تصفیه آب‌های پایدار فرونشست زمین را کنترل می‌کند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر آب‌های پایدار طبق استانداردها تصفیه شود، با رعایت ضوابط محیط زیستی و بهداشتی می‌تواند به فضای اطراف شهر تزریق شود، سفره‌های زیرزمینی را تقویت کند و در فصل‌هایی که نیاز به آب کمتر است، برای توقف یا کنترل فرونشست استفاده شود.

سیدامیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان به‌زودی افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: استفاده از آب‌های نامتعارف و به‌نوعی آب‌های پایدار به‌ویژه برای شهرهایی همچون اصفهان که از نظر اقلیمی و جغرافیایی در قسمت کم‌آب قرار گرفته‌اند، موضوع مهمی است و خشکی زاینده‌رود نیز این موضوع را به‌شدت سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: اصفهان باغ‌شهری شامل چند هزار هکتار باغ و شهری کوچک بوده است که در ۵۰ سال گذشته این اعداد با هم جابه‌جا شده‌اند، یعنی حدود ۲۰ هزار هکتار باغ به حدود ۸ هزار باغ و فضای سبز و یک شهر حدود ۲۳ هزار هکتاری تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه به مرور مصرف آب و برداشت آب از رودخانه در بالادست و پایین‌دست برای شرب و کشاورزی، همچنین جمعیت این کلان‌شهر بیشتر شده است، ادامه داد: این باغ شهر روزبه‌روز از نظر تأمین آب مورد مضیقه قرار گرفته است، بنابراین ضمن اینکه باید به دنبال تأمین حقابه شهر اصفهان از رودخانه زاینده‌رود باشیم، باید برای جاهایی که می‌توانیم، از آب‌های نامتعارف همچون پساب استفاده کنیم.

سامع تصریح کرد: شهرداری اصفهان از سال ۱۳۸۵ استفاده از پساب، خرید امتیاز پساب خاکستری خروجی تصفیه‌خانه‌ها و ساختن تصفیه خانه که یکی از مدرن‌ترین آن‌ها در سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد را در دستور کار خود قرار داده است که این تصفیه‌خانه با استفاده از سیستم میکروفیلتر و اوزون برای گندزدایی کار خود را آغاز کرد و در زمان خود کم‌نظیر و بی‌نظیر بود، در چند سال گذشته نیز تصفیه‌خانه‌های مختلفی برای فاضلاب خام در شهرها با روش‌های مختلفی همچون روش بیولوژیکی احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حبیب‌آباد (شمال شهر اصفهان) امتیاز پسابی وجود دارد که لازم بود تصفیه مجدد شود و با کیفیت مناسب برای فضای سبز جنگلی و حاشیه اتوبان‌ها بتوانیم از این آب استفاده کنیم، بنابراین با تجربیاتی که از سال‌های گذشته وجود داشت و با استفاده از روش‌هایی که سال‌های اخیر نیز استفاده شده بود، تصفیه‌خانه در شمال این کلان‌شهر برای شهرداری احداث شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این روش برای نخستین‌بار در تصفیه‌خانه شهرها مورد استفاده قرار گرفته است، همچنین استفاده از پمپ‌های نانو حباب در دستور کار شهرداری قرار گرفت و شهرداری توانست پس از انجام تست‌ها با شرکت دانش‌بنیان قراردادی برای استفاده از این پمپ‌ها ببندد.

سامع ادامه داد: مزیت استفاده از این پمپ‌های نانو حباب، افزایش راندمان اوزون در تصفیه آب، همچنین با توجه به اینکه اوزون گران است و باید میزان مصرف آن با توجه به مسائل زیست‌محیطی رعایت شود، میزان استفاده از اوزون در این روش کاهش یافته است، بنابراین هزینه دستگاه‌های اوزون‌ساز کم شده است و با سرعت بیشتر و زمان کمتر آب تصفیه می‌شود، بنابراین حجم مخازن نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: قسمت تولیدکننده‌های اکسیژن و دستگاه‌های اوزون‌ساز این تصفیه‌خانه تولید داخل است و با پمپ‌های نانوحباب که شرکت دانش‌بنیان اختراع کرده، مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین در فضای کوچک‌تر و هزینه‌های کمتری نسبت به روش‌های مشابه توانستیم ۵۰ لیتر در ثانیه آب را با کیفیت بسیار عالی تصفیه کنیم تا این آب برای فضای سبز شهر اصفهان مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش این تصفیه‌خانه در کنترل یا توقف فرونشست بیان کرد: یکی از موضوعاتی که برای کنترل یا توقف فرونشست مطرح می‌شود، این است که هر چقدر بتوانیم تزریق آب در بستر شهر را از طریق روش‌های آبخیزداری، برکه‌های طبیعی، چاه‌های جذبی و مادی‌ها و انهار به‌ویژه در شمال و مرکز اصفهان انجام دهیم، فرونشست می‌تواند متوقف شود.

سامع گفت: اگر آب‌های نامتعارف با روش درست و طبق استانداردها تصفیه شود، با تمهیدات مناسب و رعایت ضوابط محیط زیستی و بهداشتی می‌تواند به اطراف پیرامون شهر تزریق شود، سفره‌های زیرزمینی را تقویت کند و در فصل‌هایی که نیاز شهر به آب کمتر است، برای توقف یا کنترل فرونشست استفاده شود.

کد خبر 724100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.