باغ‌موزه دفاع مقدس چهارمحال‌وبختیاری سال آینده افتتاح می‌شود

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال‌وبختیاری گفت: در تلاش هستیم در سال آینده باغ‌موزه دفاع مقدس این استان را در پارک تهلیجان شمالی افتتاح کنیم.

منوچهر ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: در نظر گرفتن این مسئله که هشت سال دفاع مقدس جزئی از تاریخ این ملت است و باید در جهت تثبیت ارزش‌ها و انتقال آن به نسل‌های بعدی حرکت کنیم و اهداف شرکت در دفاع از کشور و دلایل موفقیت ایران در هشت سال دفاع مقدس بین مردم به ویژه جوانان باید به نحو شایسته تحلیل شود، حفظ روحیه حماسی و سلحشوری بین مردم و جوانان برای بالا بردن سطح استکبارستیزی و مقابله با متجاوزان در کشور امری ضروری است.

وی افزود: هرچند همه مردم ایران در دوران دفاع مقدس در خط مقدم جبهه حضور نداشتند، اما خدمات آن‌ها پشت جبهه‌ها برای پیشبرد اهداف رزمندگان اسلام در خطوط مقدم بسیار چشمگیر و غیرقابل انکار بود و همه مردم ایران در دستاوردهای جنگ سهیم بودند. همان دستاوردهایی که نقش آن‌ها در عرصه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی غیرقابل انکار است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس برای ارائه دقیق زوایای گوناگون جنگ، نقش قدرت‌های خارجی، علل شروع و پایان آن و حماسه‌آفرینی‌های مردم ما در طول سال‌های جنگ تحمیلی از ضرورت‌ها و وظایف این مکان در حال حاضر است.

نگاهی تاریخی به نقش استان چهارمحال و بختیاری در باغ‌موزه دفاع مقدس

وی افزود: پر کردن اوقات فراغت افراد مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان به عنوان یک راهکار عملی و معنوی از کارکردهای باغ‌موزه دفاع مقدس به‌شمار می‌رود، چرا که این نسل باید بیشتر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد تا بتوان آینده خوبی را برای جوانان این دیار به عنوان بخشی از جامعه ایران اسلامی انتظار داشت.

ذوالفقاری با بیان اینکه این مجتمع‌های فرهنگی ترکیبی از موزه‌های دفاع مقدس، فرهنگسراها و یادمان‌ها هستند، ادامه داد: نیاز به زنده نگه‌داشتن یاد قهرمانی‌ها، شجاعت‌ها و فداکاری‌های قهرمانان ملی و شهدا از دلایل اصلی احداث این موزه است.

وی بیان کرد: در مجموعه فرهنگی و موزه دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری که در زمینی به مساحت شش هکتار و با زیر بنای شش هزار متر مربع در دست ساخت بوده، سعی شده است با نگاهی تاریخی به شکل‌گیری جنگ و نقش استان چهارمحال و بختیاری در سال‌های حماسه و ایثار در قالب‌های مختلف پرداخته شود، همچنین قیاس هشت سال جنگ تحمیلی با جنگ‌های دو قرن اخیر و نقش استکبار جهانی در حمایت از رژیم بعث عراق از موارد قابل ارائه در این پروژه است.

وی با بیان این که یادمان سه شهید گمنام در این مجموعه در حال ساخت است، تصریح کرد: در تلاش هستیم سال آینده باغ‌موزه دفاع مقدس را در پارک تهلیجان شمالی افتتاح کنیم.

ذوالفقاری ادامه داد: اسناد، فیلم، عکس‌ها، آثار به‌جامانده از شهدا و مناطق عملیاتی، ایجاد فضاهای مفهومی مانند کلاس بمباران شده، سنگر اجتماعی، پست امداد جبهه، کمک‌های مردمی، اعزام‌ها، انواع لباس‌های نظامی، تمبر، تابلوهای نقاشی، نقش برجسته، نقاشی کودکان، ماکت‌های عملیاتی، بخش‌های مختلف این مرکز فرهنگی عظیم را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان تاکید کرد: در تمام موضوعات آثار مورد نظر ۷۰ درصد به دفاع مقدس استان و ۳۰ درصد به موضوعات ملی دفاع مقدس اختصاص پیدا کرده است.

کد خبر 724166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.