سیاست مقاومت عاقلانه است

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازدید چهارساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح و بعدازظهر دیروز به مدت ۴ ساعت از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدات داخل در محل حسینیه امام خمینی (ره) بازدید کردند. این نمایشگاه با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تأمین تولید برپا شده بود.

در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» آخرین دستاوردها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته بودند.

بخش معدن، صنایع معدنی و فلزی و ماشین‌آلات سنگین از جمله بخش‌های این نمایشگاه بود که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات خود را عرضه کرده بودند. بخش زنجیره تولید خودرو از دیگر بخش‌های مربوط به صنعت خودروسازی بود. یکی از بخش‌های قابل توجه این نمایشگاه، اتاق عمل کاملاً ایرانی بود که تمام تجهیزات آن در داخل تولید شده بود.

سیاست مقاومت عاقلانه است

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ضربه تاریخی به آمریکا در خاک اردن با ده‌ها کشته و زخمی» نوشت: شامگاه یکشنبه در حالی که اردن هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکا در خاک خود را تکذیب کرده بود، آمریکا تأکید کرد: حمله‌ای که روز یکشنبه تعدادی از نیروهایش در مرز اردن و سوریه را هدف قرار داد، در داخل خاک اردن بوده است و همین تفاوت در روایت واشنگتن و امان در ابتدا باعث ایجاد سردرگمی درباره حمله و ابعاد آن شده است. بعد خبرهای تأیید شده آمد که در حمله پهپادی به یک مقر نظامی آمریکا به نام «برج ۲۲» در نزدیکی مرز سوریه و اردن، حداقل ۳ سرباز آمریکایی کشته و حداقل ۳۴ تن مجروح شدند که حال ۸ تَن وخیم است؛ البته برخی از منابع از ۷۰ زخمی گفتند. شبکه سی‌ان‌ان از تخلیه ۸ نظامی مجروح آمریکایی از اردن برای درمان آسیب‌های احتمالی مغزی خبر داد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، این حمله را «بسیار دردناک و غمگین» توصیف کرد و مدعی شد: این حمله توسط نیروهای تحت حمایت ایران انجام گرفته است. او همچنین ادعا کرد که مسئولان این حمله «در زمان مناسب و به شیوه‌ای مناسب» پاسخگو خواهد کرد. ایران البته به صورت رسمی دخالت در این حمله را رد کرده است و مقاومت عراق این حمله را به عهده گرفته است.

سیاست مقاومت عاقلانه است

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم بلیت‌های فجر را درو کردند» نوشت: فروش سریع بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در سالی که مردم استقبال غیرقابل‌پیش بینی از سینما نشان دادند و موجب رونق پردیس‌های سینمایی در کشور شدند دور از انتظار نبود. در ادامه رونق سینما علاقه‌مندان به جشنواره فجر نیز دیروز اشتیاق زایدالوصفی برای دیدن فیلم‌ها از خود نشان دادند تا بلیت آثار تا روز ۱۶ بهمن به سرعت برق به فروش برسد. رخدادی که اگر آن را با پروپاگاندای تحریم فجر در سال گذشته مقایسه کنیم، مفاهیم خود را خواهد داشت.

در جریان فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر روز گذشته سه فیلم موفق شدند در کمتر از ۱۵ دقیقه، بلیت تمام سانس‌های خود را تا ۱۶ بهمن‌ماه به فروش برسانند: صبحانه با زرافه‌ها، تمساح خونی و بی بدن؛ فیلم‌هایی که شهرت فیلمسازان آن‌ها آنقدر برای علاقه‌مندان به سینما جذاب است که برای تماشای آن‌ها در فجر عطش داشته باشند. جواد عزتی که با فیلم تمساح خونی اولین فیلم‌سازی‌اش را تجربه کرده در لیست پرفروش‌ها قرار دارد. همچنین بلیت فیلم سروش صحت با نام صبحانه با زرافه‌ها نیز خیلی زود فروش رفت. بی بدن، اما سومین فیلم پرفروشی بود که با استقبال مردم مواجه شد. فیلمی که گفته می‌شود بر اساس پرونده جنایی آرمان و غزاله ساخته شده است. پرونده‌ای جنجالی که دست‌آخر متهم آن محکوم و اعدام شد.

