دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است

وزیر اقتصاد گفت: در ده ماهه امسال ۱۳۹۰ همت مصارف دولت بوده که ۸۰ درصد از مصارف پیش‌بینی شده در بودجه امسال است و دولت تا پایان دی‌ماه هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: دولت در اولویت سیاست‌گذاری اقتصادی خود ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، کمک به رشد تولید، خروج از رکود اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های منفی را در دستورکار خود قرار داده است.

وی با اشاره به دیدار جمعی از فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب، گفت: مهم‌ترین عبارتی که به عنوان مسئولیت دولت در حوزه تولید مورد اشاره قرار گرفت، موضوع بهبود کسب و کار و رفع موانع بود. هم‌چنین ایشان تأکید داشتند همزمان با سیاست کنترل نقدینگی، موضوع تأمین مالی تولید نباید مورد غفلت قرار بگیرد و همزمان جلو برود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سیاست دولت در تراز کردن بودجه و ارائه گزارش عملکرد بودجه امسال، اظهار داشت: در ده ماهه امسال ۱۳۸۸ هزار میلیارد تومان مجموع دریافتی‌های دولت است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی دارد و از درآمدهای دولت، سهم درآمدهای جاری و پایدار و غیرنفتی ۸۲۷ همت محقق شده که این بخش از درآمدها بخش عمده دریافتی دولت است.

خاندوزی افزود: در ده ماهه امسال ۱۳۹۰ همت مصارف دولت بوده که ۸۰ درصد از مصارف پیش‌بینی شده در بودجه امسال است و دولت تا پایان دی‌ماه هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته؛ علیرغم اینکه این کار روال مرسوم دولت‌های گذشته بوده است. تحقق بودجه عمرانی امسال ۱۶۱ همت بوده و این میزان بودجه عمرانی نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۸۶ درصد بیشتر پرداخت شده که نشان‌دهنده اهتمام دولت به این حوزه است.

وی درباره بودجه سال آینده هم خاطرنشان کرد: تلاش دولت این بود که بودجه از طریق کنترل مصارف به کاهش کسری بودجه و واقعی شدن اعداد درآمدی منتهی شود. شاید می‌شد اعداد درآمدی غیرواقعی در نظر گرفته شود ولی تلاش دولت برای تدوین بودجه واقعی و تراز بوده است. برخی تغییرات در مجلس مورد موافقت ما بوده و برخی تصمیمات مجلس هدف‌گذاری بودجه ما را دچار اخلال می‌کند. گاهاً مصارفی به بودجه اضافه شده که تأمین درآمد پایدار در دسترس نیست و امیدواریم این بخش‌ها به نحو خوبی سامان یابد.

