۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
تصفیه خانه نانواوزون چیست؟

تاکنون کشورهای استرالیا، سوئد، آمریکا، کانادا، آمریکا و هند از تکنولوژی اوزون با توجه به قدرت گندزدایی بالا برای تصفیه فاضلاب استفاده کرده‌اند؛ فردا نیز قرار است نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون ایران در اصفهان بهره‌برداری شود، اما این سوال مطرح است که تصفیه‌خانه نانواوزون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون ایران قرار است فردا _چهارشنبه یازدهم بهمن_ با همکاری شهرداری اصفهان و شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه بهره‌برداری شود.

در بیان چیستی تصفیه‌خانه نانواوزون و کاربردهای آن باید به این موضوع اشاره کرد که اوزون در تصفیه آب و فاضلاب کاربرد بسیار گسترده‌ای داشته و با توجه به اثرات نامطلوب استفاده از کلر برای حذف آلاینده‌های بیولوژیکی و شیمیایی، جایگزین یا مکملی برای کلر تبدیل شده است. نقش اوزون در تصفیه آب به‌معنای حذف میکرورگانیسم‌ها و مواد شیمیایی و معدنی متعدد به شیوه‌ای است که مواد مضر تولید نشود، به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از قبیل فرانسه، کانادا و آمریکا از ازن در تصفیه فاضلاب و آب استفاده می‌شود.

از جمله موارد کاربردی اوزون در تصفیه آب و فاضلاب می‌توان به حذف بو، رنگ، طعم ناخوشانید آب، حذف باکتری‌ها و ویروس‌ها در آب و فاضلاب‌های بهداشتی، حذف فلزات سنگین در فاضلاب صنعتی و آب، اکسید کردن مواد آلی موجود در آب و افزایش سرعت لخته سازی و انعقاد مواد معلق در آب اشاره کرد.

اصفهان جزو اولین شهرهایی است که به فکر استفاده از پساب برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز بوده است. در قدیم تصفیه‌خانه جنوب شهر اصفهان (سپاهان‌شهر) با استفاده از فناوری اوزون ایجاد شد و در تصفیه‌خانه شاهین‌شهر نیز ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای وجود داشت تا اینکه یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی پیشنهاد کرد که با نانوحباب تصفیه انجام شود.

در این راستا نخستین تصفیه‌خانه شهری نانو اوزون کشور در اصفهان با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال فردا _چهارشنبه یازدهم بهمن_ در بیست‌وهفتمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» بهره‌برداری خواهد شد؛ از محاسن احداث این تصفیه‌خانه به ارائه آب باکیفیت، مقرون به صرفه بودن، بدون بو بودن آب، تأمین پایدار ۱.۵ میلیون متر مکعب آب، بهره‌گیری از آب خاکستری و جلوگیری از حفر بیش از ۱۵ چاه آب عمیق اشاره کرد.

تصفیه خانه نانواوزون چیست؟

تصفیه ۱۸۰ متر مکعب پساب به آب سالم در یک ساعت با نانواوزون

سیدمهدی حسینی، مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره با بیان اینکه احیای زاینده‌رود نخستین مطالبه شهروندان اصفهانی است، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه منبع اصلی آب شهر اصفهان خشک شده است، برای آبیاری فضای سبز باید از منابع پساب و آب پایدار استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه از استفاده منابع پایدار همچون چاه‌های زیرزمینی باید اجتناب کنیم، می‌افزاید: منابع زیرزمینی دیگر توانایی ندارد و باید به سمت تصفیه پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: این پساب که به آبیاری درختان فضای سبز شهری می‌پردازد باید مشخصات ویژه‌ای داشته باشد و از منابع تصفیه تکمیلی استفاده شود.

حسینی ادامه می‌دهد: بهترین و جدیدترین روش این تصفیه تکمیلی، تزریق گاز اوزون به پساب است که اکسیدکننده آن حدود سه هزار برابر کلر بوده و این گاز تمام آلودگی‌ها، رنگ و بو پساب را در مدت زمان کوتاهی نابود می‌کند.

وی با اشاره به مشخصات فنی این تصفیه‌خانه می‌گوید: در این تصفیه‌خانه، اوزون مستقیم به پساب تزریق نمی‌شود، بلکه ابتدا به ذرات نانو تبدیل می‌شود و کوچک‌تر شدن این ذرات موجب افزایش سطح تماس اوزون با پساب می‌شود.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: در این روش شاخص‌های مهمی که در استفاده از پساب بوده است، اصلاح و در نهایت آب مطابق با استاندارد محیط زیست تهیه می‌شود و به فضای سبز انتقال پیدا می‌کند.

حسینی تصریح می‌کند: ظرفیت این تصفیه‌خانه ۵۰ لیتر بر ثانیه و حدود ۱۸۰ متر مکعب بر ساعت بوده و قابل توسعه به ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است.

کد خبر 724211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.