سیاست مقاومت عاقلانه است

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به گفت‌وگو با محمد جواد ظریف درباره عملیات توفان الاقصی و تحولات پس از هفتم اکتبر پرداخت و با انتخاب تیتر «سیاست مقاومت عاقلانه است» نوشت: وزیر امور خارجه در بخشی از این مصاحبه درباره عملیات طوفان الاقصی می‌گوید: ممکن است کسانی با برخی اتفاقات هفتم اکتبر موافق نباشد. خود حماس هم گفت عملیات نامنظمی در اسرائیل انجام شد و عملیات منظم نبوده، حماس اهدافش مشخص بوده، اهداف نظامی بودند، نظامیان سابق بودند، زنان و کودکان جزو اهداف حماس نبودند اما اینها حواشی قضیه است. واقعیت قضیه تصمیم راهبردی حماس و خود مردم فلسطین بوده است. از سوی دیگر ما نباید یک تصمیم ملی را به تصمیم نیابتی تبدیل کنیم. اگر نیابتی بود که مردم فلسطین حمایت نمی‌کردند و می‌گفتند اینها گروهی مزدور هستند و به نیابت از دیگران این کارها را کرده‌اند. چرا مردم فلسطین از هفتم اکتبر حمایت کردند؟ چون حماس یک اقدام اصیل انجام داد؛ اقدامی با خواست فلسطینی، با دلایل فلسطینی و با زمینه‌های فلسطینی. جنایات اسرائیل بعد از سال ۲۰۰۵ روزانه در غزه ادامه داشته است. درست است اسرائیل از سال ۲۰۰۵ از غزه خارج شده اما محاصره غزه و اینکه آنجا به یک زندان بزرگ تبدیل شده بوده برای یک روز و دو روز نبود، بلکه برای دهه‌ها و سال‌ها ادامه داشت، بنابراین ۱۸-۱۷ سال مردم غزه زندانی بودند و اسرائیلی‌ها هر جنایتی می‌خواستند در فلسطین انجام می‌دادند. حتی در کرانه باختری هم همین‌طور است.

سیاست مقاومت عاقلانه است

روزنامه شرق در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم کوروش احمدی، دیپلمات سابق با تیتر «ایران و تنش جدید در منطقه» نوشت: اتفاقی را که در مرز اردن و سوریه افتاده و طی آن سه نظامی آمریکایی کشته و ۳۴ نظامی دیگر مجروح شده‌اند، باید افزایشی بی‌سابقه در سطح تنش در منطقه به‌شمار آورد. این احتمال همیشه به‌ویژه در چند هفته گذشته وجود داشت که بر اثر یک اتفاق یا اشتباه محاسبه یا اشتباه در انتقال علائم و پیام‌ها کنترل از دست خارج شود و برخورد ناخواسته بزرگی رخ دهد. سوال اکنون این است که این واقعه چه عواقبی می‌تواند داشته باشد و آمریکا چه واکنشی به آن نشان خواهد داد و روند تحولات منطقه چگونه تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت. بایدن در نخستین واکنش مدعی شده که این حمله «توسط گروه‌های شبه‌نظامی رادیکال مورد حمایت ایران انجام شده» و قول پاسخ داده است.

رسانه‌های آمریکایی صحبت از این می‌کنند که با کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی شرایط تغییر کرده و به نوشته نیویورک‌تایمز مشاوران بایدن در مشورت‌های اولیه اجماع داشته‌اند که این بار نوع متفاوتی از پاسخ ضروری است. سوالی که اکنون برای این مشاوران مطرح است، این است که آیا این پاسخ باید متوجه اهدافی در داخل ایران نیز بشود یا به مقرهای شبه‌نظامیان محدود بماند. جمهوری‌خواهان فشار می‌آورند که حمله متوجه اهدافی در ایران نیز بشود و سناتور کاتن گفته است که بایدن «ترسو» است اگر به اهدافی در داخل ایران حمله نکند.

سیاست مقاومت عاقلانه است

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فوت و فن حمایت از تولید» به باید و نبایدهای سیاست رونق‌ساز پرداخت و نوشت: در دهه‌های اخیر، حمایت از تولید، یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذاران بوده است. اما این نیت خیر، همیشه با سیاست مناسب همراه نبوده و در برخی مواقع سیاست‌ها با عنوان حمایت از تولید، خود به یکی از موارد ضد تولید تبدیل شده‌اند. اعطای نهاده‌های ارزان بدون هدف‌گذاری مشخص، سیاست‌های سلیقه‌ای در واردات و صادرات کالاها، نبود ثبات اقتصادی و عدم پیش‌بینی‌پذیری برای فعالان اقتصادی در کنار محدود شدن تعاملات با اقتصادهای جهان باعث اختلال در مسیر تولید شده است. در نتیجه این موارد، به جای رشد اقتصادی مداوم ناشی از بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولید، عمدتاً حرکت رشد اقتصادی زیگزاگی و تابعی از درآمدهای نفتی بوده است. از نگاه اقتصاددانان برای حصول یک نقشه راه مشخص برای رشد اقتصادی نیاز است که ابزار ارزی بخش حقیقی را به جای تورم مورد هدف قرار دهد، فضای کسب‌وکار بهبود یابد، از شدت سیاست‌های دستوری و حمایت‌های قیمتی کاسته شود و در نتیجه تعاملات اقتصادی با جهان رشد پیدا کند.

سیاست مقاومت عاقلانه است

کد خبر 724101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.