می‌دهیم و گذر کمرزرین را تکمیل می‌کنیم.

در شهرداری فرایندی برای نام‌گذاری معابر وجود دارد که این کمیسیون نام‌گذاری معابر را بررسی می‌کند؛ شهروندان اطلاع داشته باشند که یک خیابان در شهر اصفهان به نام آیت‌الله ناصری نام‌گذاری شده است.

شورای نام‌گذاری، یکی از تخصصی‌ترین شوراهای مدیریت شهری است و ریاست آن یکی از اعضای شورای اسلامی شهر به انتخاب شورا است و از سوی شهرداری نیز مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل است و سایر اعضای شورای نام‌گذاری از خارج از بدنه شهرداری دعوت می‌شوند.

در تمام ادوار شورای نام‌گذاری، ترکیبی از اعضای فرهیخته و متبحر در اصفهان‌شناسی، ادبیات و تاریخ بوده است؛ در جلسات این شورا، روی نام‌گذاری‌ها عمیق می‌شوند و با واژه‌کاوی، برای انتخاب آن ساعت‌ها کار می‌کنند.

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: مجموعه میدان امام علی (ع) و اراضی پیرامون آن، طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ را دارد و با توجه به اینکه متولی اصلی بافت‌ها و محورهای تاریخی میراث فرهنگی است، هر اقدامی در این محدوده‌ها انجام شود، باید به تأیید آن برسد.

زمانی که طرح، مصوبه کلان بالادستی که یکی از اعضای آن کمیسیون نیز میراث فرهنگی است را دارد، پروژه به مرحله فاز دو طراحی وارد می‌شود؛ این مرحله با توجه به اینکه در محدوده آثار تاریخی کار می‌کنیم، ممکن ست به لایه‌های تاریخی برسیم.

برای گذر کمرزرین نیز ابتدا شکایت خصوصی که در این رابطه مطرح بود، برطرف شد و بر اساس طرح مصوب بالادستی و بخش‌های فاز دو که به مصوب میراث رسیده بود، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

در ابتدا نیز با تاکید میراث فرهنگی مقرر شد در صورتی که در زمان اجرا به لایه‌های تاریخی برخوردیم، مباحث باستان‌شناسی، کاوش‌گری و مستندسازی انجام شود که بر همین اساس فعالیت متوقف شد و قرارداد آن با دانشگاه هنر با دریافت تاییدیه پژوهشکده میراث فرهنگی در حال انجام است تا این موارد پیگیری شود.

آسفالت معابر طبق اولویت‌بندی منطقه انجام می‌شود

شهروند: خیابان احمدآباد حدفاصل خیابان گلزار تا چهارراه شکرشکن دچار مشکلاتی است و راکبان موتورسیکلت ممکن است دچار حادثه شوند؛ خودم دیدم که دو نفر اینجا تصادف کردند که درخواست دارم اینجا را روکش آسفالت کنند.

قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: برای سال جاری اعتبار خوبی برای آسفالت در نظر گرفته شد که هر منطقه‌ای اولویت‌های آسفالت معابر را انتخاب می‌کند؛ مدیریت منطقه ۳ در این رابطه صحبت می‌کند.

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: خیابان‌های سطح این منطقه بر اساس اولویت آسفالت می‌شود؛ این محدوده‌ای که اشاره شد حفاری از سوی اداره برق انجام شده است و طبق هماهنگی‌ها، دوباره پرسازی می‌شود.

برای اجرای روکش آسفالت معابر، منطقه شهرداری به ادارات خدمات‌رسان همچون برق، گاز و آبفا نامه می‌زند تا اگر حفاری دارند انجام دهند. سال گذشته روکش آسفالت خیابان‌هایی همچون دردشت، عبدالرزاق و ولی‌عصر (عج) انجام شد و برای امسال نیز این بخش را دستور کار قرار خواهیم داد.

در اولین فرصت خیابان‌هایی که نیاز بیشتری دارد را روکش آسفالت خواهیم کرد که البته باید فرصت مناسبی به شرکت‌های خدمات‌رسان بدهیم و امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری، روکش آسفالت خیابان احمدآباد را انجام دهیم.

شهروند: کمبود امکاناتی همچون توپ در ورزشگاه‌هایی همچون ورزشگاه‌های بهمن و شاهنامه وجود دارد و درخواست داریم این موضوع را شهردار پیگیری کنند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: گلایه این شهروند این بود که در زمانی که می‌خواهند از ورزشگاه‌های شهرداری استفاده کنند، تعداد توپ‌های آن بسیار محدود است که معاون فرهنگی پاسخ می‌دهد.

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار اصفهان: با توجه به اینکه در راستای توسعه ورزش به مدارس و دانش‌آموزان هدیه می‌دهیم، نقاط ضعف این ورزشگاه‌ها باید پیگیری شود که به‌طور حتم این مشکل را نیز پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر 724529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.