غربالگری رایگان ۳ نوع سرطان در اصفهان/ ۴۰ درصد سرطان‌ها با تشخیص زودهنگام قابل درمان است

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امروزه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابلیت درمان دارد، چرا که غربالگری به تشخیص زودهنگام انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان کمک مؤثری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زهرا روانخواه امروز _سه‌شنبه دهم بهمن_ در نشست خبری هفته ملی پیشگیری از سرطان با بیان اینکه استان اصفهان پس از یزد و تهران، رتبه سوم سرطان کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: مطابق آمارهای موجود، میزان بروز سرطان در این استان ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر است.

وی شایع‌ترین سرطان‌ها در استان اصفهان را سینه، پوست، روده بزرگ، پروستات و سایر سرطان‌ها اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان شامل سن، دُخانیات، چاقی و اضافه وزن، بی‌تحرکی، عوامل محیطی نظیر کودهای شیمیایی، افزودنی‌های غیرمجاز خوراکی و آلودگی‌های صنعتی، الکل و برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها است.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تومورهای سینه، شایع‌ترین سرطان در بین زنان اصفهان است، تصریح کرد: غربالگری گسترده سرطان سینه در دستور کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته است، چراکه غربالگری به تشخیص زودهنگام انواع بیماری‌ها از جمله سرطان کمک مؤثری می‌کند و اگر سرطان زود تشخیص داده شود، می‌توان اقدامات پیشگیرانه و درمانی را به موقع انجام داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به لزوم غربالگری سرطان سینه در زنان، گفت: استقبال زنان ساکن کلانشهر اصفهان از برنامه‌های غربالگری و مراکز بهداشت نسبت به سایر شهرها و حتی روستاهای استان، کمتر است، از این‌رو که بیشترین جمعیت استان در این شهر زندگی می‌کنند، لازم است این منطقه برای اجرای طرح غربالگری سرطان سینه مورد توجه قرار گیرد.

روانخواه با اشاره به علائم سرطان سینه در زنان، اظهار کرد: سرطان سینه به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول گفته می‌شود و از نشانه‌های آن می‌توان به وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل، درد یا حساسیت در سینه، هرگونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه و هرگونه ترشح روشن یا خونی از سینه اشاره کرد، لذا زنان با غربالگری می‌توانند سریع‌تر متوجه علائم شوند و از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کنند.

۸۰ درصد تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه

وی پیرامون اینکه سه سرطان پستان، پوست و روده بزرگ از جمله سرطان‌های قابل غربالگری است، افزود: خدمات مرکز بهداشت استان اصفهان در راستای غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها است، لذا افراد باید به علائم هشداردهنده سرطان‌ها توجه کنند و استفاده از خدمات غربالگری را جدی بگیرند، نزدیک به ۸۰ درصد از موارد سرطان سینه که در مراکز بهداشتی اصفهان تشخیص داده می‌شود، مربوط به مراحل اولیه است.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: استفاده از این خدمات به‌ویژه در مراکز شهری آن‌گونه که باید مورد استقبال قرار نگرفته، این در حالی است که بیشتر مراجعانی که توسط نیروهای بهداشت مورد غربالگری این نوع سرطان‌ها قرار گرفته‌اند و سرطان آن‌ها تشخیص داده شده در مراحل اولیه سرطان بوده‌اند که این بیماری در این مرحله به صورت کامل درمان‌پذیر بوده است یا درباره سرطان روده بزرگ با تشخیص پولیپ‌ها و خارج کردن آنان حتی از تبدیل شدن به سرطان در سال‌های آینده نیز جلوگیری می‌شود.

آموزش موارد پیشگیری‌کننده از سرطان‌ها در مراکز بهداشتی

وی تاکید کرد: در غربالگری سرطان پستان کار دیگری که انجام می‌شود در مراکز بهداشتی تحت پوشش معاینه رایگان برای بانوان ۳۰ تا ۷۰ سال انجام می‌دهند و نحوه انجام معاینه ماهیانه، مواردی که موجب بروز سرطان می‌شود و موارد پیشگیری کننده از سرطان نیز به آن‌ها آموزش داده می‌شود، از این‌رو اگر در معاینه و شرح حال فرد مشکلی وجود داشته باشند برای انجام ماموگرافی و سونوگرافی به متخصصان مربوطه ارجاع داده شده تا تشخیص نهایی سرطان انجام شود.

