اپیدمی بیماری‌های دامی در چهارمحال و بختیاری نداریم

مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌جاری شاهد اپیدمی بیماری‌های دامی در سطح استان نبودیم و در خصوص کیفیت مواد خام دامی تمامی کشتارگاه‌های استان توسط ناظران بهداشتی مقیم در حال ارزیابی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری؛ محمد اسدی، امروز -سه‌شنبه دهم بهمن-در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وظایف مهم اداره کل دامپزشکی از جمله کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک، نظارت بر بهداشت، صادرات و واردات مواد خام دامی و تولید و عرضه داروهای دامی اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌جاری شاهد اپیدمی بیماری‌های دامی در سطح استان نبودیم و در خصوص کیفیت مواد خام دامی تمامی کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی توسط ناظرهای بهداشتی مقیم در حال ارزیابی است و کشتارهای صنعتی و سنتی استان همگی مجهز به پیش فرض نگهداری لاشه هستند که موجب جلوگیری از آلودگی گوشت می‌شود.

وی با اشاره به ارتقای کیفیت بهداشتی محصولات کشاورزی افزود: در خصوص ارتقای کیفیت گوشت مرغ خوشبختانه یک کشتارگاه در استان به خط ۲ تولید مجهز شده و به طور آزمایشی وارد بازار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: در رابطه با ارتقا کیفیت تخم مرغ، از شش واحد مرغ تخم‌گذار استان سه واحد موفق به اخذ مجهز و پروانه بهداشت بسته‌بندی تخم‌مرغ شده و سه واحد دیگر نیز در حال انجام است.

اسدی ادامه داد: احداث آزمایشگاه مرجع آبزیان در استان پس از سیر مراحل اداری پیشرو شروع خواهد شد.

وی گفت: در خصوص سموم خطرناک و سرطان‌زا در گوشت ماهیان عرضه شده به بازار از ۴۰۲ نمونه اخذ شده در سال‌جاری، پنج مورد انحراف از معیار را شاهد بودیم که در حال رصد و بررسی هستند و در رابطه با تقلبات موجود در عرضه شیر خام از ۶۲۰ نمونه عرضه شده در سال‌جاری تنها پنج مورد نبود انطباق را خوشبختانه شاهد بودیم و کیفیت شیر استان رو به بهبودی هست.

وی افزود: میزان صادرات خوراک و مکمل‌های آبزیان به خارج از کشور که توسط دامپزشکی رصد، آزمایش و گواهی صادراتی آن نیز صادر شده، مقدار ۱۷ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۶۳۰ کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۳۷۷ هزار و ۷۱۵ کیلوگرم محصولات لبنی، ۳۷۳ هزار و ۹۴۹ کیلوگرم تخم ماهی قزل‌آلا بوده است.

اسدی بیان کرد: میزان صادرات به خارج از استان ۲۶ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم تخم ماهی قزل‌آلا، ۲۲ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم شیرخام فله، یک میلیون و ۲۲ هزار ۷۴۳ کیلوگرم غذای حیوانات کوچک شامل سگ و گربه، ۳ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۲۱۵ کیلوگرم گوشت ماهی خوراکی و دو میلیون و ۵۲۵ هزار و ۸۰ کیلوگرم ماهی منجمد بوده است.

کد خبر 724288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.