لزوم رعایت حقوق آسمان

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: از سیاره‌ای که روی آن زیست می‌کنیم، باید محافظت کنیم، همچنین به آسمان باید توجه و حقوق آن را هم برای خودمان و هم برای نسل‌های آینده رعایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میثم بکتاشیان در آئین رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب اظهار کرد: توجه به نجوم، یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است. در واقع به دنبال این هستیم که سر به هوا بودن را تبلیغ کنیم زیرا همیشه سر به هوا بودن بد نیست و این موضوع، معنای بدی ندارد. اگر انسان‌ها سر به هوا بودند، توجه بیشتری به آسمان می‌شد.

وی افزود: ما شهروندانی هستیم که روی زمین راه می‌رویم و زندگی می‌کنیم؛ بنابراین از سیاره‌ای که روی آن زیست می‌کنیم، باید محافظت کنیم، همچنین به آسمان باید توجه و حقوق آن را هم برای خودمان و هم برای نسل‌های آینده رعایت کنیم.

بکتاشیان افزود: آلاینده‌های هوا و نوری، همچنین نورپردازی‌های غیراصولی موجب شده است آسمان شب را به‌خوبی نداشته باشیم و اصفهانی‌ها نتوانند از آسمان شب لذت ببرند و به آن دقت بیشتری کنند.

لزوم رعایت حقوق آسمان

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برگزاری این نوع رویدادها تلنگری به مدیران شهری و شهروندان است که باید از آسمان پاسداشت داشته باشیم و حقوق آن را رعایت کنیم.

بکتاشیان اذعان کرد: این رویدادها باعث می‌شود موضوع نجوم و دغدغه‌مندی آسمان برای همه ایجاد شود و بستری برای نوجوانان و جوانان فراهم شود تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: نجوم که همیشه مخاطبان خاص خود را داشته است، می‌تواند توسعه پیدا کند و همه شهروندان را از هر سطح فکری، اندیشه‌ای و اقتصادی در بر گیرد. امیدوارم چنین رویدادهایی بیشتر شود و بتوانیم اتفاقات خوبی را در سطح شهر رقم بزنیم.

لزوم رعایت حقوق آسمان

محمد سلطانی، عکاس پوستر دومین جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب گفت: آگاهی از علم نجوم و ستاره‌شناسی در کنار هنر و دانش عکاسی، ترکیب طلایی عکاسی نجومی است و پیشرفت در هر دو حوزه، شرط اصلی ثبت آثار هنری برتر در زمینه عکاسی نجومی است.

وی افزود: ۱۸ سال است که از آغاز فعالیتم در حوزه عکاسی نجومی از ماه می‌گذرد و در این مدت سختی‌های بسیاری را به دوش کشیده‌ام.

این عکاس ادامه داد: سه زمان طلایی برای عکاسی از ماه، ابتدا، نیمه و انتهای هر ماه قمری است که تمام عکاسان نجومی را دوربین به دست می‌کند، زیرا این زمان به جهت شکل هلال ماه و ترکیب نوری آن با مناظر زمینی، شگفت‌انگیز است.

سلطانی در راستای نحوه ثبت عکس اذعان کرد: عکس انتخاب شده برای پوستر جشنواره یکی از عکس‌هایی است که از هلال صبحگاهی ماه در کنار پل خواجو ثبت کرده‌ام.

این عکاس نجومی گفت: ایجاد زمینه‌ای برای ارائه آثار تمام عکاسان نجومی در جشنواره، همتی دسته‌جمعی را طلب می‌کند که در نهایت نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت‌.

وی درباره حوزه عکاسی نجومی تصریح کرد: این حوزه پیچیدگی خاص خود را دارد؛ در واقع آگاهی به علم نجوم و ستاره‌شناسی در کنار هنر و دانش عکاسی، ترکیب طلایی عکاسی نجومی است و پیشرفت در هر دو حوزه شرط اصلی ثبت آثار هنری برتر در زمینه عکاسی نجومی است.

سلطانی در پایان تاکید کرد: موفقیت در زمینه عکاسی نجومی در کنار علم و دانش به کوله‌باری از تجربه نیاز دارد. در واقع تمرین کردن و نهراسیدن از شکست‌ها راز موفقیت یک عکاس نجومی است.

کد خبر 724171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.