روانخواه گفت: درحال حاضر برنامه غربالگری برای روده بزرگ، پستان و دهانه رحم به صورت رایگان در مراکز بهداشت استان انجام می‌شود، لذا مردم باید به علائم هشداردهنده سرطان توجه داشته باشند، چراکه هر سرطانی با علائمی خودش را نشان می‌دهد، اما بی‌تفاوت بودن نسبت به این علامت‌ها می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری و سخت‌تر شدن مراحل درمان آن شود.

وی اظهار کرد: غربالگری روده بزرگ نیز برای مردان و زنان ۵۰ تا ۷۰ سال در مراکز بهداشتی و درمانی استان انجام و درباره علائم هشداردهنده آن آموزش‌های لازم ارائه می‌شود، از این‌رو حدود ۴۱۰ هزار نفر در استان تاکنون مورد غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفته‌اند که در بین آن‌ها ۳۰۰ نفر مُبتلا به این سرطان و چهار هزار نفر دارای پولیپ (رشد غیرطبیعی سلول‌ها)، شناسایی شدند.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه علائم هشداردهنده برای هر سرطان متفاوت است، ادامه داد: برای نمونه در هر جای بدن قرار نیست توده غیرعادی ببینیم، اما اگر غدد لنفاوی به طور غیر عادی برجسته شده، نباید بی‌تفاوت باشیم و باید مطمئن شویم که مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: برای شناسایی سرطان دهانه رحم و گرفتن شرح حال، از بانوان ۳۰ تا ۶۰ ساله دعوت و معاینه دهانه رحم برای آن‌ها انجام می‌گیرد و تست پاپ اسمیر را هم برای آن‌ها در مراکز بهداشتی با تعرفه دولتی انجام می‌دهند، اگر مورد مشکوکی گزارش شود برای دریافت خدمات تخصصی‌تر به مرکز مربوطه ارجاع داده می‌شوند و اکنون در اصفهان در حال انجام این سه خدمت در بخش غربالگری سرطان‌ها هستیم.

روانخواه درباره غربالگری سرطان دهانه رحم اضافه کرد: با استفاده از تست‌های پاپ اسمیر این غربالگری نیز در مراکز بهداشتی انجام می‌شود و راهی برای تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم است، اگر در پاپ اسمیر تغییرات سلولی مشاهده شود بلافاصله نمونه‌برداری شده و به بیمارستان دولتی ارسال می‌شود تا اگر سرطان دهانه رحم است زودتر برای درمان آن اقدام شود.

شناسایی ۵۰۰ مورد جدید سرطان سالیانه در اصفهان / ‏‬ ۳۷۰۰ مرگ و میر ناشی از سرطان در استان

وی با بیان اینکه حدود ۶ درصد از جمعیت ایران در استان اصفهان مستقر هستند، اما حدود هشت درصد از انواع سرطان‌های ثبت در کشور به این استان اختصاص دارد، گفت: هر سال در استان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مورد جدید سرطان شناسایی می‌شود و میزان بروز سرطان با شیب ملایم در حال افزایش است.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون اینکه آخرین آمار ثبت شده و رسمی سرطان استان اصفهان براساس سال ۱۳۹۸ ارائه می‌شود، اظهار کرد: مطابق آمارهای موجود، میزان بروز سرطان در این استان ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه بروز سرطان در کدام مناطق اصفهان بیش از سایر نقاط است، افزود: طبق آخرین آمار، بیشترین میزان بروز سرطان در استان، مربوط به کلانشهر اصفهان با نزدیک به ۵۰ درصد موارد ثبت شده و پس از آن مناطقی همچون شاهین‌شهر، شهرضا، نجف‌آباد، لنجان، بُرخوار، فلاورجان، خمینی شهر و مبارکه است.

روانخواه در ادامه درباره افزایش شدید یا غیرمعمول سرطان در برخی از روستاهای استان اصفهان، گفت: این مباحث طی سال‌های گذشته نیز در مراکز بهداشتی استان ارائه شده، اما درپی بررسی‌ها بسیاری از این موارد بیماری‌های دیگری غیر از سرطان تشخیص داده شده و آمارها صحت نداشته است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم می‌تواند از سرطان پیشگیری کند و مسیر زندگی را به سمتی هدایت کند که به جلوگیری از بیماری‌ها کمک کند، خاطر نشان کرد: سالانه بین سه هزار و۵۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از سرطان در استان ثبت می‌شود، سرطان در سال‌های گذشته پس از بیماری‌های قلبی عروقی و تلفات سوانح رانندگی، سومین عامل مرگ و میر بود، اما در زمان حاضر پیشی گرفته و به رتبه دوم رسیده است.

کد خبر 724317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.