رویداد بین‌المللی پیرشالیار در منظر فرهنگی هورامان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از برگزاری رویداد بین‌المللی پیرشالیار در منظر فرهنگی هورامان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، منصور مهرزاد امروز _سه‌شنبه، دهم بهمن_ اظهار کرد: آئین سنتی عروسی پیرشالیار یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن و هم‌زمان با جشن سده از روز سه‌شنبه دهم بهمن به مدت سه روز با حضور گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تأمین مقدمات لازم برای برگزاری این رویداد بین‌المللی و استقبال از حضور مردم و گردشگران در این مراسم، افزود: مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای (جشن بهارانه پیرشالیار) هورامان دو رویداد مهمی بود که آبان‌ماه سال‌جاری به‌صورت بین‌المللی با ثبت آن در تقویم گردشگری کشور موافقت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بین‌المللی، گفت: نکته قابل توجه این رویداد مهم، مردمی بودن آن است؛ این مراسم توسط خود مردم، ریش سفیدان و جوانان منطقه برگزار می‌شود و هیچ نهاد یا اداره دولتی در امر برگزاری آن دخیل نیست.

مهرزاد با اشاره به تمهیدات صورت گرفته در راستای اسکان شماری از مهمانان این مراسم در هورامان عنوان کرد: در بحث اسکان مهمانان در منطقه اورامان برنامه‌ریزی‌های لازم با همکاری ادارات متولی انجام شده است.

وی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی سعی داریم این برنامه با نظم و شکوه بهتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با اشاره به تدارک برنامه‌های جنبی هم‌زمان با برگزاری مراسم پیرشالیار در هورامان تخت، تصریح کرد: بنا داریم که هم‌زمان با برگزاری این مراسم ضمن راه‌اندازی سایت معرفی مراسم و رویدادها و توانمندی‌های سنتی، فرهنگی و مذهبی، نمایشگاه صنایع‌دستی برپا و در مبادی شهر و منطقه جهانی هورامان، اقلام تبلیغاتی توزیع شود.

مهرزاد خاطرنشان کرد: امید است با توجه به ظرفیت‌های فراوان فرهنگی، تاریخی و طبیعی هورامان بتوانیم در جذب بیش‌ازپیش گردشگران داخلی و خارجی و همچنین تقویت اقتصاد گردشگری منطقه نقش‌آفرین باشیم.

کد خبر 724319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.