شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه دوازدهم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مأموریت به دولت برای پیگیری مطالبات رهبری» نوشت: رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به فرمایشات سه‌شنبه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار «فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان»، اعضای دولت را مسئول پیگیری و اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دانست و بخش‌های مرتبط را مکلف کرد با بررسی دقیق مسائل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، برای عملی شدن هر چه زودتر منویات ایشان اقدامات لازم را انجام دهند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به طرح موضوع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، برق و سوخت از سوی رهبر معظم انقلاب، وزرای نیرو و نفت را مأمور کرد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مرتبط، برنامه خود برای رفع این ناترازی‌ها را حداکثر تا یک‌ماه آینده به جلسه دولت ارائه دهند.

شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در ۴ ماه اخیر بیش از تلفات آن در ۴۰ سال گذشته است» نوشت: روزنامه انگلیسی «تلگراف» با استناد به آمارهای رسمی ارتش رژیم صهیونیستی درباره شمار نظامیان مجروح و هلاک‌شده‌اش از هفتم اکتبر (پانزدهم مهر) تاکنون نوشته است، اسرائیل در این ۴ ماه، به اندازه ۴ دهه تلفات داده است.

رژیم صهیونیستی در جنگ‌های پیش از این جنگ آمارهای واقعی تلفاتش را سانسور می‌کرد و برای این سانسور نیز دلایل مهمی داشت. «کشورهای مصنوعی» و «ملت‌سازی‌های زورکی» که با وعده امنیت و ثروت و آسایش ساخته می‌شوند، در صورتی که این سه مؤلفه مهم را نداشته باشند، محکوم به زوال و فروپاشی‌اند. چنین کشورهای جعلی فرهنگ و تاریخ ندارند که در نبود مؤلفه‌های دیگر، از فروپاشی مصون بمانند.

جماران در این‌باره دیروز به نقل از «المیادین» نوشت: «پلیس رژیم اشغالگر امروز چهارشنبه اعتراف کرد که یکی از سربازان یگان ویژه «یسا» وابسته به دستگاه پلیس اسرائیل کشته شده است… یگان یسام متشکل از فارغ‌التحصیلان یگان‌های رزمی چندمنظوره در ارتش رژیم اشغالگر است که به وحشی‌گری معروف هستند، این نیروها چیزی جز ضرب و شتم و شکستن اعضای بدن افراد و حمله وحشیانه به آنها نمی‌شناسند. شایان ذکر است که از هفتم اکتبر تاکنون ۵۶۰ نظامی اسرائیلی به دست مقاومت فلسطین کشته شدند و بیش از ۲۷۸۴ نظامی دیگر نیز زخمی شدند. این ارقام و اعداد بر اساس اعترافات رسمی ارتش اسرائیل است اما رسانه‌های اسرائیلی بر این باورند که شمار واقعی تلفات انسانی ارتش رژیم اشغالگر بسیار بالاتر از چیزی است که تل‌آویو اعلام می‌کند.

شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!

روزنامه جوان در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم غلامرضا صادقیان، سردبیر روزنامه، تیتر «شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!» را برگزید و نوشت: «صدور انقلاب» از چالش‌برانگیزترین مسائل دهه‌های گذشته در کشور بود. برخی از همان اوایل انقلاب علت دشمنی همسایگان عرب را همین نگرانی آن‌ها از صدور انقلاب می‌دانستند و ترساننده - و برخی شاید دلسوزانه- می‌گفتند حتی اگر اندیشه صدور انقلاب در سر داریم، باید آن را مخفی کنیم، چون گفتن آن با صدای بلند، جبهه‌ای از دشمنان منطقه‌ای را مقابل ما ایجاد می‌کند. حتی می‌گفتند اروپا و آمریکا نیز با آنکه مستقیماً نگران صدور انقلاب ما نیستند، اما به‌خاطر منافعی که در همسایگان ما و در تمامی منطقه غرب آسیا دارند، همین شعار صدور انقلاب را فرض برای خصومت و تحریم ایران گرفته‌اند.

انقلاب اسلامی ایران در اصل خودش یک انفجار بود. اگر ما نیز ساکت می‌ماندیم و حرفی از صدور نمی‌زدیم، تفاوتی نمی‌کرد زیرا تمامی دنیا در زمان وقوع، مشغول صحبت درباره آن بودند. این خاصیت هر «تغییر بزرگ» در تاریخ است. هر تغییری چه در حوزه علم، چه در حوزه‌های معرفتی و چه سیاسی و اجتماعی، همین خاصیت را دارد. خودش و با اتکا به ماهیت و ظرفیت خودش شایع می‌شود. رازی نیست که بین دو نفر بماند. همچنان که ما نیز متأثر از تغییرات فرهنگی و علمی جهان هستیم. نمونه‌های تغییرات بسیار کوچک‌تر از انقلاب ما وجود دارد که جهان‌گیر شد. در حوزه معرفتی، مارتین لوتر پنج قرن پیش در عصر اسب و گاری و زندگی روستایی، فقط یک اعلامیه به پشت در کلیسای خود آویخت، ولی ماهیت و ظرفیت آن را داشت که فراگیر شود و او را با پروتستانتیسم به یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار تاریخ مسیحیت که منشأ تحول و تغییر بزرگی در جهان شد، تبدیل کند که حتی «روح کاپیتالیسم» را زنده کند.

شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هزار خنجر یمن» نوشت: ارتش یمن برای چندمین بار از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، یک ناوشکن آمریکایی را در دریای سرخ که حامی کشتی‌های رژیم صهیونیستی بود، هدف قرار داد. سرلشکر «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اعلام کرد نیروی دریایی ارتش یمن با موشک‌های مناسب ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس‌گریولی» را در دریای سرخ هدف قرار داد. طبق گزارش شبکه المسیره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: تمام ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ و دریای عرب که در تجاوز به کشورمان شرکت می‌کنند، در بانک اهداف نیروهای ما قرار دارند.

کارشناسان در این باره معتقدند عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی‌ای را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت. صنعا به‌رغم اصرار برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات به غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آنها با حمله به یمن اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

«چالز برد فورد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» در این باره گفت: موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها (انصارالله یمن) پس از پرتاب می‌توانند در عرض ۷۵ ثانیه به هدف خود اصابت کنند. وی ضمن اذعان به توان نظامی نیروهای مسلح یمن افزود: ما تنها ۹ تا ۱۵ ثانیه فرصت داریم تا درباره ساقط کردن موشک یا پهپادها تصمیم بگیریم. کوپر همچنین اذعان کرد: پیش از این هیچ طرفی کشتی‌های تجاری یا کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را با موشک‌های بالستیک هدف قرار نداده بود.

شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!

روزنامه شرق در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم سیدمصطفی هاشمی‌طبا با تیتر «تحول با انتخابات» نوشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در پیش است و گروهی نامزد نشستن بر صندلی این دو مجلس هستند و در انتظار رأی ملت که چه کسانی را برگزینند. به نظر می‌رسید گروه‌های مختلف مردم از هم‌اکنون تصمیم خود را مبنی بر شرکت‌کردن یا شرکت‌نکردن در انتخابات گرفته‌اند و شاید تبلیغاتی که در برخی رسانه‌ها برای تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی انجام می‌شود، اگر بی‌تأثیر نباشد، از تأثیر کمی برخوردار است.

اگر نیک دقت کنیم، مردم رأی‌دهنده به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ گروهی به سرلیست‌ها نگاه می‌کنند و اگر مورد پسند بود، به کل لیست رأی می‌دهند. گروهی، بیشتر در شهرهای کوچک مناسبات ایل و قبیله و تضادهای فردی و محلی را در نظر می‌گیرند و رأی آنها برای پیروزی هم‌مناسبتی‌های خودشان است و گروهی که معمولاً اندک هستند، از فهرست‌های مختلف و افراد منفرد انتخاب و رأی خود را به صندوق می‌ریزند و البته کسانی هم هستند که صرفاً برای یادآوری وفاداری به جمهوری اسلامی یا هر دلیل دیگر به انتخابات روی خوش نشان می‌دهند؛ اما رأی آنها سفید و باطله است و به قول معروف به آقای باطله رأی می‌دهند و تجربه نشان داده که اگر راه‌های نوشتن رأی منحصر به شقوق یادشده بوده و راه دیگری از قلم نیفتاده باشد، باید اذعان کرد که همه این راه‌ها از نادرستی یکسانی برخوردار است و به‌ویژه گرایش‌های سیاسی را نمی‌توان ملاک عمل قرار داد؛ زیرا در هیاهوی انتخابات معلوم نیست به کدام گروه، دسته و گرایش سیاسی باید رأی داد؛ به این دلیل که گرایش‌های سیاسی نیز از ابهام برخوردار است. آیا به طرفداران افرادی که می‌گویند «مردم چه‌کاره هستند» باید رأی داد یا به آنان که پیرو این بیان هستند که «مردم ولی‌نعمت ما هستند.»

شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شارژ دلاری صنایع بزرگ» نوشت: بررسی عملکرد صنایع در‏ دی ماه نشان می‌دهد که مجموع درآمد ۳۸۰ نماد بورسی، طی نخستین ماه از زمستان، ۲۴۹ هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان بوده است. این میزان درآمد نسبت به آذرماه، ۳.۹۱ درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته، ۴۱.۸ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، مجموع درآمد بازار از ابتدای سال تا پایان دی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۵.۶ درصد بهبود یافته است. افزایش نرخ دلار و تغییر کانال دلار نیما از ۳۸ هزار به ۳۹ هزار تومان، سبب شده است عملکرد صنایع دلاری بهتر باشد، همچنین قیمت‏‏‌ها در بورس کالا طی دی ماه بهبود یافته است. این در حالی است که صنایع ریالی برخلاف دلاری‏‏‌ها در خواب زمستانی فرورفته‌اند. در میان صنایع بورسی، صنعت فولاد و فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، خودرو، کانی فلزی، کانی‌های غیرفلزی و سیمان، عملکرد درخشانی را ارائه دادند. ضمن آنکه تأمین انرژی مورد نیاز صنایع در زمستان سال جاری به دلیل عدم سرمای شدید با چالش کمتری روبه‌رو شده است.

شعار «صدور انقلاب» چه بود و با ما و جهان چه کرد؟!

کد خبر 724258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.