خاندوزی درباره گزارش تورم عنوان کرد: مرکز آمار گزارش تورم دی‌ماه ۱۴۰۲ منتشر کرده که تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده با ۱.۷ درصد کاهش نسبت به آذرماه به ۳۸.۵ درصد رسیده و این عدد نسبت به تورم ابتدای سال ۱۷ درصد کاهش داشته و به نوعی ایجاد ثبات در بازارهای اقتصادی است. البته این به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و یعنی شتاب افزایش قیمت‌ها کاهنده شده است. تورم ۱۲ ماهه منتهی به پایان دی‌ماه امسال روند نزولی دارد و ۰.۸ درصد کاهش داشته و به ۴۳.۶ درصد رسیده است. هم‌چنین تورم ماهانه تولیدکننده یک درصد کاهش داشته و به ۰.۶ درصد رسیده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت، اضافه کرد: اخیراً در زمینه گوشت قرمز شاهد افزایش قیمت بودیم که به طبقات مردم فشار وارد می‌کند و وزارت جهاد تعهد داده تدابیر لازم را برای مهار این قیمت داشته باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: اثر ثبات اقتصاد کلان در امسال آن‌قدری که باید، به مردم منتقل نشده و مردم زمانی این را می‌چشند که قدرت خرید خانوار افزایش یابد و نیازهای خود را بدون فشار و سختی تأمین کنند که این مهم دستورکار دولت است.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر رفع موانع کسب و کار، اظهار داشت: مبتنی بر تأکید رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، توانستیم گام‌های خوبی در رفع موانع کسب و کار برداریم و از ابتدای امسال بیش از یک میلیون و سیصد هزار مورد مجوز فعالیت کسب و کار از طریق درگاه ملی صادر شده و این مسیر نیازمند تکمیل ۱۰۰ درصدی است. هم‌چنین مقررات دست‌وپاگیری وجود داشت و دولت ابتدای امسال مصوبه‌ای داشت تا به این حوزه ورود کند. در این زمینه یک ساماندهی صورت گرفت تا بخشنامه‌های لحظه‌ای و غافلگیرکننده کاهش یابد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ناترازی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۳ بر اثر مصوبات مجلس، گفت: برخی مصوبات مجلس برای بودجه سال آینده با اخذ نظر موافق دولت بوده، از جمله میزان افزایش حقوق و دستمزد که با منبع درآمد پایدار به تصویب هم رسید. با هر پیشنهاد مبتنی بر منبع درآمد پایدار موافق هستیم ولی برخی مصوبات متکی بر درآمد پایدار نیست و به صلاح مردم هم نیست که بودجه با کسری را تحمیل کنیم که منجر به ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد. مردم هم رضایتی به این ندارند و این کار مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی هم هست. امیدواریم بودجه در مراحل پایانی کم‌ترین میزان کسری را داشته باشد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص اعطای سهام عدالت به جاماندگان، بیان کرد: این موضوع در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد و شناسایی مشمولان که طبق قانون باید تحت پوششین نهادهای حمایتی و امثال آن در اولویت باشند، انجام گرفته و چهار میلیون و هفتصد هزار نفر شناسایی شدند. هم‌چنین اقدامات برای طی مراتب قانونی اعطای سهام به این مشمولان نیازمند تأیید هیأت دولت و وزرا بوده و امیدواریم در بهمن‌ماه و تا پایان سال این موافقت برای اعطای سهام صورت بگیرد و این تکلیف قانونی انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص جمع‌بندی دولت از اجرای بسته مهار تورم، گفت: از ابتدای سال تلاش کردیم این مسأله سرخط تدابیر دولت قرار بگیرد. در بهمن‌ماه جلسه مفصلی برای جمع‌بندی عملکرد این بسته داشتیم و اقدامات و تکالیف دستگاه‌ها بررسی شده است. مهار نقدینگی سرفصل مهمی در حوزه مهار تورم بود که از عدد ۳۳.۱ درصد رشد نقدینگی در ابتدای سال به ۲۷ درصد در پایان آذرماه رسیدیم و این عدد اواخر دی‌ماه کمتر هم شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: دیگر محور مهار تورم، مهار کسری بودجه منجر به تورم بود و علیرغم فشارها و کسری در تبصره ۱۴ و مصارف آن، به سختی تأمین صورت گرفت و تلاش شد استقراض جدیدی نداشته باشیم. در کنترل عوامل کوتاه‌مدت و ارزی هم سعی کردیم به سمت انضباط حرکت کنیم؛ برای ثبت‌سفارش طبق رویه اعلامی بانک مرکزی به وزارت جهاد، صمت و بهداشت یک سهمیه اعلام شد و تا ده ماهه امسال، این وزارتخانه‌ها سهمیه اعلامی را مراعات کردند. امیدواریم پایان سال گزارش مکتوب عملکرد بسته مهار تورمی را منتشر کنیم که نقاط قوت و ضعف را در برداشت باشد تا سال آینده عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشیم.

خاندوزی درباره منابع ارزی در قطر بیان کرد: درباره منابع ارزی در ترکیه اخیراً توافقی داشتیم و امیدواریم شاهد اجرای آن باشیم. درباره منابع ارزی در قطر نیز علیرغم اینکه طرف غربی تعهد داده بود که در این مسیر همراهی کند، تأخیرهایی وجود دارد و اولین ال‌سی گشایش یافت و مرحله تست به‌خوبی صورت گرفت ولی سایر ال‌سی‌ها تأخیر دارد و امیدواریم ال‌سی‌ها با سرعت بیشتری گشایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص أخذ مالیات از چهره‌های مشهور در فضای مجازی، اظهار داشت: اخذ مالیات از فعالان پیشتاز فضای مجازی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، مصوبه‌ی مجلس بود و ۵۵۱ کاربر مشمول این قانون بودند. ۱۲۳ فعال فضای مجازی بودند که مجموع واریز به حساب آنها ۲,۳۰۰ میلیارد تومان بوده و سازمان مالیاتی پیگیر است. البته بخشی از آنان تمکین نکرده‌اند که موضوع پیگیری خواهد شد.

منبع: تسنیم

کد خبر 724262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.