مروری بر آنچه که در گذر کمر زرین رخ داد / تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

هفته گذشته بود که تصاویری از وجود لایه‌های تاریخی، در کوچه پس‌کوچه‌های اصفهان و نزدیکی مسجد جامع یعنی گذر کمر زرین دست به دست و موجب نگرانی دوستداران حوزه میراث شد؛ بر همین اساس این ماجرا را از مسئولان مربوطه پیگیر شدیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته گذشته بود که تصاویری از وجود لایه‌های تاریخی، در کوچه پس‌کوچه‌های اصفهان و نزدیکی مسجد جامع یعنی گذر کمر زرین دست به دست شد و موجب نگرانی دوستداران حوزه میراث شد و عده‌ای نیز به اسم دلسوزی، اما در اصل با اهداف دیگری به این ماجرا پرداختند.

ماجرا از این قرار است که در گذر کمر زرین به‌عنوان یکی از بخش‌های میدان امام علی (ع)، پاساژ زرین در عرصه ۸۸۰۰ متر مربع و زیربنای ۳۲ هزار متر مربع و با ۳۲۴ واحد تجاری در دو طبقه با ۴۵۰ واحد پارکینگ و سه رستوران روباز در بام مجموعه در حال احداث است.

این مجموعه اداری برای این موضوع احداث شده است تا جایگزین چهار پاساژ طلای موجود در میدان جلوخان با ۲۴۰ واحد تجاری باشد که باید برای آزادسازی این میدان تخریب شود و کسبه آن‌ها به پاساژ کمر زرین منتقل شوند؛ این فرایند با مجوز مجموعه میراث فرهنگی و توسط شهرداری منطقه ۳ در حال انجام بود، اما مواردی در این میان تصاویری در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد بعضی حفاری‌ها بیش از حد مجاز اتفاق افتاده است؛ بر همین اساس این ماجرا را از مسئولان مربوطه پیگیر شدیم.

مروری بر آنچه که در گذر کمر زرین رخ داد / تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

مجوز گذر کمر زرین از سوی میراث صادر شده بود

حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در ادوار تاریخی، اصفهان گسترش زیادی پیدا کرده است و بر این اساس محدوده مسجد جامع جزو یکی از مناطق کهن باستانی اصفهان به حساب می‌آید که در دوران پیش از اسلام و اسلامی به‌عنوان یکی از محورهای اصلی اصفهان به حساب می‌آمده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه اصفهان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و مردم در دوره‌های مختلف تاریخی در آن زندگی کرده‌اند، دوره‌های قدیمی زیر شهر جدید قرار دارد؛ محدوده مسجد جامع نیز در دوره سلاجقه مرکز اصلی شهر بوده است و بر همین اساس در هر بخشی از آن منطقه به دستاوردهای تاریخی می‌رسیم و گذر کمر زرین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در دوره جدید ارتباط میراث فرهنگی و شهرداری مبنی بر تعامل است، ادامه می‌دهد: مجوز گذر کمر زرین صادر شده بود تا میان این گذر و میدان جلوخان و میدان امام علی (ع) همسطح‌سازی شود، اما شهرداری منطقه بیش از حد توافق گودبرداری کرد که البته با توجه به وجود تأسیسات ناچار به این موضوع بودند.

محققیان خاطرنشان می‌کند: ب میزان گودبرداری با اداره کل میراث فرهنگی هماهنگ شده بود، اما گودبرداری بیش از اندازه موجب نمایان شدن لایه‌های تاریخی و زیرین محدوده شد.

مروری بر آنچه که در گذر کمر زرین رخ داد / تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

وی در خصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره گذر کمر زرین بیان می‌کند: آخرین توافق با مجموعه شهرداری این بود که این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و با نظارت میراث این عملیات به‌صورت محدودتر ادامه پیدا کند، در عین حال باستان‌شناسان مقیم نیز هم‌زمان با انجام عملیات در محل حضور داشته باشند تا اگر موردی کشف شد، از بین نرود که در بعضی عملیات‌ها با این روش پیش رفتیم.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان یادآوری می‌کند: قرار بر این است به محض انجام روند اداری در کوتاه‌ترین زمان و حتی در سال جاری این پروژه ادامه پیدا می‌کند.

پروژه همسطح‌سازی مجوز استانداری را نیز داشته است

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روند انجام شده در گذر کمر زرین اظهار می‌کند: وضعیت موجود گذر کمر زرین با وضعیت فعلی آن اختلاف داشته است و بر اثر تخلیه نخاله‌ها به مرور زمان سطح این گذر بالا آمده است.

وی ادامه می‌دهد: پروژه همسطح‌سازی این گذر با میدان جلوخان مصوبه میراث فرهنگی را دارد و در زمان گودبرداری پاساژ زرین نیز، این گذر یک مرتبه فروریزش داشته و پس از احداث شمع، با نخاله پر شده است.

مروری بر آنچه که در گذر کمر زرین رخ داد / تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: به‌طور تقریبی حدود ۸۰ درصد گذر کمر زرین در گذشته تخریب و با نخاله پر شده است و شهرداری اصفهان نیز بر اساس طرح ارائه شده به میراث و تأیید پروفیل عرض و ارتفاع آن توسط این نهاد، فعالیت خود را برای خاک‌برداری انجام داده است.

کلاهدوزان با بیان اینکه در این پروژه هیچ‌گونه خاک‌برداری اضافه انجام نشده است، عنوان می‌کند: حتی در حال حاضر نیز که به حد مناسبی از خاک‌برداری رسیدیم، هنوز هم چندین متر نخاله زیر این گذر وجود دارد.

وی با بیان اینکه در رابطه با پروژه همسطح‌سازی از معاونت امور عمرانی استانداری نیز مجوز داشتیم، ادامه می‌دهد: تمام مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه دریافت و طبق آن اقدام شده است.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان با بیان اینکه کف کاروانسرای مرغی گذر کمر زرین بسیار پایین است که نشان می‌دهد این گذر در گذشته پایین‌تر از وضعیت فعلی آن بوده است، می‌گوید: همچنین برای ورود به مسجد کمر زرین اینگونه است که باید تعدادی پله را بالا برویم و تعدادی پله پایین بیاییم که پس از اتمام پروژه همسطح‌سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان، این گذر با شبستان قدیمی این مسجد و مسجد پیر پینه‌دوز همسطح خواهد شد.

مروری بر آنچه که در گذر کمر زرین رخ داد / تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

به گزارش ایمنا، روز گذشته نیز معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اعلام کرد که در ادامه این روند، باستان‌شناسان مورد وثوق این اداره‌کل و شهرداری با نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در محل مستقر شده‌اند و پس از تأیید مسیر و کاوش در لایه‌های زیرین، عملیات بهسازی این گذر ادامه پیدا می‌کند.

کد خبر 724110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.